Wat voor bit voor mijn paard ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Shinedown

Wat voor bit voor mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:08

Hoi Bokkers,

Ik open dit topic omdat ik even niet meer weet wat ik moet doen. Ik zal proberen bij het begin te beginnen.

Nu zo'n anderhalve maand gok ik ervaar ik problemen met mijn paard. Het begon in de binnenbak waar wij een keer in de week lessen deze winter. Normaal gesproken rijden we altijd buiten in de winter, en rijden dus niet tussendoor in onze bak (onbegaanbaar). Deze binnenbak is een tweeën gedeeld door middel van een afscheiding wat in het midden hangt (kan omhoog gedaan worden), maar een zijkant is wel open wat de bak nog steeds verbind. Als ik op de C linksom een volte wilde maken en lichte druk op mijn linker teugel zetten, gooide ze haar hoofd omhoog en rende door alles heen kei hard naar de andere kant van de bak. Dit heeft ze 2 lessen gedaan.
Tot die keren deed ze het alleen in de bak, en dat schreef ik af op 'linksom is de moeilijke kant, ze probeert eronder uit te komen'. Maar toen ik op buitenrit een keer naar links wilde sturen, vertoonde ze hetzelfde; hoofd lichtelijk omhoog en onder het bit uit komen, en vooral niet naar links willen draaien.
Omdat ik dacht dat het aan haar tanden kon liggen en ze dit dus in de bak én buiten vertoonde heb ik de tandarts laten komen. Deze constateerde dat een kies weer een beetje lang was (mooi bijgewerkt weer) en dat haar rooster wat lager hing. Verder kon hij niks vinden wat haar fratsen zou veroorzaken. Hij heeft heel haar mond na gevoeld, mijn bit gecontroleerd en haar mond opgemeten. Maar dit zou allemaal goed moeten zijn.

Nu heeft ze twee weken geen gekke dingen vertoond, 3 keer goed les in de bak gehad zonder stuurloos te zijn en buiten ging ook alles perfect. Tot vandaag. In het begin van de rit ging alles goed, totdat als ik ook maar iets druk had links ze haar hoofd naar rechts trok en die kant op ging. Toen we in galop zaten was het zo erg toen ik naar links stuurde (om in het midden van het pad te blijven) dat ze een pad 90 graden de andere kant in sloeg. Volkomen onlogisch, aangezien ze dus een andere route nam dan haar vriendinnetje die voor haar galoppeerde :'). Het was zo erg dat ik af moest stappen en naar huis heb gelopen, levensgevaarlijk zonder stuur.

Wie niet alles wil lezen, lees dit maar:

Nu denk ik dat ze mogelijk zo kan doen omdat haar bit misschien in haar rooster duwt wat haar pijn doet. Hier wat punten op een rijtje:
- Haar bit is een 13,5 cm Sprenger Aurigan Watertrens, waar ik al zo'n 8 jaar mee rijd (nooit problemen mee gehad)
- Tanden gecontroleerd
- Mond nagemeten en bit nagekeken
- Bit al een keer omgedraaid in de mond gelegd (niet binnenstebuiten maar links rechts en rechts links, omgedraaid)
- Bij druk hoofd omhoog/naar rechts en gaat naar rechts, en no way dat ze naar links gaat
- Buiten en in de bak
- Rooster hangt laag, misschien drukt haar bit daarin?
- Gebeurd alleen linksom
- Tot 2 maanden terug niks aan de hand

Ik vind het zo frustrerend, aangezien ik niet weet wat dit gedrag veroorzaakt. Het is ook redelijk gevaarlijk omdat ik bijna altijd buiten rijd en ik echt stuurloos ben (vooral in draf en galop) als ze dit doet.

Ik vraag me af of iemand dit gedrag herkent, of dat het misschien aan het bit lig zoals ik denk en wie anders enig idee heeft waarom dit gebeurd want ik weet het even niet meer.
Mocht het aan het bit liggen, wat voor bit is het minst scherp om mee te rijden want geen druk op haar gehemelte legt?

Groetjes

Springs

Re: Wat voor bit voor mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:21

Misschien zijn de tanden wel goed, maar heeft ze last van wondjes oid in de mondhoeken?
Die kunnen geheeld zijn en vervolgens weer open gegaan, dat kan verklaren waarom hij/zij tussentijds gewoon normaal deed.
Je kan ook eens een ander materiaal proberen, zoals rubber. Er zijn inmiddels veel verschillende soorten materialen op de markt. Bitloos is ook een optie.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:26

Weet je zeker dat het aan het bit ligt en niet aan t zadel of dat ze wat onder de leden heeft?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:27

Heb je nu een enkel, dubbel of ongebroken watertrens in?
Neem aan de de DA ook heeft gekeken of het bit geen wondjes veroorzaakt in de mond hoeken.
Misschien zou je een martingaal kunnen proberen.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:31

Een enkel gebroken ligt eraan. Ze heeft nergens wondjes, heeft de tandarts ook nagekeken, had heel haar mond binnenstebuiten gekeerd om te kijken waar het aan kon liggen.. Het enige wat hij kon zien in haar mond qua 'wondjes' waren kleine littekentjes van een keer kauwen op haar eigen wangen verderop in de mond. Verder rijd ik met zachte hand dus ik zou niet weten waar ze een wondje van zou moeten krijgen.

Wortelsussie, het lijkt me niet waarschijnlijk dat het aan het zadel ligt, aangezien ze pas zo doet als ik aan de teugels komt (dus het bit inwerkt in haar mond).

Ponyparadijs; ik weet niet precies hoe een martingaal inwerkt, maar hoe ik dacht dat het inwerkte was dat er meer druk op de lagen kwam te staan. Het lijkt me dat ik dit juist moet ontwijkend als haar rooster al lager hangt toch? De lagen zijn het rooster toch of ben ik nu in de war ?

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:42

Dan kan het alsnog aan het zadel liggen je vraagt haar in buiging dus dr lichaamt buigt link of rechts ligt het zadel niet meer goed gaat dit pijn doen doordat her prikt of knelt. Laat je zadel nakijken. Je geeft zelf al aan dat het gebit goed is en je al 8 jaar met dit bit rijd en nooit problemen hebt gehad.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:46

Het kan inderdaad zijn door het lager hangende rooster van je paard dat het bit onbedoeld in het gehemelte "prikt". Vooral met enkelgebroken is dit het geval, en omdat die maar 1 scharnierpunt hebben, maakt het niet uit of je dit bit omdraait, het blijft prikken.

Je hebt hier wel een oplossing voor, dan ga je naar de Myler bitten. Die zijn speciaal gemaakt voor paarden met een lager hangend rooster. Die hebben ze alleen in een dubbelgebroken variant. Ik heb lesklanten die hier hele goede ervaringen mee hebben nadat de tandarts daar ook een lager hangend rooster constateerde.

Alleen het linksom probleem, zit ze misschien ergens vast? Het lijkt me wel fijn om hier eens een osteopaat/fysio naar de laten kijken. De klachten die je benoemt lijken veelal pijnklachten, dus ik zou even een APK'tje (DA/fysio/zadelcheck) doen om alles uit te sluiten.. Heeft ze buiten het rijden ook hier last van? (Bij longeren of inbuigen voor een snoepje bijvoorbeeld) Als dat wel zo is, zou ik toch zeker even een DA hier naar laten kijken.

Martingaal zou ik niet doen tot dat je de lichamelijke problemen hebt uitgesloten. Dat is een correctiemiddel voor verkeerd gedrag. Dat kun je proberen als je paard geen pijn heeft. (Daarbij vind ik een martingaal geen inwerking hebben, dat ding schuift gewoon naar achter als 't paard zijn hoofd omhoog doet, maar dat is weer een hele andere discussie).
Laatst bijgewerkt door MissMiekjee op 29-12-13 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:47

Stuurloos, rennen met kop omhoog ... ik zou er eerder een fysio, chiro of osteopaat bij halen... en daarnaast zadel na laten kijken.
En als er dan niets is... heropvoeding. ... en aan het werk in de bak met goede instructrice tot je echt leiding over je paard hebt voor je weer naar buiten kan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:16

Een laag hangend rooster zit in het boven deel van de mond.

Een martingaal doet niets behalve inwerken op het moment dat je paard zijn hoofd omhoog gooit om er van door te gaan bijvoorbeeld.
Je krijgt dan ineens meer druk op het bit ja.

Met een laag hangend rooster zou ik gaan voor een ongebroken bitje.
Misschien met een rubber bitje proberen

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:35

Ongebroken bit klinkt sowieso al als een goed idee om eens te proberen
En misschien kun je ipv van een watertrens eens een bus of D trens
gebruiken, dat kan wellicht helpen bij het stuur probleem
Misschien van kijken of je van iemand iets kan lenen om te proberen ?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:39

Wat je ook nog zou kunnen proberen naast een ongebroken bit is dat je een extra teugel maakt aan de neusriem.
Indien je stuurloos op het bit wordt zou je die er bij kunnen pakken.
Als ze dat wel goed accepteert is er echt wat in de mond aan de hand

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:46

Hoe reageert ze als je je linkerhand (binnenhand dus) alleen omhoog doet, om een wending te rijden?
Dus geen toename in druk, alleen een andere positie van je hand, en dus een andere inwerking van het bit?
Doe je je hand omhoog, werk je meer in op de mondhoeken dan op de lagen..

Je zal dingen uit moeten gaan sluiten om de oorzaak te kunnen vinden.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:55

Probeer eens een bitwrap zodat je bit zachter in de mond wordt. Mocht dat niet helpen of verlichten kan het ook uit haar nek komen. Een pijnscheut als ze haar hoofd beweegt kan ook zulke reacties geven.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:03

Een dubbelgebroken bitje (evt met rubber) ben ik ik meestal wel tevreden mee, maar dat ligt natuurlijk verschillend per paard
Of met die rubberen rondjes aan de zijkant van het bit? Soms bij een watertrens komt er een velletje tussen de zijkant van het bit

Of eventueel een tijdje zonder bitje rijden en kijken hoe het daarna gaat?

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 16:00

Bedankt voor de reacties!

Vandaag is ook de hoefsmid gekomen waar ik een goed gesprek mee heb gehad. Hij zei ook dat het inderdaad toch ergens uit de rest van haar lichaam kan komen en ik krijg van hem een nummer van een goede fysio/acupunctuur.

Inbuigen voor een snoepje doet ze wel, en aan de hand is er ook geen probleem. Het is tot nu toe echt onder het zadel alleen.

De tandarts had inderdaad ook een D-trensje aangeraden, en een ongebroken bitje lijkt me ook een idee. Ik heb al twee mensen waarvan ik verschillende bitten kan gaan lenen, dus ga ik uitproberen.

Ik moet even zeggen dat ze op buitenrit niet gaan rennen als ik druk zet op de linker teugel. Ze loopt gewoon in hetzelfde tempo door, alleen gaat ze naar rechts. Ook in de galop toen ze de verkeerde kant op ging was ze zo terug in stap toen ik haar terug nam. Ze gooit haar hoofd ook niet hard omhoog, meer lichtelijk omhoog na rechts om 'het bit te ontwijken' naar mijn gevoel.

Casarell; dat is ook zeker interessant om uit te proberen. Als ik mijn hand naar binnen verplaatste deed ze volgens mij ook nog 'vreemd', maar omhoog heb ik nog niet geprobeerd.

Ik weet nu alleen even niet waar ik moet beginnen. Eerst ander bitje proberen, of eerst fysio, of eerst de zadelpasser laten kijken.