Ik open dit topic omdat ik even niet meer weet wat ik moet doen. Ik zal proberen bij het begin te beginnen.
Nu zo'n anderhalve maand gok ik ervaar ik problemen met mijn paard. Het begon in de binnenbak waar wij een keer in de week lessen deze winter. Normaal gesproken rijden we altijd buiten in de winter, en rijden dus niet tussendoor in onze bak (onbegaanbaar). Deze binnenbak is een tweeën gedeeld door middel van een afscheiding wat in het midden hangt (kan omhoog gedaan worden), maar een zijkant is wel open wat de bak nog steeds verbind. Als ik op de C linksom een volte wilde maken en lichte druk op mijn linker teugel zetten, gooide ze haar hoofd omhoog en rende door alles heen kei hard naar de andere kant van de bak. Dit heeft ze 2 lessen gedaan.
Tot die keren deed ze het alleen in de bak, en dat schreef ik af op 'linksom is de moeilijke kant, ze probeert eronder uit te komen'. Maar toen ik op buitenrit een keer naar links wilde sturen, vertoonde ze hetzelfde; hoofd lichtelijk omhoog en onder het bit uit komen, en vooral niet naar links willen draaien.
Omdat ik dacht dat het aan haar tanden kon liggen en ze dit dus in de bak én buiten vertoonde heb ik de tandarts laten komen. Deze constateerde dat een kies weer een beetje lang was (mooi bijgewerkt weer) en dat haar rooster wat lager hing. Verder kon hij niks vinden wat haar fratsen zou veroorzaken. Hij heeft heel haar mond na gevoeld, mijn bit gecontroleerd en haar mond opgemeten. Maar dit zou allemaal goed moeten zijn.
Nu heeft ze twee weken geen gekke dingen vertoond, 3 keer goed les in de bak gehad zonder stuurloos te zijn en buiten ging ook alles perfect. Tot vandaag. In het begin van de rit ging alles goed, totdat als ik ook maar iets druk had links ze haar hoofd naar rechts trok en die kant op ging. Toen we in galop zaten was het zo erg toen ik naar links stuurde (om in het midden van het pad te blijven) dat ze een pad 90 graden de andere kant in sloeg. Volkomen onlogisch, aangezien ze dus een andere route nam dan haar vriendinnetje die voor haar galoppeerde
. Het was zo erg dat ik af moest stappen en naar huis heb gelopen, levensgevaarlijk zonder stuur.Wie niet alles wil lezen, lees dit maar:
Nu denk ik dat ze mogelijk zo kan doen omdat haar bit misschien in haar rooster duwt wat haar pijn doet. Hier wat punten op een rijtje:
- Haar bit is een 13,5 cm Sprenger Aurigan Watertrens, waar ik al zo'n 8 jaar mee rijd (nooit problemen mee gehad)
- Tanden gecontroleerd
- Mond nagemeten en bit nagekeken
- Bit al een keer omgedraaid in de mond gelegd (niet binnenstebuiten maar links rechts en rechts links, omgedraaid)
- Bij druk hoofd omhoog/naar rechts en gaat naar rechts, en no way dat ze naar links gaat
- Buiten en in de bak
- Rooster hangt laag, misschien drukt haar bit daarin?
- Gebeurd alleen linksom
- Tot 2 maanden terug niks aan de hand
Ik vind het zo frustrerend, aangezien ik niet weet wat dit gedrag veroorzaakt. Het is ook redelijk gevaarlijk omdat ik bijna altijd buiten rijd en ik echt stuurloos ben (vooral in draf en galop) als ze dit doet.
Ik vraag me af of iemand dit gedrag herkent, of dat het misschien aan het bit lig zoals ik denk en wie anders enig idee heeft waarom dit gebeurd want ik weet het even niet meer.
Mocht het aan het bit liggen, wat voor bit is het minst scherp om mee te rijden want geen druk op haar gehemelte legt?
Groetjes