Welk zadel voor shetlander?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Welk zadel voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 14:15

Ik ben op zoek naar een nieuw zadeltje voor mijn shetlander van 1.10 hoog. Ze heeft nu een zadel die eigenlijk niet goed ligt. Op zich niet zo'n ramp, aangezien ze 1x in de 2 maand eens een staprondje moet doen met dat zadel, maar mijn nichtje van 4 word al wat ouder en wil steeds meer rijden en dus heb ik nu wel een goed zadeltje nodig.

Ik wil echter geen pinokkio of pannekoek zadel. Ik wil een normaal fatsoenlijk zadel. Ik heb ook nog twee verzorgsters van 45 en 50 kilo, die ook af en toe zonder zadel rijden op mijn shetteke, maar het zou ook wel fijn zijn als zij in een fatsoenlijk zadel kunnen met hun kont.

Ik ben al aan het googelen geslagen, maar ik zou echt niet weten welk zadel ik moet doen... Of welke maat of hoeveel inch. Hoe weet je dat? Hoe kan je dat meten? Ik heb al wat zadelmakers in de buurt gebeld, maar die hebben, zoals ik al dacht, geen shetlander zadels liggen om te komen passen. Dus dat word hem niet. Moet het toch zelf uitvinden.

Ik wil natuurlijk het liefst rond de 100,- blijven, maar als er echt niets anders is. Mijn max is 200.

Wat gebruiken jullie voor jullie shetties?

_maaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:14

ik ben aan het sparen voor een knight rider neptunus of een rider pro neptunus . kwa prijs scheelt het niks maar de rider pro is mooier afgewerkt en het is allebei kunststof. de prijs is wel rond de 200 euro.
het schijnen hele goede zadels te zijn voor een niet zo grote prijs.

maaike /3

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:18

Luca03Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:20

De inches meet je door vanaf je voet (denk ik) tot aan je lies te meten en dan door 2,45 te delen
Dan heb je de inches
Maar ik heb hier een shet van 1.07 en daar rijd ik met mijn 45 kg niet op omdat ik te veel weeg.

Keet

Re: Welk zadel voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:22

Ik heb een Norton zadeltje voor mijn merrie.
Heb ook een 14" thorowgood liggen maar die is te breed voor haar en iets te lang. Dus die gaat de verkoop in.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:40

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 21:30

Ik heb toevallig vandaag bij de EJ gekeken naar dat zadeltje, dan wel de 12 inch versie.. Maar de boom is niet heel breed en de kussens best hard. Lijkt me niet echt ideaal.

Ik ga zaterdag een 16 inch zadeltje halen, hopen dat die past!

@tjaakje: Bedankt voor het advies, maar ik ben zelf niet zo'n fan van boomloos :)

@maaike: Ik had ook naar de knight rider gekeken, maar mijn fries verzorgpaard heeft een zadel daarvan en ben er niet zo over te spreken eigenlijk, over het merk.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 14:55

Ik heb trouwens een heel mooi zadeltje gevonden :D, dankzij dit topic. Merkloos vhz, 16 inch, brede boom. Ligt echt super. Niet te lang achter, valt niet over haar schouder en mooi ruimte bij haar schoft, maar ook niet teveel.

Afbeelding