Ik heb een bruin (cognac) dressuurzadel en hoofdstel. Ik vraag me af hoe je dit nou het best kan onderhouden want bij mij wil het niet echt lukken
Het hoofdstel doe ik eens in de zoveel tijd (+/- 2 of 3 maanden) met blanke lederbalsem, soms daarvoor nog met zadelzeep. Ik vind het niet echt goed werken, maar als ik het eenmaal gedaan heb is het redelijk soepel, maar de kleur blijft een beetje dof. Ik heb echter het idee dat een week nadat ik dit gedaan heb, ik weer terug bij af ben omdat de kleur gewoon echt dof is. Ik had wel gehoord over in de lederolie leggen, maar als ik het goed had begrepen is dat niet zo handig om bij bruine spullen te doen omdat dit dan donkerder wordt? Echt super soepel is het trouwens ook niet, ook niet nadat ik het met de balsem behandeld heb.
Dan het zadel. Hiervan blijft de kleur grotendeels langer mooi, maar krijg ik ook sneller donkere (zwarte) gebruikerssporen aan de onderkant waar mijn been ligt zegmaar. Dit heb ik ook bij de onderkant van de beugelriemen. Valt dit nog op te lossen?
Ik ben heel benieuwd hoe iedereen hier zijn bruine tuig onderhoudt en of er nog tips zijn