Ervaringen met een mexicaans hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chroosje

Ervaringen met een mexicaans hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 14:34

Hoi! Ik wil misschien een mexicaans hoofdstel gaan kopen, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is het heel anders dan een engels hoofdstel?

Groetjes Carmen

LiannePuthzy

Re: Ervaringen met een mexicaans hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:36

ik heb er 1 en vind mijn paard er fijner op lopen (heb de sperriem niet heel strak zitten)
de neusriem werkt wel scherper in als het paard zijn mond opend

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:38

Op mijn haflinger merk je niet een heel groot verschil. wel krijg ik haar sneller terug door de druk op 1 punt van de neus. moet je pony net tegen kunnen ;)

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 14:39

LiannePuthzy schreef:
ik heb er 1 en vind mijn paard er fijner op lopen (heb de sperriem niet heel strak zitten)

Wat bedoel je precies met 'scherper' ? Doet het dan zeer o.i.d. ?

Want ik wilde er misschien een kopen omdat ik het erg mooi vind, of is dit meer een hoofdstel voor vervelende paarden? (ik weet even niet hoe ik het anders moet benoemen)

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:40

Mexicaanse hoofdstellen worden veel gebruikt bij paarden die wat 'heet' zijn tijdens het springen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:42

Chroosje schreef:
LiannePuthzy schreef:

Want ik wilde er misschien een kopen omdat ik het erg mooi vind, of is dit meer een hoofdstel voor vervelende paarden? (ik weet even niet hoe ik het anders moet benoemen)

t is neit vervelend, en bij scherper inwerken bedoel ik omdat de neusriem gebruist over de neus loopt en dus bij opensperring van de mond strakker komt te staan"

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:46

even een stipje! ik zou het ook graag willen weten

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 14:47

esmeerambo schreef:
Mexicaanse hoofdstellen worden veel gebruikt bij paarden die wat 'heet' zijn tijdens het springen.

Aha, ik wilde het hoofdstel misschien kopen voor mijn verzorgpony, is al wat ouder, en ik rij eigenlijk altijd met haar buiten, ik wilde het hoofdstel misschien kopen omdat ik het mooi vind, maar heeft zij hier dan last van? (aangezien het toch wel anders is dan een engels hoofdstel)

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 14:49

LiannePuthzy schreef:
Chroosje schreef:

t is neit vervelend, en bij scherper inwerken bedoel ik omdat de neusriem gebruist over de neus loopt en dus bij opensperring van de mond strakker komt te staan"

Oh zo, maar het kan dus geen kwaad?
Is de overstap van een engels hoofdstel naar een mexicaans hoofdstel heel anders, reageert je paard er anders op? Want dit zijn allemaal dingen die ik me afvraag.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:51

ik merkte er niet echt heel veel verschil bij mijn paard toen ik de eerste keer de Mexicaanse hoofdstel gebruikte

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 14:53

LiannePuthzy schreef:
ik merkte er niet echt heel veel verschil bij mijn paard toen ik de eerste keer de Mexicaanse hoofdstel gebruikte

Oke, nog een vraag; is de druk heel anders verdeeld?

Ik rij nu met een engels hoofdstel met sperriem, veranderd er dan veel qua druk op de neus, of niet?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:54

er komt meer druk op de neus als paardlief zijn mond openspert

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 14:56

LiannePuthzy schreef:

En doet dit het paard dan zeer? Want soms gaapt mijn verzorgpony wel eens als ze het hoofdstel omheeft, maar dan is de druk denk ik hetzelfde als bij een gewoon engels hoofdstel met neusriem en sperriem?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:59

de druk werkt scherper in zo ver ik weet en tja ik heb geen idee of het veel pijn doet

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:00

als de mond open word gedaan komt de druk op het punt waar de riempjes samenkomen, de druk is dus wel anders. want met engels hoofdstel is het verdeeld over de hele riem.

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:04

Rijd sinds kort met mexicaans hoofdstel(springen/buitenrijden) en heb een gewoon engels hoofdstel(dresuur), mijn pony reageerde niet anders ofzo. Mijn pony kreeg wel plekjes van de ringetjes, smeer elke keer voordat ik het hoofdstel in doe hier klein beetje vaseline op zodat het wat meer 'glijdt

Chroosje schreef:
LiannePuthzy schreef:

En doet dit het paard dan zeer? Want soms gaapt mijn verzorgpony wel eens als ze het hoofdstel omheeft, maar dan is de druk denk ik hetzelfde als bij een gewoon engels hoofdstel met neusriem en sperriem?

Bij een mexicaanse neusriem zit het drukpunt in het midden en is het een rondje, met een gecombineerde neusriem zit dit punt lager en is een riem(dus beter verdeeld)

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:31

Net als een bitloos hoofdstel, als je er goed mee om gaat kan het geen kwaad. Veel mensen hebben de neiging om een paard echt dicht te snoeren met een mesicaans hoofdstel, dus net als bij een engels hoofdstel moeten er gewoon twee vingers tussen kunnen. Over mexicaanse hoofdstellen zij vele topics geopend. Misschien dat je even in de zoekbalk kunt kijken? :j

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 15:35

CxB schreef:
Rijd sinds kort met mexicaans hoofdstel(springen/buitenrijden) en heb een gewoon engels hoofdstel(dresuur), mijn pony reageerde niet anders ofzo. Mijn pony kreeg wel plekjes van de ringetjes, smeer elke keer voordat ik het hoofdstel in doe hier klein beetje vaseline op zodat het wat meer 'glijdt

Chroosje schreef:

Bij een mexicaanse neusriem zit het drukpunt in het midden en is het een rondje, met een gecombineerde neusriem zit dit punt lager en is een riem(dus beter verdeeld)

Oke, ik rij eigenlijk alleen maar buiten, maar ze is zeker niet vervelend buiten, en makkelijk te houden, heeft zo'n hoofdstel dan ook nadelen voor haar? Want tijdens het draven draagt ze haar hoofd wat hoger dan tijdens de stap, ik doe hier ook niks tegen, aangezien ik er geen last van heb, de pony zelf ook niet. Maar met een mexicaans hoofdstel, komt er dan niet heeel erg veel druk op haar neus als ze haar hoofd omhoog heeft?

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:36

De druk is gewoon op een punt verdeeld. Als je het hoofdstel goed gebruikt zal er niks mis gaan. Als je eerst in de bak gaat rijden met het hoofdstel(als je het gaat kopen) en het gaat dan al mis.. Niet alle paarden vinden het fijn zo'n hoofdstel.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 15:37

esmeerambo schreef:
Net als een bitloos hoofdstel, als je er goed mee om gaat kan het geen kwaad. Veel mensen hebben de neiging om een paard echt dicht te snoeren met een mesicaans hoofdstel, dus net als bij een engels hoofdstel moeten er gewoon twee vingers tussen kunnen. Over mexicaanse hoofdstellen zij vele topics geopend. Misschien dat je even in de zoekbalk kunt kijken? :j

Ik snoer het hoofdstel sowieso niet strak aan, lijkt me niet prettig voor mijn pony.

Ja ik had al gekeken, maar ik kwam vrijwel altijd uit op andere dingen.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:38

Chroosje schreef:
esmeerambo schreef:

Ik snoer het hoofdstel sowieso niet strak aan, lijkt me niet prettig voor mijn pony.

Je doet het dus alleen voor de mooi? Niet omdat je pony tijdens het springen of gewoon rijden wat vel is of lastig te houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:40

Zou hem niet voor de sier omdoen, de druk is anders verdeeld, waardoor het scherper inwerkt.
Als je geen problemen hebt met je pony zo, zou ik het lekker zo laten.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 15:40

esmeerambo schreef:
De druk is gewoon op een punt verdeeld. Als je het hoofdstel goed gebruikt zal er niks mis gaan. Als je eerst in de bak gaat rijden met het hoofdstel(als je het gaat kopen) en het gaat dan al mis.. Niet alle paarden vinden het fijn zo'n hoofdstel.

Wij hebben niet echt de beschikking over een bak, ik rij eigenlijk altijd buiten, aangezien mijn pony er niks aan vind in de bak, en dan alleen maar vervelend gaat lopen tieren. Buiten gedraagt ze zich wel voorbeeldig, dus vandaar. :)

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 15:41

esmeerambo schreef:
Chroosje schreef:

Je doet het dus alleen voor de mooi? Niet omdat je pony tijdens het springen of gewoon rijden wat vel is of lastig te houden?

Ja klopt, eigenlijk wel, kan dit veel kwaad of niet?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:42

euhmm ik heb ook het hoofdstel voor de "mooi" maar ik trek die sperriem niet idioot strak, bij mij passen er rum 3 vingers tussen (Zit dan op het laatste gaatje)