Hol of massief bitje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Hol of massief bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 11:34

Ik heb voor mijn paard nu een simpel, dubbelgebroken bustrens, maar aangezien ik twee hoofdstellen heb en graag afwissel vind ik het onhandig om steeds het bit te moeten wisselen, dus wil ik een tweede erbij.

Maar wat is nu eigenlijk fijner? Een massief of een hol bit? Het word sowieso wel weer een dubbelgebroken bustrens.
Die wat ik nu heb ik denk ik massief, aangezien die vrij 'zwaar' is in vergelijking met de holle van een stalgenoot.

Het enige verschil dat ik weet is dat een holle sneller opwarmt, maar verder heb ik er niet veel kaas van gegeten :+
Iemand die me de voors en tegens kan noemen?
Of kan ik het beste gewoon weer een massieve nemen, aangezien ik anders met twee 'verschillende' bitten rijd?

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Hol of massief bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 20:26

Niemand? :')

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:29

Het verschil zit hem puur in het gewicht en de daarbijbehorende drukverdeling per mm2: hoe zwaarder het bit hoe meer druk. Een licht bit is vrij beweeglijk en een zwaarder bit ligt stabieler. Een licht bit is inderdaad sneller opgewarmd een zwaar bit langzamer. Dus je zult even moeten zien wat jouw paard fijner vindt in de praktijk.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hol of massief bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:30

Kun je die holle van de stalgenoot misschien een keertje lenen om te proberen? (weet niet of het dezelfde maat is.)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:30

Heb een holle gehad, die was uiteindelijk versleten (bitring gaten uitgesleten), maar vond het heel fijn bitje juist doordat het veel minder woog. Mijn paard was er in ieder geval altijd heel content mee.

Babeau

Berichten: 759
Geregistreerd: 20-04-12
Woonplaats: Merksplas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:31

Een masief bit ligt stiller in de mond, een paard dat altijd een masief bit gewoon is, kan een hol soms als onprettig ervaren omdat deze redelijk beweeglijk is. ;)