Zadel: mindere pasvorm door spierverandering

Moderators: SayaJones, Apple, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

ArGieVai

Zadel: mindere pasvorm door spierverandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 10:47

Hi mensen,

Ten eerste wil ik even zeggen; het welzijn van mijn paard staat voorop. Ostheopaat is al ingeschakeld en ook een goede zadelpasser zal (wanneer ik terug kom van vakantie) worden gebeld. Maar toch ben ik even op zoek naar meningen / ideeën betreffende mijn huidige zadel.

De situatie:

Vorig jaar heb ik een zadel gekocht. Lag perfect op Maan's rug. Hij liep er ook enorm mooi onder weg, heel veel fijner dan onder zijn vorige zadel. In de zomer heeft hij volledig stil gestaan omdat wij beide de lol in het rijden een beetje kwijt waren geraakt. Resultaat: een dik paard zonder bespiering.

Sinds ongeveer anderhalve maand hebben we nu de training weer opgepakt. Zadel lag, ondanks dat hij voor zijn doen dik was, nog redelijk goed (goed genoeg!). Inmiddels is hij vrij snel veel gewicht verloren, maar er is nog niet heel veel spiermassa daar voor in de plaats gekomen.Voornamelijk langs zijn schoft en ruggengraat heeft hij nog weinig spiermassa. (en hals, billen e.d., maar goed dat is niet echt van toepassing :+ )

Doordat hij zo weinig bespiering heeft (opzich niet extreem weinig, maar wel aanzienlijk minder dan voorheen en veel minder dan dat ik graag zou zien) ligt het zadel iets lager op zijn rug als normaal. Hierdoor klemt hij een heel klein beetje bij zijn schoft, en krijgt hij dus ook denk ik niet genoeg ruimte om spier bij te krijgen. Het zadel ligt overigens nog wel gewoon recht, helt niet voor of achter over, en kan nog makkelijk genoeg vingers bovenaan en aan de zijkant van de schoft in de kamers steken. Het enige probleem met het zadel is dus dat het iets klemt, wat (vind ik) wel een groot probleem is.

Nu heb ik verschillende opties in wat ik kan doen om dit op te lossen. Omdat het zadel nog nieuw is en wanneer hij weer spier heeft goed ligt, vind ik het zonde om weer een nieuw zadel te kopen en dan als hij weer spieren heeft alsnog nog een nieuw zadel te moeten kopen... Dus mijn opties zijn als volgt:

- Bontje eronder
(dit heb ik van de week geprobeerd, doordat het bontje het zadel iets hoger legt klemt het niet meer, en ligt het naar mijn mening nu goed. Daarnaast loopt hij met bontje gelijk een stuk beter. Angst is wel dat hij dan te weinig ruimte in de kamer heeft, al lijkt dat niet zo te zijn.)

- Alleen maar longeren tot hij weer genoeg spier heeft.
(opzich een goede optie, al ben ik niet echt een voorstander van alleen maar kleine rondjes lopen)

- Kijken of een ander zadel op stal voor nu past, en later mijn eigen zadel weer opleggen
(Ook een goede optie)

- Toch een nieuw zadel
(Absoluut niet mijn voorkeur, maar wat moet dat moet)

Laat wel even duidelijk zijn, dat welke keuze het ook word, dit absoluut ook eerst besproken word met de zadelmaker. Ik ben puur op zoek naar ervaringen, meningen en wie weet heeft nog iemand ideeën voor wat ik zou kunnen doen.

Dus nu de vraag: Voor welke optie zouden jullie gaan? Zijn er nog andere opties die ik over het hoofd heb gezien? Heeft iemand hier ervaring mee?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:54

Hij zal waarschijnlijk die spieren wel weer terug krijgen maar door de veranderingen van de laatste tijd moet hij ze weer terug kweken. Mijn paard heeft hetzelfde maar stond stil door een ongelukje. Ik heb er een wintec front riser pad onder zodat ze wat meer ruimte bij de schoft heeft en ook iets meer bij de ruggengraat en nu groeien haar spieren massaal. Heb zelf een Wintec zadel en ben van een gele boom ( smal ) naar groen ( smal/medium ) naar zwart ( medium ) gegaan sinds ik er een front riser pad onder heb. Je kunt je huidige zadel wel aanpassen maar vergeet niet dat je dan weer aan het aanpassen kan als de spieren terug zijn.

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:06

Voorlopig zou ik kiezen voor een bontje en wat meer longeren.
Combinatie van de twee.

Wel zou ik mijn zadelpasser vragen of het zadel tijdelijk aangepast zou kunnen worden.

Sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn schoentje!

Maaikyhj

Re: Zadel: mindere pasvorm door spierverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:55

Je zou ook een Prolite pad kunnen proberen. De tripad kun je ook aanpassen zodat je het zadel voor midden of achter wat op kunt hogen. Ik behaal altijd mooie resultaten met deze pads bij paarden die om wat voor reden dan ook spieren moeten opbouwen. Je kunt voor vragen ook even een mailtje sturen info@zadelmakerij-rispens.nl, ik ben namelijk niet zo vaak op Bokt.nl.

О Zadelmakerij Rispens О
http://www.zadelmakerij-rispens.nl
MSFC Zadelmaker en MSFC Zadelpasser, Dealer van Black Country, Thorrowgood en Kent & Masters

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:03

Ik had dit probleem ook met mijn merrie, door haar veulen had ze aardig wat bespiering verloren, ik heb de zadelpasser laten komen, die kwam met een prolite pad aan, maar vertelde mij dat een bontje even goed zou werken. Ik gekozen voor een bontje van Mattes met vrijheid bij de wervelkolom,

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:49

Nou TS hoedje af dat je er zo goed over nadenkt!

Ik zou eerst proberen of er niks passend op stal te vinden is, scheelt een hoop geklooi.

Mocht dit niks worden, dan zou ik voor de combi gaan rijden met bontje en longeren.
Alleen longeren is te eenzijdig belastend en sommige spieren kweek je nu eenmaal beter onder het zadel.
Longeer je trouwens met een hulpteugel of zo? Want spieren kweken doe je niet met "aan een touwtje rondslingeren" (ik wil daarmee geenszins insinueren dat TS niet kan longeren, maar wil mijn post wel graag volledig informatief houden).

Een bontje met ruggegraatsvrijheid (Mattes heeft dat trouwens standaard, bij Christ weet ik niet hoe dat zit, andere merken neem ik niet in beschouwing omwille van geen info over de herkomst van het bont) is een prima tijdelijke oplossing tot het paard weer goed in de spieren staat. Typische bontjesklanten zijn sportmerries waarmee gefokt wordt. Elke keer de zadelpasser bellen en aanpassen is niet alleen kostelijk en tijdrovend maar ook niet zo simpel want opvullen is precisiewerk.

Een bontje met inlages bestaat trouwens ook, met of zonder wol onderaan.
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 27-12-13 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:53

Ook ik raad een Prolite-pad met verwisselbare inlages aan. Zeker omdat het er naar uitziet dat je je paard weer in het oude model gaat krijgen. Nadenken over een ander zadel, kan altijd nog.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-14 08:40

Bedankt voor de berichten allemaal!

@ foxy80; Bedankt voor je informatieve bericht! Ik longeer indd niet met een los lijntje in de rondte :) Afgelopen week was ik op vakantie, toen is hij een aantal keer gereden en een aantal keer aan de dubbele longe gelongeerd. Zelf gebruik ik de ene keer touwtjes, de andere keer dubbele longe, en af en toe zo'n duitse longeerhulp, ligt net aan hoeveel tijd en zin ik zelf heb, en wat mijn doel van training voor die dag is.

Ik ga vandaag weer heen, even kijken hoe het met de rug staat. Morgen komt de osteopaat, en ga gelijk even kijken hoe duur die prolite pad's zijn! :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie