Ik heb er lang over getwijfeld, maar ik heb dan toch uiteindelijk besloten om bitloos te rijden eens een kans te geven. De reden hiervoor is dat ik in het verleden mijn paard al eens met een bosal heb gereden, en daar reageerde hij echt heel fijn op, maar aangezien ik vooral dressuurmatig rij, is een bosal dus geen optie.
Natuurlijk heb ik al allerlei opzoek werk gedaan naar bitloze hoofdstellen, maar er zijn zoveel verschillende soorten dat ik een beetje onder de informatie begraven wordt.. Ik twijfel vooral tussen een sidepull en een kaakgekruist hoofdstel, maar daar heb ik natuurlijk ook negatieve dingen over gehoord. Zoals dat het op het neusbot zou doordrukken, of over de neus zou schuren, en noem maar op.. Maaaaaar natuurlijk zijn er ook ontelbaar veel negatieve over het bit, dus ik ga daar niet over oordelen

Dus ik vroeg me af of hier nog mensen zijn die bitloos in de dressuursport rijden? Wat zijn jullie ervaringen? Welk hoofdstel zouden jullie mij aanraden? Zijn er veel verschillen met het rijden met bit? Waar moet je echt op letten? Ik hoor het graag!
Alvast bedankt!
Helemaal niet als je het hoofdstel op de goede hoogte hebt hangen, ik heb zelf een sidepull en ik heb ook geen last van scheuren op de neus, het licht er denk ik ook wel aan wel matriaal je hebt, evt zou je als je paard een gevoelige huid heeft een bontje kunnen gebruiken, maar bij de meeste paarden is dat niet nodig.