Dezelfde zadeldekjes gebruiken voor 2 paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mygoldeneye

Berichten: 116
Geregistreerd: 14-03-14

Dezelfde zadeldekjes gebruiken voor 2 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 21:26

Hee
Ik had een vraagje, kan je voor 2 paarden dezelfde zadeldekjes gebruiken? Ik deed dat alijd maar iemand zei tegen mij dat ze dan ringwormen enzo kunnen overbrengen. Ze staan gewoon naast elkaar op stal en bij elkaar op de wei. Ook passen de dekjes bij allebei goed. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Dezelfde zadeldekjes gebruiken voor 2 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:29

Hmm nou ik weet niet of dat zo is.. Maar er is vast een andere Bokker die je daar zo antwoord op kan geven.
Als beide paarden gezond zijn, lijkt me dat niet zo'n probleem.
Dekjes zijn tweedehands niet zo duur meer hoor, dus als je het alsnog niet vertrouwt kan je altijd 1tje erbij kopen :j

daffieduck83

Berichten: 1748
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Dezelfde zadeldekjes gebruiken voor 2 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:33

Als de eigenaren van de paarden dat goed vinden kan dat gewoon. Er is wel een risico dat er schimmel wordt overgedragen, maar dan moeten ze dat ook wel hebben. De eigenaar van mijn vroegere verzorgpaard gebruikt ook dezelfde dekjes en borstels voor haar beide paarden, die ook naast elkaar staan.

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Re: Dezelfde zadeldekjes gebruiken voor 2 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:39

Ik doe dat al een hele tijd :j Nooit problemen oid mee gehad, ook met borstels.

Kimley

Berichten: 9148
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:42

Sjors schreef:
Ik doe dat al een hele tijd :j Nooit problemen oid mee gehad, ook met borstels.



Hier precies hetzelfde! Kan prima. Gewoon goed in de gaten houden of je pony's geen schimmel oid krijgen.

mygoldeneye

Berichten: 116
Geregistreerd: 14-03-14

Re: Dezelfde zadeldekjes gebruiken voor 2 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 21:46

Ooh haha kan dus gewoon ik dacht al ben ik nou gek. Maar zij is ook wel beetje overgevoelig voor alles. Dankjullie wel voor het snelle antwoorden! :D

r_lolita
Berichten: 355
Geregistreerd: 19-08-12
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:46

Precies hetzelfde hier! Tot nu toe geen problemen mee gehad en doe t al 5 jaar

KimD

Berichten: 20425
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Dezelfde zadeldekjes gebruiken voor 2 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:48

Ja hoor hier ook, alles borstels worden ook gebruikt voor alle drie de paarden! :) Tuigen en zadels worden ook onderling uitgewisseld.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:48

Willen ze ringworm over kunnen brengen moeten ze het wel hebben. Maar dan kun jij het ook krijgen aangezien het gewoon een soort schimmel is. Ik kreeg het van mijn caaf haha

maar als ze het niet hebben, word er ook niks overgebracht :)

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Dezelfde zadeldekjes gebruiken voor 2 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:14

Ik gebruik hetzelfde dekje op zo'n 6 verschilende paarden, nooit ergens last van gehad :n

mistid

Berichten: 9139
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Bunne

Re: Dezelfde zadeldekjes gebruiken voor 2 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:33

Dat is toch vies. Jij doet de ongewassen sportkleding van de buurvrouw ook niet aan omdat je verder ook contact met elkaar hebt.
Hier worden dekjes altijd gewassen voordat ze voor een ander paard gebruikt worden. Dekjes gaan hier sowieso na 3x gebruik de was in. Doen we met onze eigen kleren toch ook.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Dezelfde zadeldekjes gebruiken voor 2 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:36

natuurlijk niet als ze bezweet zijn, maar zo niet, ja hoor, gaat het gewoon op een ander paard nadat het op de een heeft gelegen :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:38

mistid schreef:
Dat is toch vies. Jij doet de ongewassen sportkleding van de buurvrouw ook niet aan omdat je verder ook contact met elkaar hebt.
Hier worden dekjes altijd gewassen voordat ze voor een ander paard gebruikt worden. Dekjes gaan hier sowieso na 3x gebruik de was in. Doen we met onze eigen kleren toch ook.


Waarom is dat vies?
Paarden zijn echt niet vies van elkaar.
Ik heb een tijdje moeder en dochter gereden, ook met dezelfde dekjes.
Niet als ze helemaal bezweet zijn natuurlijk maar ik wisselde wel eens onderling, gebruikte ook dezelfde borstels dus ik zie het probleem niet.

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:42

mistid schreef:
Dat is toch vies. Jij doet de ongewassen sportkleding van de buurvrouw ook niet aan omdat je verder ook contact met elkaar hebt.
Hier worden dekjes altijd gewassen voordat ze voor een ander paard gebruikt worden. Dekjes gaan hier sowieso na 3x gebruik de was in. Doen we met onze eigen kleren toch ook.


Dat we dat met onze eigen kleren doen wil niet zeggen dat een paard daarmee te vergelijken valt?
Vroeger werden kleren sowieso veel minder gewassen, en toen vond men dat ook normaal.
Bovendien steken paarden ook hun neus in de stront om te ruiken, daar zouden wij ook van gruwelen. :') En dit dekje zit alleen maar voor een gedeelte op de rug.

mistid

Berichten: 9139
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Bunne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:45

Ik ben ook niet vies van mijn zusje en gebruik ook dezelfde haarborstel maar ik trek haar ongewassen kleding niet aan.
Ik gebruik mijn dekjes ook op verschillende paarden, maar die gaan echt wel in de was tussendoor en dan pas op een ander paard. Ziet er ook niet uit als je eerst een schimmel hebt gereden en dan hetzelfde dekje op een zwarte legt, dan zie je al die witte haren.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:02

mistid schreef:
Ik ben ook niet vies van mijn zusje en gebruik ook dezelfde haarborstel maar ik trek haar ongewassen kleding niet aan.
Ik gebruik mijn dekjes ook op verschillende paarden, maar die gaan echt wel in de was tussendoor en dan pas op een ander paard. Ziet er ook niet uit als je eerst een schimmel hebt gereden en dan hetzelfde dekje op een zwarte legt, dan zie je al die witte haren.


Zucht. Vermenselijken van dieren is nergens goed voor. Dekjes worden gewoon gewassen en liggen er echt niet een half jaar op neem ik aan.
Daarbij om de 3x wassen ook super voor de slijtage van je dekjes +:)+

AnneLieff

Berichten: 116
Geregistreerd: 27-02-14

Re: Dezelfde zadeldekjes gebruiken voor 2 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 00:21

Zelf heb ik hier nooit problemen mee gehad. Heb dekjes en borstels onderling gewoon gewisseld. Gewoon regelmatig je dekjes wassen. en natuurlijk geen natte bezwete dekjes gebruiken.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 00:25

Als ik dezelfde borstels gebruik voor 2 paarden, zou ik ook een dekje delen. Heb mijn dekje ook wel eens op paard 2 gelegd om dat die daar ontbrak. Geen probleem als er geen sprake is van huidziektes.

(Maar goed, ik maak mij ook niet druk als er wat verdwaalde witte haren van het andere paard op mijn paard belanden := ze zien het zelf ook niet :D waait er wel weer af)

123diezel
Berichten: 286
Geregistreerd: 12-01-14
Woonplaats: ergens op aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:51

Ik gebruik mijn dekjes, borstels en zweerdekens op drie verschillende pony's, heb nog nooit problemen mee gehad.
Natuurlijk niet als ze helemaal bezweet zijn, dan gaat het eerst even in de was.

Zwartje07
Berichten: 242
Geregistreerd: 24-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:58

Als ze bij elkaar op stal/weide staan zie ik het probleem niet. Mocht 1 van de paarden iets hebben wat besmettelijk is nemen ze dat toch wel van elkaar over als ze samen op de wei staan.