Vraag over dressuursingel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

UltimOo

Vraag over dressuursingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 09:45

Kunnen jullie mij misschien helpen?

Ik ben op zoek naar een nieuwe singel.
Mijn eisen zijn: anatomisch gevormd of banaan vormig, en gemaakt van leer.
Elastiek mag, maar hoeft niet.
De singel is voor een Fries met de singelgroeve heel dicht achter de voorbenen.
Vandaar dat ik ook een Anatomische of een Banaan vormige zoek.

Nu kwam ik er een tegen bij ooteman, die ik er heel fijn uit vind zien.
Alleen klopt de vorm van deze singel wel?
Naar mijn weten moet de "bolle" kant naar voren wijzen (richting hoofd zeg maar), maar als je bij deze singel naar het ringetje voor de hulpteugel kijkt, dan wijst de "bolle" kant naar achteren.
Ter vergelijking nog een foto er naast van een andere Aanatomische singel, waarbij het ringetje wel aan de goede kant zit.
Klop dit wel? of moet deze singel inderdaad andersom aan je zadel vast, dus met de "holle" kant naar voren?
Wie weet raad? :)

De singel waar het om gaat:
Afbeelding

Vergelijkbare vorm, ringetje aan de goede kant:
Afbeelding

2005

Re: Vraag over dressuursingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:48

De singel van Ooteman is goed hoor, moet met de holle kant naar voren. Hij is anders dan de Passier singel.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:48

Ringetje naar voren.
Maar bedenk wel dat een banaansingel de ligging van je zadel beinvloed. Dus als je zadel goed ligt gebruik je best geen banaansingel. Anatomische dan weer wel.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:05

Een anatomische singel (je eerste plaatje) heeft een andere functie dan een banaansingel (je tweede plaatje). En dus verschilt ook de 'richting' waarin je hem gebruikt. Daar komt dan nog eens bij dat de termen ook nog regelmatig door elkaar worden gebruikt door webshops en verkopers, dus dan is de logica helemaal ver te zoeken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:32

De tweede is geen banaansingel, de gespen liggen recht tegenover elkaar en bij een banaansingel liggen ze in een boog (banaan :) ). Ik heb die tweede en die bevalt prima tegen het naar voren schuiven. De eerste singel vind ik een heel raar ding, ik denk niet dat die gaat helpen tegen naar voren schuiven, hij is denk ik gemaakt om druk beter te verdelen.

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:07

Divoza heeft er één zoals je tweede plaatje van het eigen merk Rossner voor +- €60,- vrij zacht leer.

De zat ook te denken aan zo'n soort singel, beetje vergelijkbaae met een Fairfax singel dacht ik.
Tot dat mijn zadelmaker mij een andere singel liet proberen!
Qua vorm lijkt deze hier op een ja het is een dressuur singel :)

Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:19

Da's een Eric le Tixerant singel. Die is idd ook errug fijn :j

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:23

Rije schreef:
Een anatomische singel (je eerste plaatje) heeft een andere functie dan een banaansingel (je tweede plaatje). En dus verschilt ook de 'richting' waarin je hem gebruikt. Daar komt dan nog eens bij dat de termen ook nog regelmatig door elkaar worden gebruikt door webshops en verkopers, dus dan is de logica helemaal ver te zoeken.

Hoe moet een banaansingel als ik vragen mag?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:25

Afbeelding

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:27

:') Dan ligt hij bij mij verkeerd om, bedankt!

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 15:29

bedankt voor alle info!!

betekent het dus dat die eerste singel van mijn voorbeeld plaatje het zadel dan juist nog meer naar voren zou laten schuiven? aangezien de singelplek van mijn paard ook al ver naar voren ligt?

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:30

Rije schreef:
Da's een Eric le Tixerant singel. Die is idd ook errug fijn :j

Ja, alleen dat wordt het voor mij dus niet. Ik wil geen elastiek.
De vorm lijkt erop :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:32

UltimOo schreef:
bedankt voor alle info!!

betekent het dus dat die eerste singel van mijn voorbeeld plaatje het zadel dan juist nog meer naar voren zou laten schuiven? aangezien de singelplek van mijn paard ook al ver naar voren ligt?

Dat zou heel goed kunnen ja. In dat geval zou ik echt voor een banaansingel kiezen én 'm op de juiste manier vastmaken aan je zadel ;) :j

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:33

Ik heb een anatomische singel van Barnsby. Echt zeer zacht en soepel leer.
Wel iets duurder, 130 euro maar dan heb je wel wat.
Bij de anatomische moet de bolle kant naar voren.
Op je foto's is de 2e de anatomische en de 1e de banaan
Deze heb ik http://www.barnsby.com/barnsby-direct/a ... ndon-girth en die is anatomisch.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:33

Eigenlijk is het vet logisch :') Gelukkig nog maar een paar keer mee gereden :P

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:42

Een anatomische singel is in mijn ogen een geheel rechte singel met uitsparingen voor de ellebogen, dat is bij beide singels niet het geval. De eerste singel lijkt een omgekeerde banaansingel. De tweede singel is trouwens in de aanbieding bij Piaffe ruitersport voor 75 euro. Misschien kun je hem een keer voorzichting proberen (met een bontje erom of zo) en als ie niet bevalt terugsturen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:46

Zoek je een singel omdat de fries de singelgroeve zo dicht tegen de voorbenen aan heeft liggen en daardoor problemen rond de ellebogen heeft?
Of schuift je zadel naar voren en wil je dit oplossen met een andere singel?

Dat zijn namelijk twee verschillende zadel-vraagstukken die twee verschillende antwoorden opleveren.

In het eerste geval zit je oplossing inderdaad in de singel. Je hebt dan een singel nodig die ter hoogte van de ellebogen smal en dun is en vooral eentje die lang genoeg is. De gespen moeten echt ruimschoots boven de ellebogen uit komen. Dat is sowieso belangrijk omdat daar een negatief reflexpunt zit, maar bij paarden met een singelgroeve heel dicht achter de voorbenen is dat een extra aandachtspunt.

In het tweede geval zit de oplossing niet in de singel. Onderstaande afbeelding geeft wat dat betreft heel mooi weer hoe het dus juist níet moet.

Rije schreef:

Als de singelstoten van een zadel daadwerkelijk zo geconstrueerd zijn, dan trekt het zadel altijd naar voren over de schouder op het moment dat het paard gaat bewegen.
Dat is simpelweg niet anders mogelijk, ongeacht watvoor singel je eraan bevestigd of hoe hard je ook aansingelt.
Zorg er altijd voor dat de voorste singelstoot recht boven de singelgroeve hangt. Alleen dan schuift het zadel niet naar voren.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:06

Mijn zadel schoof altijd naar voren ondanks dat het zadel zelf goed lag, zal wel door de bolle buik van mijn paard komen :+
Ik zweer bij Fairfax! Naast dat het zadel nu op zijn plek blijft, merk ik ook echt aanzienlijk verschil in het lopen van mijn paard.
We hebben veel minder snel last van taktfoutjes in bijvoorbeeld de middendraf.

het grote minpunt is het prijskaartje :+
Voorderest een singel waar ik nog heeeeeel veel jaren plezier van ga beleven.