Ik heb niet zo'n verstand van bitten, en daarom open ik er toch maar een topic over. Ik vind op bokt heel veel verschillende meningen over bitten en misschien krijg ik een handiger advies als ik mijn eigen paard beschrijf en wat ik wil bereiken.
Wat ik wil bereiken is dat mijn paard beter reageert op mijn hulpen die ik geef met mijn zit/houding. Ik heb namelijk een enorme hekel aan teugels trekken. Van draf naar stap reageert ze redelijk, maar niet "zoals het hoort". Van galop terug naar draf is echt een drama. Ik oefen veel met afwisselen in gangen en mijzelf zwaar maken, dat gaat steeds beter. Ik heb alleen het idee dat het misschien niet snel genoeg gaat. Het zadel past goed, daar heeft ze nooit last van gehad.
Ze is dus enorm sterk, en ik voel dat ze op de wat "hardere" seintjes in de mond juist minder reageert. Ze heeft op dit moment een dubbelgebroken watertrens die niet zwaar maar ook niet licht is. Ik gebruik een thiedemanteugel, maar heb de indruk dat bijvoorbeeld een martingaal een betere oplossing zou zijn omdat die alleen werkt zodra het nodig is. Een thiedeman teugel vind ik al snel te lang te kort.
Graag tips! Op t gebied van bitten, hulpteugels en misschien wel oefenen met gangen (al hoort dat niet in het harnachement forum)
Even achteraan gaan!