Rijden met halster verkeerd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MariaMaaike

Rijden met halster verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 22:29

Hallo allemaal (:

Zomers staat mijn verzorgpony eigenlijk weinig thuis, ze staat dan vaak bij andere mensen en/of in een weiland ergens verderop.
Op beide plekken kan ik het tuig niet kwijt. Daarom rijden we vaak zonder zadel en gewoon met halster en touw.
Ze luistert prima en het gaat altijd goed. Maar ik vraag me wel af of het goed is.
Zelf denk zelf dat het niet veel anders is dan bitloos rijden, maar ik wil toch graag jullie mening horen.
Misschien is het wel helemaal verkeerd en ik wil niet iets doen wat niet goed is voor de pony.
Als we een buitenrit maken, of als we dressuurmatig rijden dan gebruiken we wel het hoofdstel.

Wat denken jullie?

Emma21Nobel

Re: Rijden met halster verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:30

Ik volg even, heb ongeveer een zelfde vraag ;)

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:31

ik vind het wel kunnen, heb ik met me verzorgponys ook wel is gedaan. wel rustig aan, en wetend dat ze geen stap verkeerd zetten met ze 2e.

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 22:35

Ik heb het deze zomer eigenlijk heel vaak gedaan. Stap, draf, galop, springen, racen, noem maar op! :j
En ze doet alles net als met hoofdstel. Dus ik denk zelf dat het niet echt slecht is.
Maar ik wil het wel graag zeker weten :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:38

Ja hoor, kan prima.
Alleen opletten dat het niet gaat schuren. Dat kan namelijk gebeuren, omdat een halster natuurlijk niet gemaakt is voor het rijden.
Als je heel vaak bitloos rijdt, misschien overwegen een bitloos hoofdstel te kopen? Is misschien ook wat fijner rijden voor jezelf. :)
Je zou een (bitloos)hoofdstel ook gewoon makkelijk met de fiets kunnen meenemen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:39

Waarom zou dat slecht zijn?!
Wat voor halster gebruikt je?

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:39

Je kunt prima rijden met een stalhalster, maar het is nou eenmaal niet gemaakt als hoofdstel. Ook zit hij waarschijnlijk losser dan een (bitloos) hoofdstel dus je teugelhulpen zullen wat onduidelijker zijn (en het kan indd schuren). Maar als de pony het prima vindt en jij ook, vooral je gang gaan!

hannah2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:40

Heb ik vroeger altijd gedaan op m'n verzorg shetlander. Niks slechts aan. zolang het idd maar niet gaat schuren
Laatst bijgewerkt door hannah2312 op 09-12-13 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:45

Ik deed vroeger niet anders ging prima!

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 22:47

Oke, dankjulliewel (:
Misschien ga ik wel een bitloos hoofdstel aan schaffen (heb daar al wel vaker over nagedacht!)
Ik ben in ieder geval wel blij dat het niet heel erg is.
En wat dat schuren betreft zijn we altijd heel voorzichtig en dat gaat prima (:

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:28

ik vind het wel goed dat je het vraagt :)
maar wat inderdaad al vermeld is, letten op schuren en inderdaad een bitloos hoofdstel lijkt me wel iets fijner,
en heeft ongeveer hetzelfde effect maar dat wil niet zeggen dat alleen een halster niet goed is.

en zeker niet als jij weet dat je je paard goed kan vertrouwen! ik zou het niet zo snel doen bij een paard die nog wel is schrikkerig is of onverwacht gedrag vertoond, maar wanneer dit niet het geval is, is het alleen maar lekker toch :D

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:32

Je kunt ook een touwhalster kopen, dat is lekker makkelijk, heel makkelijk mee te nemen, toch een 'halster'(wel niet mee vastzetten of mee in de wei zetten!), en je kan er toch heel fijn mee rijden :)
Werkt ook wel wat makkelijker dan een gewoon halster.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:51

Met een touwhalster moet je weer heel anders rijden. Je teugels zitten onder het hoofd vast, ipv ernaast. Je moet dan dus heel erg op je zit (en neckreining) rijden. Dat is iets wat je fijn en leuk moet vinden dus.
Ik rijd zelf trouwens ook regelmatig met touwhalster en vind het heel fijn rijden.
Dat moet je dus maar net fijn vinden rijden, maar anders is het wel een heel goede 'oplossing'.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 01:05

Het kan best hoor. Persoonlijk vind ik wel als je met een gewoon halster rijdt dat je de teugels het best onderaan de ring kan vast maken. Dat voorkomt ook dat de boel gaat schuiven. En vind zelf dat het duidelijker bij het paard aankomt als het nodig is. Je hebt minder ruis doordat de boel verder netjes op z'n plek blijft liggen.

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 17:47

Een touwhalster is ook een goed idee! :j
Want het halster wil nog wel eens verschuiven. Misschien vermindert dat dan ook (:

Promises

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:10

Als je persé de teugels niet onder het hoofd wil hebben, maar aan de zijkant, kun je ook een sidepull touwhalster kopen (volgens mij heet dat zo)
Afbeelding
Dan heb je die ringetjes enzo.

Weet niet of het fijn rijd, heb zelf geen sidepull maar wie weet is het wel fijn.
Weet niet of je het al kende, maar ik dacht ik zet er maar een foto bij voor verduidelijking haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:28

Waarom zou het niet kunnen?
Het lijkt mij juist dat je meer contact hebt met je paard en fijner kunt rijden (Mits je je paard niet onder controle hebt)
Het lijkt me echt heerlijk om dat te kunnen doen!
Weet je ook dat je bitloos kunt gaan rijden .. en dat je een super braaf paard hebt.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:36

gaat goed hoor. deed het ook altijd

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:40

Bontjes om je halster voor het schuren.

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 21:57

Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met het rijden met touwhalsters en/of sidepull touwhalsters?
En dan vooral met rijden?

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:06

Tigra_ schreef:
Het kan best hoor. Persoonlijk vind ik wel als je met een gewoon halster rijdt dat je de teugels het best onderaan de ring kan vast maken. Dat voorkomt ook dat de boel gaat schuiven. En vind zelf dat het duidelijker bij het paard aankomt als het nodig is. Je hebt minder ruis doordat de boel verder netjes op z'n plek blijft liggen.

Mee eens ...
Ik had een keer ergens iets van een onderzoek gelezen over welk halster / bitloos hoofdstel nou het beste is. De conclusie was dat het niet zo veel uitmaakt, maar dat je sws met halster het beste de teugels onderaan vast kan maken, omdat de hulpen dan duidelijker zijn. Het ziet er misschien minder veilig en betrouwbaar uit, maar het tegendeel is dus bewezen ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:19

mm_paarden03 schreef:
Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met het rijden met touwhalsters en/of sidepull touwhalsters?
En dan vooral met rijden?

Ik rijd mijn eigen paard nu al een tijd met een touwhalster. Op zich gaat het wel maar ik wil zelf iets waarmee ik meer contact kan houden en daarvoor vind ik een touwhalster niet geschikt. Ik heb een sidepull neusriem besteld. Sidepull touwhalster lijkt mij persoonlijk niets. Omdat je dan weer het zelfde "probleem" krijgt als je met een stalhalster hebt en de boel dus gaat schuiven. Zeker als je wel contact wil houden maar je hand niet voldoende stil kan houden gaat het toch wat schuren. Of wanneer je net wat meer moet inwerken trek je de boel toch sneller scheef als wanneer het onderaan bevestigd is. En dat zorgt dan weer voor ruis.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:44

Kan prima.

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 22:37

Oke, thanks voor het reageren allemaal :D

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:39

Om het schuren te voorkomen kun je ook een bontsetje er op doen, of een halster met bont kopen. Hij heeft dan wel een half schaapje op zijn hoofd, maar dat is beter dan schuurplekken.. :')

Maar ik doe het in de zomer ook wel eens, kan een kwaad.