Nu is het zo dat hij op bit werd gereden, en daar ben ik mee doorgegaan. als hij een bit inheeft zet hij deze vast en maakt zich heel sterk. Hierdoor is het voor mij heel lastig om hem erdoorheen te rijden of een keer door te pakken. Hij loopt daardoor te sukkelen en geeft niet na. Hij is altijd door de oude eigenaresse gereden door druk te zetten en hem te laten nageven, en zodra hij nageeft te geven/los te laten (uiteraard van achteren naar voren gereden). Een methode die denk ik meer mensen gebruiken. alleen ben ik niet zo sterk en heeft mn paard dat door. Ik pak de teugels korter maar hij hangt net zo veel tegen dat ik hem niet vast kan houden. ondanks dat hij wel voorwaarts is (1 van de truuckjes uit die hele grote doos
)Nu had de eigenaresse hem ook een tijdje op een hackamore gereden en zij heeft mij aangeraden dit te proberen. Dus haar hackamore geleend en nu twee keer mee gereden. Nu kan ik hem daar een stuk fijner op rijden en hij loopt er ook prettiger op. je kunt merken dat hij het wel fijn vindt. Alleen nu heb ik gelezen dat op een hackamore tot 4x de druk komt dan die je in je handen hebt. Hij is op de hackamore een stuk makkelijker te rijden, maar hij zoekt nog steeds deze druk op. Iets wat ik een beetje raar vindt. Hij gaat het niet uit de weg, terwijl hij dat makkelijk kan.
Ik ben absoluut niet hard in mijn handen (ik ben eigenlijk veel te lief en heb al snel een schuldgevoel, daar maakt hij ook dankbaar gebruik van
) Toch zit het me niet helemaal lekker om dan dressuur te rijden met een hackamore omdat er druk op blijft staan. Al heb ik het idee dat hij deze druk niet als vervelend ervaart. hij loopt veel beter voorwaarts zonder bit en loopt makkelijker en blijer. Nu zit ik in dubio. Hij loopt lekker en tevreden op de hackamore en ik kan hem gewoon rijden zoals het hoort, dus qua gevoel en wat mijn paard zegt zou het goed moeten zijn. Aan de andere kant lees je overal dat dresuur met een hackamore eigenlijk niet zou moeten.
Wat is wijsheid in deze?

Wil je erop? ben benieuwd of hij met jou de sterren van de hemel danst....
Alleen als je dus een stapje verder wilt, oppakken en van hem verlangt dat hij uit de relax modus komt, dan doet hij het dus
ik heb geen zin. Dit is heel erg zo bij het bit. hij wil zich gewoon niet laten sturen. pakt vast en loopt naar toe waar hij naar toe wil. Omdat ik hem onder controle heb wat betreft benen en zit loopt hij dus wel waar ik graag naar toe wil, maar zijn hoofd is op vakantie zeg,aar
Tja.... dan weet ik het ook niet haha. Voor dat soort problemen vraag ik altijd mijn instructeur om advies!