Fries paard, hoofdstel en bit...

Moderators: Coby, Nicole288, SayaJones, A_nouk, C_arola, Dyonne, petraaken, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

DutchRiders

Fries paard, hoofdstel en bit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 17:10

Hallo allemaal,

Onze fries wordt binnenkort beleerd, voor die tijd moet ik een hoofdstel en een bit aanschaffen...
Wat is een beetje een gangbare maat voor het hoofdstel en voor het bit bij een fries?
Ook een bit is natuurlijk lastig, wat raden jullie aan? Een dubbelgebroken watertrens lijkt mij persoonlijk het meest vriendelijk...
Even ter informatie: het is een luxer "sport" type met een redelijk "fijn" hoofd.

Bedankt alvast

10 oktober Ride for Alexander sponsorrit op de Sallandse Heuvelrug! INFO PB

DutchRiders

Re: Fries paard, hoofdstel en bit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 17:51

Nobody?

misshester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:02

Ik denk niet dat je echt kunt spreken van een bepaalde gangbare maat voor een Fries. Ik had twee verzorgfriezen waarvan eentje echt een full hoofdstel nodig had en de ander had een maat cob op de kleinste gaatjes zeg maar.

Wat mijn ervaring is met de wat luxere friezen, is dat ze een vrij lang hoofd hebben, weet niet of die van jou dat ook heeft? Als dat zo is zou ik voor een full hoofdstel gaan. Misschien is de maat van het halster dat je gebruikt ook een indicatie? Al wil dat wel per merk nogal eens verschillen ;)

Ik reed ze overigens wel beide met een 12 cm enkelgebroken trensje. Net wat je paard het fijnst vindt.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:13

wat is de maat van het halster wat het paardje nu aan heeft??
als het halster goed zit, zou ik die maat aanhouden (het kan altijd wat afwijken maar dat is een kwestie van proberen)
ik heb voor mijn jonge pony een dubbelgebroken watertrens met koper tussenstukje
maar in het verleden heb ik genoeg paarden beleerd op een enkel gebroken bustrensje
is maar net wat je paard accepteerd

oowja en mijn kleine D-pony heeft bitmaat 12 (zie bovenstaande) dus dat kun je ook niet van te voren zeggen

je zou het op kunnen meten dmv touw in de mond doen (als bit) en dat opmeten, dan weet je ongeveer welke maat je nodig heb

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:16

Ik zou gewoon een Full hoofdstel nemen en die even passen of die goed zit. En inderdaad gewoon een dubbelgebroken bitje

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters
[BB-HK] Elk moment nieuw leven
Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:22

Ik zou een maat full nemen. Als eerste bit zou ik een appelbitje nemen of dubbelgebroken ik denk dat je rond de maat 12.5 a 13 wel goed zit.

Het gaat er niet om hoe goed je in iets bent, als je maar iets doet wat je leuk vind!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:24

Even hoofdstel van kennissen lenen en passen?
Je kent vast wel iemand met paarden bij wie dat kan, aangezien maten soms erg kunnen verschillen.

Weet je tenminste zeker dat het gaat passen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 18:59

Bedankt voor alle reacties :j

RoyceMack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:11

ik ben zelf ook bezig met beleren van een wat luxer gebouwde fries van 3. met een wat fijner hoofd.
Ik heb een full hoofdstel van pagony voor hem met witte onderlegging, (die onderlegging is inmiddels zilver(A)) en een dubbel gebroken watertrensje inderdaad.
Voor het zadelmak maken heb ik een beleerzadeltje(heel oud) helemaal opgeknapt. Is geloo fik n 17 of 18 inch. een veelzijdigheidszadeltje. Neopreen singel erbij en als ie zadelmak is en beleerd gaat worden leg ik er een dressuur zadel op. Moet even kijken of het zadel dat er ligt op hem past, waarschijnlijk niet omdat ie gebouwt is op een merrie (vrij groot en lang) met moeilijke rug.. en ruinlief heeft geen moeilijke rug en is erg compact..

29032015 <3 // 19092015 <3

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:13

Al onze friezen hebben een Full gepast. Bij mijn eigen fries heb ik een 13,5 enkelgebroken (vrij dunne) bustrens.

:¨·.·¨:
`·.
Friso&Andor

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie