kaptoom/sidepull veel verschil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:20

pmarena schreef:
Van een CRB / touwhalster is het juist zo heerlijk dat het zo lekker minimalistisch is, dat vind ik echt een hele grote pré want daarmee voelt het ook meer als op basis van vertrouwen samen op pad gaan, zonder allerlei toeters en bellen en dat heeft ook een gunstige uitwerking op een nerveus aangelegd paardje...hoe simpeler en minimalistischer, hoe ontspannener en met meer zelfvertrouwen ze zijn dan vaak :)


Inderdaad...hoe minder aan het hoofd, hoe duidelijker. Hoe beter de release, hoe ontspannender voor het paard en minder stress.
Pas op, er zijn paarden die goed zijn met bvb een stalhalster of sidepull, maar als je een hete, gevoelige bok onder je hebt, dan voldoet het niet...
Zou ik in het heetst van de strijd moeten werken met een kaptoom met ijzer, dan gaat m'n gevoelige Lusitanomerrie door de rooie. Ergens dus een middenweg zoeken...

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:23

Dat is ook wel eens lekker dat iemand het ook zo ziet +:)+

De meeste mensen lezen het als: je wilt een hackamore om een paard op basis van pijn te kunnen stoppen.

Terwijl dat echt totaal niet aan de orde is -O-
Het tegendeel juist :j

Als je zo'n mafkikkerige hittepit hebt die los in de wei al helemaal in doodsangst-modus kan schieten dan wil je in die nano-seconde die je hebt om in te grijpen wel nog de laatste voor reden vatbare hersencel bereiken en met een hackamore komt het "staan blijven" kneepje dan tenminste nog aan :P

Als je die eerste vlucht-reactie maar staande kunt houden zodat die kersenpit weer gaat werken :)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:24

Ja, ik vermoed dat we het beide op zelfde manier ervaren! Inderdaad akkoord over hack, maar daar hoef je geen hack met ijzeren scharen voor te gebruiken hoor ;)

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:26

Och, ik heb eigenlijk niet echt iets op die schaartjes tegen hoor :)

Het zal vast beter kunnen maar ik heb er niet meer naar gezocht eigenlijk, niet genoeg behoefte aan gehad gezien ik met de CRB heel tevreden ben en de hack nog als back-up heb hangen :P

Wat heb jij in gedachten dan bijvoorbeeld? :)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:30

Moet er nog paar maken, zal je dan eentje opsturen, jij met dezelfde ideeën zal dat beste kunnen beoordelen ;)

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:31

Ik ben wel benieuwd, sta altijd open voor testen en kan goed mijn mond houden als dat moet, dus geef maar een gil hoor :)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:51

Tof! Thx!
Ik wou nog eens toeveogen, ook voor TS, dat net die hevige, dominantere types zo'n nood hebben aan duidelijkheid, en daarmee bedoel ik niet duidelijkheid via een feller inwerkend hoofdstel.
Ik liep gsiteren zelf enorm tegen een comm probleem aan.
Mijn merrie is opgeleerd via Parelli en ondanks haar hevigheid en explosief karakter, hebben we daardoor heel wat bereikt.
De duidelijkheid van de fases van druk/hulpen, die ze aanvankelijk aangeleerd had, heb ik helaas wat verwaarloosd. Sommige gedrag heb ik wellicht genegeerd omdat ik niet altijd consequent ben geweest.
Ik moet me bij haar bewust zijn van een opperste milliseconde, maar dan echt uber consequent zijn.
Ik heb laatste rit nogal gevlogen door het bos, was zo leuk, maar daarvoor heb ik gisteren een tol betaald.
Ik voelde al van meet af aan dat we geen geheel vormden.
Uiteindelijk zijn we uitgegleden en ben ik onder haar terecht gekomen en enkel verzwikt. ze wou ganse tijd gaan lopen, ik wou haar tegen houden vooraan, dat maakte haar ongelofelijk druk, ze ging gaan duwen op de voorhand en is zwaar gestruikeld.
Ik kan nu een straffer bitloos hoofdstel gaan gebruiken, maar ik weet dat het mijn fout is en dat ik terug naar de basis moet. De hulpen in fases geven en zeker niet haar zin toelaten rust creeëren door duidelijkheid.
Ik wil terug zoals het in het begin ging, dat ik met mijn bekken een halve ophouding kan geven en ik niet eens aan de teugels moet komen. Dat zijn we beetje kwijt jammer genoeg.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 02-12-13 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:55

tsja, elk paard is anders.
En elke ruiter(hand)is anders.
Als je gewoon rustig rijdt vind ik niks mis met een hackamore, net zo min als een bit.
Ben ook totaal niet anti-bit.
Alleen merk dat pony bitten niet zo lekker vindt, en heb niet veel zin om 100den bitten uit te proberen.
Dan zoek ik het maar liever bitloos.

CRB ken ik niet echt, maar lijkt mij ook niet ideaal.
Met touwhalster heb ik heel veel ruis, hij loopt er echt keihard doorheen...

Mijn pony is in principe juist heel relaxed en cool, en rustig.
Maar soms heeft ie van die achterlijke momenten en sluit zichzelf dan ook af.
Of hij kan opeens heel heet worden, rennerig, dribbelen....dan moet ik gewoon ff inkomen.
Bijvoorbeeld de discussie dat ik wil dat hij even stilstaat en hij vindt van niet, super pissig wordt ie dan.
Dan wil ik liever even 1 flinke ophouding maken en klaar, dan dat ik bijvoorbeeld 10 rukken moet geven.
Daar wordt hij alleen maar bozer van.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:03

Dan is jouw probleem simpel: jij hebt nog altijd een communicatieprobleem met je pony.
In feite moeten ze volledig op je lichaamstaal/hulpen te rijden zijn, dat vraagt een enorme waakzaamheid en consequentie.
Test: doe eens je ding zonder hoofdstel (hoe verschillend paarden ook zijn, dit zouden ze allemaal moeten kunnen), dat kan erg confronterend worden :D . Als jullie niet dezelfde taal spreken, dan heb je grote kans dat je gras zal eten := _O- . Ik ben hier zwaar in gefaald gisteren en begrijp dat ik nu dringend terug moet naar de basis.
Hoofdstellen zijn allemaal veel minder belangrijk, het is de verhouding die telt tussen jou en je paard en hoe zuiver/consequent je je taal kan overbrengen.

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:08

DC: Juistem, dat heb ik ook. Bij een hack neem je even je teugels op spanning en het is gewoon duidelijk.
Paard schrikt niet, heeft geen pijn, maar je zegt gewoon heel simpel en duidelijk "nee".

En beestje berust zich daarin. Gerust nog zenuwachtig hoor, maar er vindt geen discussie plaats verder en de rust / vertrouwen keert terug :)

Een touwhalster / CRB werkt bij ons ook alleen maar als hij goed zit.
Ik schat dat 9 van de 10 touwhalsters niet goed zitten, veels te ruim rond het hoofd en / of met veels te lange lussen waar je je teugels aan vastmaakt.

Dan heb je enorm veel ruis inderdaad :j

Bij een CRB zie je dan nog dat àls die al goed op maat is gemaakt, en ook nog eens goed om gedaan is zodat hij echt goed rond het hoofd zit (niet alsnog te laag / te lange kopriem) dat men hem dan soms nog verkeerd-om doet waardoor een paard er niks meer van snapt.... en dan is een CRB natuurlijk meteen een "rotding" terwijl hij gewoon niet goed gebruikt wordt, zo jammer altijd -O-


Cambiar: oef... :(:)

Ik ken dat ook wel, dat moeten boeten voor niet consequent zijn.
Ik heb dat 2 keer gehad: een keer toen ik les wilde gaan nemen van een lesgeefster die zelf vrij hoog in de sport reed. Ik moest daarvan zo veel druk op de teugels houden...daar zou Rena van achteruit moeten galopperen -O- Maarja zij zal het wel weten....

Dom natuurlijk en heb het ook bij een korte les gehouden, wilde op deze manier absoluut niet verder :n

De dagen erna was mijn zeer subtiele rem natuurlijk helemaal verdwenen en kon ik weer opnieuw beginnen...

Zo ook een keer als ik met iemand anders samen reed. Die van mij stapt nogal lekker door :P
Niet eens echt heel overhaast ofzo, maar ze heeft gewoon een vlot tempo.

Als je dan samen rijdt met een andere pony of paard van het meer uitgezakte / gemoedelijke type zeg maar :P dan heb je dus dat ik haar constant in moet gaan houden en onder haar tempo moet laten lopen. Dat wekt ook frustratie op. Dan ga je gewoon veels te vaak in zitten houden en daar wordt de gevoeligheid ook wel minder van.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:12

Pmarena...je beschrijft nu helemaal, maar dan ook helemaal mijn situatie....
Ik hoop en wil dat we opnieuw overeen gaan komen, want frustratie's waren gisteren aan beide kanten hoog. komt daarbij dat ik nog iemand mee had die totaal niet kon rijden, was helemaal verkloot dus. Mijn Anda waar dat meisje op zat slenterde, ze liet haar gras eten en ik moest ganse tijd inhouden en haar les geven, terwijl ik zelf aan het sukkelen was.
Ik heb mijn merrie dan af en toe een halve minuut laten stilstaan, maar dat beviel madame echt helemaal niet. Toch deed ze het, maar ging daarna weer als een sneltrein stappen.
Ik heb echt nog eens les nodig, soms ben ik me zelfs niet eens bewust van de fouten die ik maak, tot ik met de neus zwaar op de feite wordt gedrukt.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 02-12-13 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:14

Mjah, ik ben het niet helemaal eens met je stukje wbt communicatie Cambiar,over het algemeen is de relatie met mijn pony prima.
Heeft ook wel 3 jaar gekost en uitgeleerd zijn we nooit,natuurlijk.

Beterschap met je enkel trouwens.
Mijn pony vond gisteren de hek opening ruim genoeg en vergat dat ik erop zat, en dus mijn knie klem tegen het hek..
Ook dát is communicatie, hij ging vast zonder dat ik dit aangaf..hihi..

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:16

A ja, vwoila sè, wat zei ik alweer :D ;) .
Je zal er toch eens moeten over denken vrees ik.
Ach, Jossy en Hempfling hebben m'n ogen geopend. Ik realiseer me meer en meer dat ze gelijk hebben!
Paarden zijn grote dieren, sterk ook :D , voor je eigen veiligheid moet je ze volledig de baas zijn, maar daar zijn veel wegen voor. De weg van de duidelijke taal en consequent zijn is de enige juiste weg, met een super stevige basis en een gezonde portie zelfkennis :D !
Ik ga zelf een paar straatjes terug keren....

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:52

pmarena schreef:
Dat is ook wel eens lekker dat iemand het ook zo ziet +:)+

De meeste mensen lezen het als: je wilt een hackamore om een paard op basis van pijn te kunnen stoppen.

Terwijl dat echt totaal niet aan de orde is -O-
Het tegendeel juist :j

Als je zo'n mafkikkerige hittepit hebt die los in de wei al helemaal in doodsangst-modus kan schieten dan wil je in die nano-seconde die je hebt om in te grijpen wel nog de laatste voor reden vatbare hersencel bereiken en met een hackamore komt het "staan blijven" kneepje dan tenminste nog aan :P

Als je die eerste vlucht-reactie maar staande kunt houden zodat die kersenpit weer gaat werken :)

Je zegt dat je er geen pijn mee wil doen. Het is maar hoelang je iets doet. Als ik als een bezetene door het limt ga ineens net voor een spoorwegovergang met een trein die eraan komt mogen ze mij ook een klap verkopen dat ik omlig. Doet ook pijn maar is op zo n moment even nodig. Begrijp me niet verkeerd. Je moet een paard niet gaan dwingen dmv pijn maar in nodsituaties heb ie vaak wel wat nodig om streng in te werken. Ik zie het als een korte handeling, daarna kun je het op een andere manier overnemen.. stem, zit,... ik heb het mooiste voorbeeld thuis lopen. Rijtehnisch flink verknald. Een opknapprojectje. Afwijking aan de tong, loopt door elk bit, doet het op de sidepull in de bak voldoende maar kan niet omgaan met spanning. 5x wat moeilijks of vervelends vragen en hij knijpt er tussen uit. In zo n situaties kan ik een keer goed duidelijk zijn en moet ik er daarna afblijven.

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:04

Ik herken de situatie die je beschrijft, en in zo'n situatie wil ik dus ook duidelijk in kunnen komen en daar is een hackamoortje goed voor :j

Duidelijk, zonder pijn te doen.

Als je de keus hebt tussen onder een vrachtwagen komen of een pijnprikkel uitdelen dan liever het laatste natuurlijk :P

Maar liefst heel duidelijk zijn zonder dat het echt pijn gaat doen want pijn werkt toch wel contra-productief natuurlijk... daarom ben ik ook gene liefhebber van een kinketting aan een hackamore.

Ik gebruik altijd een stevig elastisch kinriempje. Is duidelijk maar niet pijnlijk als je eens wat stevig in moet komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:17

En zit er, volgens gebruikers, nog veel verschil in soorten hackamore dan?

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:31

Ik heb met die van mij eerst veel ernaast gelopen om vertrouwen te krijgen, daarna op de fiets om wat meer te kunnen doen dan alleen stappen, en daarnaast onder het zadel lange tijd eigenlijk alleen maar met lange teugel in stap verschillende routes rijden.

Even opnieuw programmeren zeg maar :)

Ik vind de normale hackamores die je in de ruitershops ziet hangen zeg maar, niet fijn. Te wiebelig.

De S-hackamore vind ik de fijnste "makkelijk" verkrijgbare variant. Is simpel en zit op een comforabele niet al te aanwezige manier om het hoofd. Weinig materiaal, weinig gewicht, hangt niet tegen de mondhoeken aan te bungelen, echt een fijn praktisch dingetje +:)+

Zelf heb ik een Clover hackamore aan mijn hoofdstel hangen, die vind ik ook wel fijn. Maar op zich is een S-hackamore fijner.

Zit nog steeds in de planning om er een keer 1 voor Rena uit de voorraad te halen als Barefoot ze eindelijk weer heeft, nu liet ik de klanten steeds voor gaan :P

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:34

Pmarena, had post gezet, maar weg gedaan. Was niet op jou bedoeld hoor ;-). Ook niet op iemand anders, vandaar dat ik het weg gehaald heb.
Ik ben ook voorstander van iets te gebruiken wat duidelijk inwerkt (want je weet maar nooit dat er iets kan gebeuren, zelfs met het braafste paard kan het!!! en je wil natuurlijk je paard, jezelf en derden niet in gevaar brengen).
Bij een eerder koudbloed type, zoals Haflinger of Fjord, tja, daar gebruik ik ook wel iets duidelijk voor als het echte deugenieten zijn. Dan is het niet uit schrik, maar eerder gebruik maken van de situatie dat ze met je zouden sollen als je iets te licht gebruikt en dat is ook gevaarlijk. Hoeft daarom geen bit te zijn, maar idd voor zo'n mannen is een lichte hack misschien wel veiliger (ik heb vroeger een Hafje gehad die lang hengst geweest is, een deugeniet, ik spreek dus vanuit deze ervaring)

Als je 99% zeker van bent dat je paard zichzelf en anderen niet in gevaar brengt, kan er nog altijd iets voorvallen buiten je wil om, dus ben ergens niet akkoord dat je iets straffer gaat gebruiken bij een paard dat een krak in z'n hoofd heeft door trauma's van vroeger (en vooral als het bloedpaarden zijn) en je dat zelf beseft dat er nog iets niet helemaal in orde is. Dat moet je eerst op de GROND oplossen tot je voelt dat je hem daar kan vertrouwen.
Zo heb ik zelf 2 jaar naast m'n paard gaan wandelen, tot dat probleem opgelost was! Ik heb vroeger zelfs eentje gehad die door het bit wegrende toen hij op hol sloeg. Je kan dan zwaarder en zwaarder gaan, maar waar eindigt dit?

Aan DC, Je hebt idd verschillende hacks, van ijzeren tot zogenaamde natuurlijke hack. Ook het touwhalster is een soort hack systeem, eigenlijk krek hetzelfde als de zogenaamde ''natuurlijke hackamore'', maar wat daar natuurlijk aan is, God mag het weten :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:12

Heb vanmiddag stukje gewandeld,met touwhalster.
En stukje erop geklommen.
Maar echt,heb dan zo weinig te vertellen hahah.

Denk dat een S hack wel iets voor ons kan zijn.

edit:hoe ziet die clover eruit, Pmarena?
Is dat zo'n versierde.... <3 <3

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:50

Hoe zit jouw touwhalster dan, heeft die ook niet veels te veel ruimte tussen kingroeve en teugels zeg maar? :)

Clover: alleen heb ik dan een platte en elastische kinriem eraan zitten.

Afbeelding

Anoniem

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:23

Mooi ding!!!!!
Als je die weg doet...

Ja er zit wel wat ruimte tussen.
Zit natuurlijk een lus onderaan bij die knoop...

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:31

Pmarena, zit er soms ijzer in het neusstuk?

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:42

DC: Ja gaaf wel hé :) Hij is wel vrij zwaar maar het is een fijn ding, Rena vind hem ook wel fijn :)
Die lussen zijn vaak veels te groot. Echt 9 van de 10 touwhalsters die ik op Bokt op de foto langs zie komen, daar zou ik echt nevernooit mee gaan rijden. Die Rena in mij profiel omheeft was eigenlijk al te groot, achteraf gezien maar wist ik toen veel :P

Nu wil ik echt alleen nog maar dit: lekker dicht bij het hoofd blijven dan heb je heel weinig ruis:
Afbeelding


Cambiar: Volgens de omschrijving wel volgens mij.
De neusriem voelt echter gewoon aan als een stevig maar soepel stuk leer.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:04

pmarena schreef:
Cambiar: Volgens de omschrijving wel volgens mij.
De neusriem voelt echter gewoon aan als een stevig maar soepel stuk leer.

oeps Afbeelding...dan zal je paard wellicht wel gelukkiger zijn met je touwhalstertje. Die hack van jou is een serieus marteltuig als dat in onkundige handen komt....zou er niet teveel reclame mee maken ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:10

Elk materiaal kan in onkundige handen een marteltuig worden

Ook een vriendelijk bitje of een touwhalster.