Wintec zadel? Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Wintec zadel? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:41

boomloos schuift inderdaad wat sneller.
maar dat is prima op te lossen met een
bananensingel.
maar hier schoof het niet op mijn ( toen tonnetjesronde ) welsh
en ook niet op de bast platte haflinger.
ik kan mij daar dus niet in vinden.

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:46

pmarena schreef:
Tess, heb je nooit een schuivend boomzadel gehad dan? :)

Het is nu niet zo dat Wintecs echt nooooit schuiven, als het daar om gaat :P


Ik heb een JC zadel gehad die inderdaad ook schoof op mijn vorige paard. Maar dit was puur omdat het zadel niet op hem paste. ( zadel had ik bij paard gekregen, was voor smal paard met hoge schoft terwijl ik een kort, rondgeribt paard zonder schoft had)

Mijn wintec schuift niet.. behalve als ik wil opstappen iets..( Had ik ook al aangegeven in mijn eerste post ;) ) tijdens het rijden daar geen problemen mee , met mijn barefoot hing ik in de bochten of de draf bijna onder de buik ;(

Romylover, ik had een bananensingel, heb denk ik 5 verschillende singels uitgeprobeerd en geen van allen deed zijn werk helaas.

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wintec zadel? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:11

Dus je hebt ervaring met een JC zadel dat schuift, en een Barefoot-zadel dat schuift.

Bij de JC zadel kom je tot de conclusie dat dit ene JC zadel toevallig niet goed paste.
Bij de Barefoot kom je tot de conclusie dat heel "boomloos" schuift.


Net zoals dat ene JC zadel waarschijnlijk toevallig schoof, geldt dat toch ook gewoon voor het Barefoot zadel. Dat wil niet zeggen dat heel "boomloos" dat doet en direct maar afgeraden moet worden....dat doe je toch ook niet direct voor alle boomzadels terwijl je daarmee net zo goed een schuif-ervaring hebt :)

Ik vind dat gewoon niet eerlijk :P

Je bedoelt het wel goed natuurlijk, maar het is niet helemaal terecht vind ik :)

roxy_ZharaX
Berichten: 667
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:11

Ik heb een wintec springzadel cair. Was voor mijn d-pony met een fijne rug
maar met een brede schoft. De zadelmaker ook laten komen maar had geen
gepast leren zadel gevonden. Ze had ook nog een wintec mee en kan je
aanpassen aan je paard met verwisselbare boom. Ideaal dus voor mijn pony.
Inmiddels is ze mijn pony verkocht en ligt het nu op mijn nieuw paardje moest zelf boom
niet verwisselen. Ik hou van mijn zadel dat ik nu inmiddels al 4jaar heb. Hij zit zo
goed en zacht dat ik nooit geen leren zadel meer wil.

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:24

pmarena schreef:
Dus je hebt ervaring met een JC zadel dat schuift, en een Barefoot-zadel dat schuift.

Bij de JC zadel kom je tot de conclusie dat dit ene JC zadel toevallig niet goed paste.
Bij de Barefoot kom je tot de conclusie dat heel "boomloos" schuift.


Net zoals dat ene JC zadel waarschijnlijk toevallig schoof, geldt dat toch ook gewoon voor het Barefoot zadel. Dat wil niet zeggen dat heel "boomloos" dat doet en direct maar afgeraden moet worden....dat doe je toch ook niet direct voor alle boomzadels terwijl je daarmee net zo goed een schuif-ervaring hebt :)

Ik vind dat gewoon niet eerlijk :P

Je bedoelt het wel goed natuurlijk, maar het is niet helemaal terecht vind ik :)


pmarena, inderdaad JC was voor mij een zadel dat niet goed paste. Met boomloos heb ik als voorbeeld mijn eerste merk opgenoemd. Een Barefoot... Ik heb meerdere boomlooszadels geprobeerd en die schoven inderdaad allemaal helaas. Dus ik kan de conclusie inderdaad trekken dat voor een rond paard boomloos niet geheel ideaal is.

Ik zeg daarbij ook dat 'Ik' het zelf dus niet aanraad.. omdat ik er geen fijne ervaringen mee heb.
Wat TS kiest is haar keuze, maar ze vraagt naar ervaringen van zadels ( wintec in het bijzonder) en dan deel ik graag mijn ervaring met haar ;)

Als anderen er wel goed mee om kunnen gaan dan is dat alleen maar positief.. voor mij heeft het helaas niet gewerkt en als ik het zo uit TS haar berichten las, lijkt haar paard qua bouw op de mijne.

Edit: Een boomloos zadel en een boomzadel is qua zit ook een wereld van verschil.. Vandaar mijn vraag of ze al eerder met een boomloos zadel gewerkt heeft.

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:30

Is echt niet zo, er zijn zat boomloze zadels tegenwoordig die eigenlijk niet van boomzadels te onderscheiden zijn....

Zoals er ook zat ronde paarden zijn waarvoor 1 van de vele soorten "boomloos" juist een prima oplossing was omdat die mensen tussen de boomzadels (toevallig) weer geen stabiel liggende konden vinden Y;(

Ik wil je echt niet aanvallen ofzo maar als je zegt dat "boomloos" voor een rond paard niet ideaal is en dat de zit heel anders is, dan klopt dat gewoon niet want dat is gewoon echt niet altijd zo... TS heeft ook niks aan info die niet klopt toch, ook al is het heel goed bedoeld :)

Net zoals op die van mij geen Wintecs passen helaas, neemt niet weg dat het voor veel andere wel werkt inderdaad :)

De spring-Wintec is inderdaad een super leuk ding, ik heb hem ook gehad :j

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Re: Wintec zadel? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:48

Pmarena, dit is mijn ervaring en mening, dus info die niet zou kloppen vindt ik het niet :)
Ik denk dat je mijn tekst veel te letterlijk neemt :) Heb nergens gezegd dat alle boomloze zadels per definitie afgekeurd worden, heb ook niet gezegd dat dat deze zadels totaal niet goed liggen bij ronde paarden. Ik zeg alleen dat mijn ervaring daarin niet ideaal is, heb twee paarden gehad met deze bouw en dezelfde zadel issues. Ik scheer daarbij niet alle ronde paarden over 1 kam hoor :)

En wat betreft de zit, ik heb zelf ervaren dat de zit geheel anders is, dit ook van diverse zadelmakers/passers te horen gekregen. Dus ook hier, dit is mijn ervaring en die deel ik graag :) Het zou zo maar kunnen zijn dat TS straks een boomlooszadel koopt die goed ligt op het paard, maar waar ze zelf erg 'verrot' in zit. Dan denk ik dat ze het fijn gevonden had als ze hier eventueel wel op voorbereid was en dat ze dat kan meenemen in haar zoektocht.

Mijn tekst is ook niet aanvallend bedoeld hoor :) maar denk echt dat je mijn tekst net even wat anders opvat dan ik bedoel :)

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wintec zadel? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:57

Ik ben ook gewoon wat gevoelig op dat generaliseren over "boomloos", er zit zo enorm veel verschil in dat je tegenwoordig vrijwel niks meer over "boomloos" in het algemeen kunt zeggen, en dat gebeurt wel vaak.

Mensen die dat lezen trekken dan een onterechte conclusie "boomloos werkt niet op ronde paarden" en "boomloos zit heel anders" en gaan dat ook weer doorvertellen terwijl er zat (toevallig boomloze) zadels zijn waarvan ze bvb. niet eens zouden merken dat het "boomloos" is als ze er op reden :P

Net zoals mensen het steeds hebben over de verwisselbare boom van Wintec waardoor ze bijna altijd passend te maken zouden zijn.

Dat is gewoon niet zo. Het zijn hele leuke zadels met een hele prima prijs- / kwaliteitsverhouding, maar de boom is niet verwisselbaar, alleen het kopijzer, en daarom passen ze toch vaak niet jammer genoeg.

Ik heb dus dezelfde insteek: als ik denk dat mensen liever iets vantevoren geweten hadden dan hoe het overkomt zoals iemand anders het zegt, dan reageer ik daar op om het wat te proberen te nuanceren :P

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Re: Wintec zadel? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:05

Dan hebben we beide dezelfde insteek ;)

Ik zit zelf ook niet meer in de wereld van het boomloos rijden en kan mij dan wel weer voorstellen dat de aanpassingen en veranderingen steeds groter worden.
Omdat hier specifiek gevraagd wordt om ervaringen, heb ik de mijne medegedeeld. Niet om boomloos af te kraken verder, heb boomloos misschien dan ook wat verkeerd omschreven, das mijn fout :)

Met wintec natuurlijk hetzelfde, ook daar zijn in de loop der jaren veel aanpassingen en verbeteringen geweest en heeft natuurlijk zijn voor en nadelen. Voor mij is wintec gewoon ideaal en mijn Haf doet het er goed mee. Dat heb jij dan waarschijnlijk met boomloos :)

Zoals ik aan het begin ook al zei.. ieder paard is anders en reageert ook anders op een zadel dus het zal voor TS echt een kwestie van uitproberen zijn. Maar het is wel fijn als je rekening kan houden met bepaalde dingen tijdens de zoektocht, waar je misschien zelf niet op zou zijn gekomen. ( Wat voor mij heel herkenbaar is in mijn zoektocht als leek toendertijd)

Spelt

Berichten: 867
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:11

Ik heb sinds een paar jaar een wintec op mijn friese ruin liggen. Hij veranderde zo snel van bouw dat ik binnen een jaar 4 verschillende zadels heb gehad. Ik was het zó zat dat ik opzoek ben gegaan naar een wintec, en dat is deze geworden: http://www.ruitersport.com/wintec-500-d ... -care.html zonder care trouwens. Wat een top zadel! Hij ligt niet alleen goed op mijn paard maar hij zit ook nog eens heerlijk. Van schuiven oid. heb ik geen last. Heb er op dit moment een witte boom in zitten.

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:12

Tess: Nah, niet al het boomloos werkt goed voor ons hoor, er zit zat "rommel" tussen....maar een handjevol werkt goed voor ons en het is altijd even zoeken wat goed werkt qua toebehoren, net als bij boomzadels :)

Maar TS, als je Hafje al ingereden is, met welk zadel is dat dan gebeurd? Ik neem aan dat je wel aan de oude eigenaar tips kan vragen?

En heb je zelf niet proefgereden dan, op wat voor zadel was dat?

En had de zadelpasser / verkoper van gisteren dan verder geen tips? :)

Belker

Berichten: 15308
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:03

Pmarena en TeSs2411 jullie gaan offtopic. Er zijn voldoende topics over de voors en tegens van boomloos. Kunnen jullie daar of via PB jullie mening verder bespreken?

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:34

Mee eens :j

Heb je zelf verder ook nog een ervaring te delen waar de TS wellicht iets aan heeft....?

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:54

Super fijne zadels! Een stalgenoot van mij heeft een Wintec Cair waarbij de zitting ook een stofje heeft. Ze blijft maar poetsen. Ik heb een Wintec 250 zonder dat stofje en daar zit wat minder onderhoud aan := Verwisselbare bomen zitter er vaak in. Hij is prima te onderhouden omdat het geen leer is, maar kunststof. Als het regent of sneeuwt blijft je zadel prima! Het zadel ligt ook erg goed op de rug van mijn paard. Maar net als elk zadel moet het zadel 'vormen'. Hij zit ook erg lekker! Buitenritten, dressuur-trainingen, springen en een ritje bos.. Hij zit geweldig!! Een echte aanrader. <<)

Belker

Berichten: 15308
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:13

Ik heb de oude wintec gehad, eerste generatie, en wintec 500 en een isabelle werth.
Fijne zadels, maar ik vind ze vrij lang en met korte ponyruggen is dat voor mij echt een aandachtspunt. Ik vind vooral de oude isabelle werth erg fijn.

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:57

Belker schreef:
Pmarena en TeSs2411 jullie gaan offtopic. Er zijn voldoende topics over de voors en tegens van boomloos. Kunnen jullie daar of via PB jullie mening verder bespreken?


Mee eens, maar zoals je had kunnen zien waren wij al klaar met het 'gesprek' :j

Ontopic:
TS heeft je zadelmaker/ passer niet nog wat tips gegeven of.. ?

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 20:00

Hey, bedankt allemaal! Mijn voorkeur gaat zelf niet uit naar boomloos vindt het niet echt lekker zitten om mee te dressuuren en springen, wel voor naar buiten! Vandaag heb ik een zadeltje gevonden die ik kan lenen tot ik zelf een zadeltje heb. Dit is een griffin zadel speciaal voor haflingers! Had hem zelf al op een site gezien maar vindt het nogal moeilijk om een zadel via internet te bestellen! Dit zadel lag eigenlijk wel goed dus als er iemand is die toevallig ervaring heeft met dit merk/zadel?!

@TeSs2411 Mn zadelmaker was niet echt een man met veel tekst.... En wil ook niet meteen naar een iemand zn mening luisteren...

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:05

Ik heb ook ern wintec. Nadeel vind ik de kunststof stoten die snel stuk gaan en in de winter onhandig zijn.

Ik heb hem in engeland gekocht. Wilde noll de bruine dressuur 500. Kon ik in nl niet vinden.

Scheelde al met al 50 euro

Belker

Berichten: 15308
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Wintec zadel? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:27

TS, ik heb griffin endurance gehad. Lag op die pony super. Niet te lang, mooi breed draagvlak. Was jammer dat het zadel met de pony mee werd verkocht.

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 20:28

Ik had ook nog een vraagje! Hebben jullie ook kunststof beugelriemen bij een kunstof zadel? Had namelijk vandaag leren beugelriemen erop maar dat piept en kraakt nogal...

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Re: Wintec zadel? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:38

Ik heb leren beugelriemen. Deze komen van mijn leren zadel af.. dus niet echt een bewuste keuze, heb er verder niet echt last van maar ben wel aan het kijken naar kunststofbeugelriemen.

Bij wintec dressuur kan je ze zowel boven als onder het blad dragen dus dat kan ook een verschil zijn. Ik heb ze tot nu boven mijn blad.

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 21:02

TeSs2411 schreef:
Ik heb leren beugelriemen. Deze komen van mijn leren zadel af.. dus niet echt een bewuste keuze, heb er verder niet echt last van maar ben wel aan het kijken naar kunststofbeugelriemen.

Bij wintec dressuur kan je ze zowel boven als onder het blad dragen dus dat kan ook een verschil zijn. Ik heb ze tot nu boven mijn blad.


Oke dankjewel was ook al een beetje aan het kijken naar kunststof beugelriemen maar kan niet echt iets vinden...

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:05

TeSs2411 schreef:
romyloverrr schreef:
heb je al eens aan boomloos ( barefoot )
gedacht ? betaalbaar , ideaal voor paarden
die nog geen bespiering hebben.


Ik heb met boomloos zelf geen goede ervaringen.. schoof als een gek ! als je paard wat ronder is kan je dat ook bijna niet vermijden..

TS heb je ervaring met boomloos.. ik zelf zou het eigenlijk niet aanraden..

Nou, ik heb een heel rond paard en mijn zadel schuift niet! Ik doe een opleiding in Engeland mbt zadels passen en maken en geloof me, een goed passend zadel schuift echt niet! Het zadel van mijn paard is maatgemaakt voor hem. Nu hoor ik al mensen denken: Peperduur natuurlijk... Echt niet! Gewoon een nette prijs voor een perfect liggend zadel!

Ik persoonlijk voel niets voor Wintec. Heb er legio gezien, maar de eerste die echt perfect op een paard ligt, moet ik nog zien.

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 09:50

pmarena schreef:
Tess: Nah, niet al het boomloos werkt goed voor ons hoor, er zit zat "rommel" tussen....maar een handjevol werkt goed voor ons en het is altijd even zoeken wat goed werkt qua toebehoren, net als bij boomzadels :)
Maar TS, als je Hafje al ingereden is, met welk zadel is dat dan gebeurd? Ik neem aan dat je wel aan de oude eigenaar tips kan vragen?

En heb je zelf niet proefgereden dan, op wat voor zadel was dat?

En had de zadelpasser / verkoper van gisteren dan verder geen tips? :)


Sorry had je reactie over het hoofd gezien... maar heb daar 2x proefgereden op een dressuur zadel maar ik hou hier niet echt van maar als we echt niks kunnen vinden wordt het wel een dressuur.

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:56

Weet je niet toevallig wat voor merk zadel het was?

Het hoeft natuurlijk geen dressuurzadel te worden als je dat niet wilt, elk dressuurzadel is weer anders.
Maar wellicht dat precies dat dressuurzadel dat er daar op lag, wel een merk is met een boom die goed past bij jou paardje en wie weet heeft dat merk dan ook een ander model zadel op dezelfde boom....dat voor jou fijner zit en (ook) goed ligt op je paardje :)

(geen idee of het zadel van de oude eigenaar echt goed paste natuurlijk, maargoed je moet ergens beginnen)