Mexicaans hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inge290704
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-06-18

Mexicaans hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 17:49

Kan je bij een 'normaal' paard ook een Mexicaans hoofdstel gebruiken?

Ik vind Mexicaanse hoofdstellen erg mooi en ik wil er dan ook graag een aanschaffen, alleen heb ik na wat onderzoek begrepen dat deze hoofdstellen bedoeld zijn voor paarden die erg sterk zijn. Mijn paard is dat niet en dus vraag ik mij af of ik dan alsnog een Mexicaans hoofdstel kan gebruiken of dat dit erg onprettig is voor mijn paard.

2ben2p
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Mexicaans hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:08

Hangt ervanaf hoe je er mee omgaat.
Je kan het als je het verkeerd gebruikt een paard wel helemaal mee verpesten.
Maar als het niet nodig is en alleen omdat je het mooi vind. Zou ik het naar mijn mening niet doen.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:44

mensen hebben vaak het idee dat het een super streng hoofdstel is, maar dit valt mits je het goed ingesteld heb best mee. het heeft bijna dezelfde drukpunten als een micklem, alleen is het raakvlak op de neus kleiner en daarmee wat scherper.

als je het hoofdstel op de goed! instelt en de neusriem niet te strak doet(wat je overigens bij geen enkel hoofdstel moet doen!) is er naar mijn mening geen probleem mee.

maar denk er vooral om dat je het dus niet te laag instelt. dat zie ik ook vaak bij lage neusriemen en soms zelfs bij micklems of 'gewone'neusriemen, dan drukt het op een dun neusbot en dat ik niet fijn.