Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
)

Ben een aantal jaar geleden overgestapt op boomloos (Bob Marshall) omdat ik echt gek werd van niet passende westernzadels. Had toen 2 jonge paarden, een oudere en 1 die ik maar zelden reed (blessure). En echt had ongeveer 7 zadels er hangen waar dan die niet meer paste en dan die weer wel, en die weer ineens niet. Ze veranderen zo in de rug in die eerste jaren dat ik het echt bijna opgaf. Voor mij is toen de BM wel een oplossing geweest.
een boomzadel.
Is rond, weinig schoft, tikkie overbouwd en heeft heel weinig plek voor een singel. Bij die ben ik nog steeds aan het puzzelen. De BM ging in eerste instantie niet vanwege de riggingplek. Zij moet de rigging veel verder naar voren hebben dan de BM heeft. De BM ging met rijden dus steeds weer naar voren omdat hij boven zijn riggingpunt wil blijven. En als ze er dan 1 van haar befaamde remacties ingooide zat je met zadel en al bijna op dr nek
Dus ander merk boomloos zadel gekocht (Circle Y JBN) die lag goed, en bleef ook redelijk goed liggen maar vond ik zelf weer minder zitten en de knop was me te hoog. Daarop kwam er een DS (Debra Sibley) daar heeft ze een poosje mee gelopen, bleef goed liggen, maar daar groeide ze dus uit. Madam doet een poging heel breed te worden. Die heeft toen een boomzadel aangemeten gekregen (2ehands van Evelien) maar ook die paste na een half jaartje niet meer omdat ze alweer aan het veranderen was in de rug. Nu is het zo dat die met een paar maand wrs wel weer gaat passen, maar ja daar had ik nu niks aan. Dus heb ik mijn BM onder handen genomen en de rigging naar voren gehaald, en daarmee gaat het goed. Hij schuift echt minimaal en alleen maar als madam een remactie doet, en ze kan echt heel goed in de ankers
En met een banaansingel is het schuifprobleem ook nog een stuk verbetert.

(( ).
Rije schreef:Ik ben hier ook benieuwd naar: ik rij op dit moment boomloos, maar moet wel op zoek naar een ander zadel. Nou wil ik best boomloos blijven rijden, maar het zadel dat ik dan nieuw zou moeten aanschaffen wordt wel errug duur. Vandaar mijn twijfel. En boomloos is niet heilig voor mij, dus ik heb Evelien gebeld of ze eens langs wil komen voor een boomzadel. Ik weet dus nog niet wat dat voor mijn paard zou doen, maar waar ik hem kocht reden ze ook gewoon met boomzadels. Ik ga het dus meemaken! (of niet, als ik als Sinterklaascadeautje dat mooie nieuwe glimmende boomloze zadel door de schoorsteen krijg...)
Is er nog iemand die deze overstap al heeft gemaakt, dus van boomloos (terug) naar boom?