[Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:09

8nnemiek schreef:
Ik heb nog geen antwoord gevonden helaas. Ik ben aan het twijfelen of ik de suede indringverf kleur Tan ga bestellen, maar ben bang dat die toch net te oranje is.. en de kleur rood lijkt me juist weer te rood.


Ik zou het eerlijk gezegd niet doen. Nubuck is behoorlijk geolied en daardoor neemt het verf niet meer zo goed op al suède. (Het is waarschijnlijk ook chroom gelooid in tegenstelling tot bv het gladde leer van je zadel wat natuurlijk gelooid tuigleer is en verf veel makkelijker op neemt.)
Je kan natuurlijk wel een stukje testen als er een plekje is wat niet zo opvalt.
Tan is trouwens licht, dat zou het alleen iets meer orange maken. English bridle is een iets meer rode tint, of licht bruin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:55

Hoi!
Als ik een bruine indringverf, donkerder dan de donkere plekken gebruik, dan wordt het zadel geen egale kleur denk ik?

Iemand een idee?
Afbeelding

_Lorette_

Berichten: 12110
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:10

Met bruin weet ik niet of je het helemaal gelijk kunt krijgen. Zwart wellicht wel.

Anoniem

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:02

Ik ben er ook bang voor... Dan wordt het plan b! De vlakken met veel verschil in kleur verven :) twee-kleurig zadel :D

_Celinee_
Berichten: 42
Geregistreerd: 24-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 16:31

Het is een ouder topic, maar omdat hier toch veel ervaring zit wat betreft het verven vraag ik het toch even hier.
Ik heb een zwart zadel waarvan de piping -fel oranje- me nu wat de ogen uitsteekt. Ik wil de piping dus liefst zwart verven, maar het lijkt wel alsof deze niet gemaakt is van leer? Het oogt wat meer als plastiek (geen lak), ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met specifiek dit deel van het zadel te verven? Of ervaring in het verven van zo een 'details', zijn er do en don'ts? Andere verf gebruiken dan indringverf omdat het geen leer is/lijkt, of het erop wagen met indringverf? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:55

Zit de piping ook op je zitvlak?

_Celinee_
Berichten: 42
Geregistreerd: 24-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:14

Ja, je dijbeen ligt over de piping als je op het zadel zou zitten, hij scheidt de voorboom met het stukje leder dat over de stijgbeugelriemhaken valt.
Edit; ik weet dus niet of je dit echt als 'zitvlak' moet zien? Je been komt er in elk geval wel mee in contact, de zitbeenknobbels/billen niet.

Anoniem

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:18

Dan zal er ongetwijfeld wrijving komen. Opstappen, lichtrijden...
Dan zou ik gewone leerverf niet aandurven. Dat kan namelijk ook op andere materialen.

Of indringverf gaat werken weet ik niet. Je geeft zelf aan dat het geen leer lijkt. Dan ben ik bang dat indringverf niet werkt. Lastige kwestie!

_Celinee_
Berichten: 42
Geregistreerd: 24-12-10

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:25

Die wrijving is inderdaad een goed punt. Indringverf of niks dus, maar een moeilijke keuze als ik er niet in slaag te achterhalen of het nu leer is of niet. Bedankt voor het advies iig!

roowsie

Berichten: 132
Geregistreerd: 22-10-15
Woonplaats: Haarlem, NLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:53

Hoihoi,
Ik heb een oud leren cognackleurig halster gekregen van iemand dat op een paar plekken wat versleten is en ik wil het weer wat egaal maken. Nou kan ik zo snel geen congac indringverf vinden en zou ik niet weten of dit misschien ook met "gewone" lederverf kan (die kon ik wel in cognac kleur vinden). Iemand hier ervaring mee?
Ik wil het wel graag cognackleurig houden O:)

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:55

roowsie schreef:
Hoihoi,
Ik heb een oud leren cognackleurig halster gekregen van iemand dat op een paar plekken wat versleten is en ik wil het weer wat egaal maken. Nou kan ik zo snel geen congac indringverf vinden en zou ik niet weten of dit misschien ook met "gewone" lederverf kan (die kon ik wel in cognac kleur vinden). Iemand hier ervaring mee?
Ik wil het wel graag cognackleurig houden O:)


Ja, dat kan. Let wel op dat gewone lederverf een soort laagje om het leer wordt, wat heel snel slijt. Ik heb mijn oude rijlaarzen een paar jaar geleden geverfd met Angelus lederverf, en dat was absoluut geen succes. Ze gingen heel raar glanzen, werden een beetje plastic-achtig en je kon de verf er zo vanaf pellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:32

Het is naar mijn mening verschillend bij angelus. Ik heb 1 fijne verf, en 1 minder fijne verf.

roowsie

Berichten: 132
Geregistreerd: 22-10-15
Woonplaats: Haarlem, NLD

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:34

Dank ik ga het proberen en zal de voor en na posten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:51

Nieuw opknaphoofdstel.
Iemand een idee of ik deze (lak?)laag kan verwijderen? Er zit zo'n rare beschadiging/gat in. Anders zal ik kijken of ik het op kan vullen voordat ik het verf ;)
Afbeelding

roowsie

Berichten: 132
Geregistreerd: 22-10-15
Woonplaats: Haarlem, NLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:26

Voor (de delen die het het meest nodig hadden):
Afbeelding
Afbeelding

En de na van het hele halster:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De verf is iets lichter dan het origineel maar dat zie je alleen als je er vlakbij staat dus een erg geslaagde opknap actie *\o/*

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:18

voor indringverf van angular gebruiken jullie de suede indringverf dan?

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:40

Hoi,
Er is al een tijdje niks geplaatst hier, maar ik dacht dit is handiger dan een nieuw topic aanmaken :D
Ik kan van een stalgenootje voor een vriendelijk prijsje een bruine springsingel overnemen. Nou ga ik over een maand of 2 een bordeaux rood springzadel aanschaffen. Ik vroeg me af of het haalbaar is deze singel bruin te verven, of desnoods zwart? Ik wil natuurlijk niet dat het af gaat bladderen...

Zie hier de betreffende singel:

Afbeelding

Jippyhorse

Berichten: 1037
Geregistreerd: 08-12-11

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:26

Mijn laarzen waren niet meer zo mooi van kleur, dus besloten ze een opknapbeurtje te geven met de 'chocolade' indringverf van Angelus. Ik had wel een iets andere kleur bruin verwacht, het is wel echt erg roodbruin... Komt misschien ook door de basiskleur. Verder wel tevreden, niet vlekkerig en ook de plekken met grotere kleurverschillen lijken vrijwel egaal na twee laagjes!

Afbeelding
Voor het ontvetten (met de preparer/deglazer)

Afbeelding
Rechts na het schoonmaken/ontvetten, links het resultaat na het verven.

Neon

Berichten: 4936
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:08

Ik vind ze eigenlijk wel heel mooi geworden zo :D maar weinig chocolade bruin

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:09

Wie weet lezen hier nog mensen mee. Ik heb een vraag over het verven van een oud zadel. Had een topic gemaakt, maar daar waren geen antwoorden.

Citaat:
Het zadel is op de achterboom beschadigt, en de knievlakken zijn suede-achtig. Kan ik dit nog enigszins netjes/egaal krijgen met (indring)verf? Suede is natuurlijk 'open' en zuigt meer verf op. Zou dat dan niet donkerder worden dan de rest?


Afbeelding

Afbeelding

avensis

Berichten: 734
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:30

Jippyhorse schreef:
Mijn laarzen waren niet meer zo mooi van kleur, dus besloten ze een opknapbeurtje te geven met de 'chocolade' indringverf van Angelus. Ik had wel een iets andere kleur bruin verwacht, het is wel echt erg roodbruin... Komt misschien ook door de basiskleur. Verder wel tevreden, niet vlekkerig en ook de plekken met grotere kleurverschillen lijken vrijwel egaal na twee laagjes!

[ [url=m/BNVsSS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor het ontvetten (met de preparer/deglazer)

[ [url=m/yd8XuM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Rechts na het schoonmaken/ontvetten, links het resultaat na het verven.


Mooi resultaat! Blijven ze mooi in gebruik? En hoeveel verf had je nodig voor de laarzen?

Jippyhorse

Berichten: 1037
Geregistreerd: 08-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:45

avensis schreef:
Jippyhorse schreef:
Mijn laarzen waren niet meer zo mooi van kleur, dus besloten ze een opknapbeurtje te geven met de 'chocolade' indringverf van Angelus. Ik had wel een iets andere kleur bruin verwacht, het is wel echt erg roodbruin... Komt misschien ook door de basiskleur. Verder wel tevreden, niet vlekkerig en ook de plekken met grotere kleurverschillen lijken vrijwel egaal na twee laagjes!

[ [url=m/BNVsSS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor het ontvetten (met de preparer/deglazer)

[ [url=m/yd8XuM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Rechts na het schoonmaken/ontvetten, links het resultaat na het verven.


Mooi resultaat! Blijven ze mooi in gebruik? En hoeveel verf had je nodig voor de laarzen?


Moet zeggen dat ik er nog niet heel vaak mee gereden heb (denk een keer of 5), maar ze zien er nog hetzelfde uit als direct na het verven eigenlijk! Heb circa een kwart van het 90 ml potje gebruikt in totaal.

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:41

Mijn oude laarzen nieuw leven ingeblazen <3
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 02:12

8nnemiek schreef:
Mijn oude laarzen nieuw leven ingeblazen <3
[ [url=m/2PPG83.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk!

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:12

Gaaf annemiek! Mooi geworden