[Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
avensis

Berichten: 733
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:47

Ik heb de gok gewaagd! Mijn cognac kleurige deniro ‘s heb ik geverfd met Angelus chocolade. Toen ik bezig was dacht ik OMG als dat maar goed komt maar het eindresultaat is heel mooi vind ik zelf. *\o/*

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:41

Mooi geworden, heel chique!

Cognac vind ik ook een prachtige kleur maar het is wel jammer dat je vlekken er zo goed op kunt zien :(

faithjee

Berichten: 240
Geregistreerd: 24-05-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:07

Hi,

Zijn er toevallig hier nog mensen die HG leerverf donkerbruin nog wat van over hebben en niet meer gebruiken? Die ik dan mag overnemen. Ze hebben het uit het assortiment gehaald |( |( .

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:23

Hallo allemaal, ik hoop dat iemand hier mij kan helpen en tips kan geven :)
Graag wil ik mijn westernzadel zwart verven, en hoop ik hier mee ook de beschadigingen in ieder geval minder zichtbaar te maken.
Nu zag ik dat HG ook een middeltje heeft voor het "repareren" van leer beschadigingen. https://hg.eu/nl/producten/hg-leerrepar ... zitmeubels
Heeft iemand van jullie hier wellicht al ervaring mee?
En is het dan beter om indringverf te gebruiken, of HG meubelverf?

Dit is het zadel in kwestie:

Afbeelding

Afbeelding

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:53

Er zijn maar weinig zwarte western zadels. Persoonlijk vind ik dat ook niet zo mooi.
Kun je niet met olie die kras wat donkerder maken? Neatsfoot olie heeft de eigenschap dat het donkerder maakt.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:10

Ik zou het ook oerzonde vinden..
Je hebt echt een heel mooi zadel!(en paard :P )

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:12

cissy schreef:
Er zijn maar weinig zwarte western zadels. Persoonlijk vind ik dat ook niet zo mooi.
Kun je niet met olie die kras wat donkerder maken? Neatsfoot olie heeft de eigenschap dat het donkerder maakt.


Neatsfoot heb ik al geprobeerd, maar de krassen zijn te diep helaas.
Ik persoonlijk vind zwart wel mooi. Zwart staat mijn merrie heel gaaf :D

Afbeelding

Nielojram schreef:
Ik zou het ook oerzonde vinden..
Je hebt echt een heel mooi zadel!(en paard :P )


Dankjewel :D Ben met beide ook erg blij :o

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:21

En alleen de kras 'verven' met bruine indringverf?

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:28

Ik vermoed dat je echt spijt gaat krijgen als je dit zadel verft. Het wordt nooit zo geleefd als het nu is.
Ik zie het niet vanaf de foto, en jij zal je been wellicht nu hoger optillen met afstijgen, want dit lijkt mij een spoor-spoor?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:34

Een spoor spoor? Hoe stap jij af dan? Ik kom nooit met mijn spoor in de buurt van mijn zitvlak, behalve dan wellicht bij onvrijwillig af stappen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:44

Ik zou zwart ook wat zonde vinden. Zou het dan liever proberen met bruine indringverf.

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:45

Ow, ik zou dat kunnen hoor.. :+ ik stap met mijn been voorlangs af. Dus over t hoofd heen. Zie mezelf best lomp doen en zoiets kunnen doen eigenlijk hahaha

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:51

cissy schreef:
En alleen de kras 'verven' met bruine indringverf?


Dat zou ik ook kunnen proberen, goed idee. Zal eens navragen bij de schoenmaker :j
Maar anders word het toch zwart denk ik O:) Ik heb niet zo snel spijt haha.

Nielojram schreef:
Ik vermoed dat je echt spijt gaat krijgen als je dit zadel verft. Het wordt nooit zo geleefd als het nu is.
Ik zie het niet vanaf de foto, en jij zal je been wellicht nu hoger optillen met afstijgen, want dit lijkt mij een spoor-spoor?


De krassen zijn inderdaad van een spoor, maar niet van mij. Ik heb het zo gekocht (geloof dat diegene gevallen en blijven hangen is, tenminste dat denk ik toch).

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:16

Nee niet verven, dat slijt er waarschijnlijk toch weer af, ook met zwarte indringverf. Je verpest er je mooie zadel alleen maar mee want het leer wordt er lelijk van, ook omdat de zitting van nubuck is. Dit soort krassen kun je niet wegwerken, maar als je deze plaatselijk met donkerbruine schoenpoets en een kwastje behandelt op het gladde leer wordt het een stuk minder zichtbaar. Niet het hele zitvlak doen, dat gaat afgeven, maar plaatselijk de kras behandelen moet kunnen. En het gladde leer eens behandelen met ledervet, daar zoal het ook flink van opknappen.
Dat nubuck zou je kunnen bewerken met zo'n suede poetsblok bij de schoenmaker vandaan, daar kun je het suede mee opruwen zoals het ooit was en de kras zie je dan ook niet meer.
Succes!

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:39

BopjeBo schreef:
Nee niet verven, dat slijt er waarschijnlijk toch weer af, ook met zwarte indringverf. Je verpest er je mooie zadel alleen maar mee want het leer wordt er lelijk van, ook omdat de zitting van nubuck is. Dit soort krassen kun je niet wegwerken, maar als je deze plaatselijk met donkerbruine schoenpoets en een kwastje behandelt op het gladde leer wordt het een stuk minder zichtbaar. Niet het hele zitvlak doen, dat gaat afgeven, maar plaatselijk de kras behandelen moet kunnen. En het gladde leer eens behandelen met ledervet, daar zoal het ook flink van opknappen.
Dat nubuck zou je kunnen bewerken met zo'n suede poetsblok bij de schoenmaker vandaan, daar kun je het suede mee opruwen zoals het ooit was en de kras zie je dan ook niet meer.
Succes!


De kras op het zitvlak valt ook wel mee, daar ga ik niets mee doen. Het gaat zich om de andere krassen.
Qua oppoetsen alles al geprobeerd, maar de krassen zijn echt diep en niet te fixen op die manier.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:51

wendy1987 schreef:
Ow, ik zou dat kunnen hoor.. :+ ik stap met mijn been voorlangs af. Dus over t hoofd heen. Zie mezelf best lomp doen en zoiets kunnen doen eigenlijk hahaha

Dan kom je toch niet over het zadel heen want daar zit je nog ;)

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:59

Hallo,
Ik kom even binnen vallen. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kan weinig vinden.

Zijn er mensen die hun teugels geverfd hebben? En hoe zijn de ervaringen? Blijft het zitten?

Zou bruine westernteugels zwart willen maken. Maar kan niet veel vinden.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:54

Van bruin naar zwart kun je doen met indringverf zoals die van Fiebing's pro dye. Dat krijg je er nooit meer uit, haha.

Ik heb wel eens teugels van zwart naar bruin geverfd met Angellus verf, volgens mij zit dat er nog altijd op behalve op het stukje waar de teugel vastzit aan de ring van mijn sidepull, daar is er wat afgesleten. Maar ik rijd ook niet zo intensief moet ik zeggen.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:21

@NRJ: ik zou dit (merk)zadel nóóit zwart verven. Je maakt het in waarde kompleet waardeloos !!!
Een kras hier en daar hoort bij een goed gebruikt/doorleefd werstenzadel en doet niet veel af aan de waarde.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 20:58

Heb onlangs nieuwe singelstoten aan mijn donkerbruine zadel laten zetten. Helaas waren deze toch echt een andere kleur bruin. Dus vandaag de stap genomen en de met de Angelicus verf naar donkerbruin geverfd. Ben heel benieuwd hoe goed dit blijft zitten. Qua kleur ben ik er heel blij mee in ieder geval!

Voor:
Afbeelding
Net geverfd:
Afbeelding
En opgedroogd:Afbeelding

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:00

Wat een leuk topic.
Ik heb een leren jas met enkele vale plekken. Op de schouder door de autogordel en aan de onderkant van de mouwen. Moet ik de jas nu helemaal verven of kan ik enkel de vale plekken bijwerken en met welke verf?

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:21

Met onze nieuwe pony is een (goed passend) dressuurzadel meegkomen, het ziet er alleen niet meer zo mooi uit. Het is een zwart zadel, maar de kleur is er vooral op de kussens en de wrongen wat van af, waardoor het nu vlekkerig grijs is. Ik vermoed wat te veel gepoetst met zadelzeep. Zou het mooi worden als ik dit verf met zwarte indringverf? En is het dan slim om alleen die delen te doen, of juist het hele zadel om het egaal te krijgen? Ben benieuwd naar jullie tips :-)

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:29

Even je zadelmaker vragen die heeft vast zwarte leder verf die je daarvoor kan gebruiken. Dan weet je zeker dat je een verf hebt die niet afsluit en verhard.
Dan zou ik de delen doen die zijn aangedaan heel lichtjes op een droge doek en wanneer het is ingetrokken naar wrijven. Niet te veel op kussens en wrongen anders trekt het er door heen. Het kussen materiaal en die van de wrong kunnen het als spons opzuigen als het te veel is. :D

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:51

Met indringverf krijg je dit weer heel mooi... hele zadel goed ontvetten, en het hele zadel ermee verven geeft het mooiste resultaat :)

Overigens zou ik wel een tijd met een donkere rijbroek en dekje rijden... want het gaat wel in eerste instantie iets afgeven (niet veel hoor... zadel weer goed schoonwrijven met een zachte doek... maar je voorkomt vlekken niet helemaal)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 13:15

Ik kon het borsttuig dat ik wilde hebben (in de maat waarop ik het moet hebben) niet meer in het zwart vinden, dus in havanna bruin gekocht en met indringverf behandeld.

Ik had even gezocht in het topic en was verbaasd hoeveel flesjes men voor sommige projecten nodig had.

Omdat ik ook mijn Jophurs en rijlaarzen weer mooi zwart wilde hebben, en het tuig van mijn andere paard best een keertje weer een beurt mag hebben, heb ik een liter besteld en gelukkig is dat meer dan genoeg.

In verhouding veel goedkoper!
Ik had deze:

https://www.shoesupply.eu/trg-schoenver ... =146413697