[Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:54

Ik vraag me af of je van gewone rijlaarzen laklaarzen kunt maken en zo ja: hoe?

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:50

Adh van dit topic ben ik m'n zadel gaan vefven. Deze was flink verkleurd en dat een grijze/bruine gloed gekregen ipv zwart. Wilde hem dus weer zwart hebben :)
Indringverf leek mij het meest logisch. Gisteren aan de gang gegaan, vrij simpel werkje, alleen de volgende keer maar bij goed daglicht doen, want dan zie je het toch beter :)
Al met al een flinke verbetering op wat het was!
Ik heb geen duidelijke voor foto, alleen een foto die vorige week toevallig is gemaakt :)
Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding
Hij glimt in het echt niet zo hoor :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:12

Wauw, het lijkt ineens wel een nieuw zadel.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:33

Nieuwe beugelriemen eraan en het lijkt inderdaad een nieuw zadel! Mooi hoor, goede keus

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:40

Nou, mocht iemand dus een ouder verkleurd zadel hebben die te koop staat. Effe verfen dus, want dan ziet ie er 100 keer beter uit als dat met alle zadels zo gaat. :D

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:00

PanamaD schreef:
Nieuwe beugelriemen eraan en het lijkt inderdaad een nieuw zadel! Mooi hoor, goede keus

Die zijn er ook inmiddels :D
Thanks, ik ben er zelf ook erg tevreden over :)

Zadel is trouwens niet eens echt oud, 4 jaar of zo -O-

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:12

En dan al zo verkleurt? Hangt het in de zon of zo?
Zou nog eens gekeken hebben voor garantie.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:28

Alleen rijden in de zon, verder onder een hoes in een afgesloten kast. Schijnt wel een Massimo kwaaltje te wezen...
Heb nog even terug gezocht, blijkbaar was ie na 'n jaar al aan het verkleuren :o
Maar des tijds zo blij dat ik eindelijk een passend zadel had, dat ik er niks mee heb gedaan :+ Nu een beetje te laat en ach, als het zo op te lossen is... Wilde dat ik het eerder had gedaan :')

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:36

Ik heb ook een massimo en heel wat ouder, maar die is nog netjes zwart.
Maar voor nu idd super opgelost.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:09

Ik heb op die manier mijn antieke grijs-met-groen-verkleurde Passiertje een jaar of 4 geleden ook opgeknapt (indringverf). Foto's staan wel ergens in dit topic. Hij zag er weer uit als nieuw, en nu na 4 jaar gebruiken (in weer en wind, want alleen buitenbak!) is hij nog steeds mooi zwart :D Ideaal hoor, houdt zich ook goed!

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:02

Mooi opgeknapt!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:14

Na m'n zadel te hebben geverfd met indringverf (zie hierboven) nu ook m'n laarzen aangepakt. Ze waren niet in zo'n erge staat als m'n zadel, maar alsnog een hele verbetering :)
Jammer geboeg zie je het verschil niet zo op de foto :\
Rechts gedaan, links nog niet en ook nog niet ontvet:
Afbeelding
Hier links wel schoongemaakt en ontvet, maar nog niet geverfd:
Afbeelding

Ze zien er bijna als nieuw uit :)

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:06

Ik heb al een paar pagina's door gespit..

Maar moet je perse primer hebben voor een hoofdstel? Ik wil een zwart hoofdstel cognac maken.
Heb ik dan genoeg aan 1 flesje?

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:45

Ik heb even een vraagje aan de mensen met meer ervaring. Ik wil graag een mexicaans zwart hoofdstel wat cognac/tobacco onderlegd is, nu is dat helaas nergens te koop. Mijn plan was dus om een ander hoofdstel te kopen en dat de verven.

Kan ik dan beter een zwart/wit onderlegd hoofdstel kopen, en dan het witte gedeelte cognac verven. (http://hetruiterhoekje.nl/index.php?rou ... ct_id=1365)

Of een tobacco hoofdstel kopen en dan het 'bovenste' deel zwart verven? (https://www.agradi.nl/br-mexicaans-hoof ... o-full.htm)

Nizzie

Berichten: 399
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:58

DreamGuide schreef:
Ik heb even een vraagje aan de mensen met meer ervaring. Ik wil graag een mexicaans zwart hoofdstel wat cognac/tobacco onderlegd is, nu is dat helaas nergens te koop. Mijn plan was dus om een ander hoofdstel te kopen en dat de verven.

Kan ik dan beter een zwart/wit onderlegd hoofdstel kopen, en dan het witte gedeelte cognac verven. (http://hetruiterhoekje.nl/index.php?rou ... ct_id=1365)

Of een tobacco hoofdstel kopen en dan het 'bovenste' deel zwart verven? (https://www.agradi.nl/br-mexicaans-hoof ... o-full.htm)


Ik zou gaan voor wit onderlegd en dat verven. Dan heb je ook geen last van beschadigingen in de verf die goed zichtbaar zijn als je het tobacco wilt verven.
Echter zou je het tobacco wel zwart kunnen verven met indringverf, wat beter zou moeten zijn voor het leer..

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:51

wendy1987 schreef:
Ik heb al een paar pagina's door gespit..

Maar moet je perse primer hebben voor een hoofdstel? Ik wil een zwart hoofdstel cognac maken.
Heb ik dan genoeg aan 1 flesje?

Niet perse, maar de hechting is wel beter dan. 1 flesje is zeker voldoende voor een hoofdstel!


DreamGuide schreef:
Ik heb even een vraagje aan de mensen met meer ervaring. Ik wil graag een mexicaans zwart hoofdstel wat cognac/tobacco onderlegd is, nu is dat helaas nergens te koop. Mijn plan was dus om een ander hoofdstel te kopen en dat de verven.

Kan ik dan beter een zwart/wit onderlegd hoofdstel kopen, en dan het witte gedeelte cognac verven. (http://hetruiterhoekje.nl/index.php?rou ... ct_id=1365)

Of een tobacco hoofdstel kopen en dan het 'bovenste' deel zwart verven? (https://www.agradi.nl/br-mexicaans-hoof ... o-full.htm)


Dan zou ik absoluut voor het tobacco gaan. Dan kan je de zwarte delen met indringverf doen. Als je wit tobacco gaat maken moet dat met de acryl versies dus zoals de angelus. Aangezien wit zelf al geverfd is en indringverf gaat hier niet meer op indringen. Elke keer als je ergens beschadiging gaat hebben gaat het wit er door komen.
Terwijl als je het tobacco neemt en met indringverf (zeer belangrijk) verft dan gaat het echt verzadigd zijn in kleur. Dus zelfs al schuurt je paard eens een keer ergens tegen aan, het zal altijd zwart blijven. Wel extra opletten met de stukken die cognac moeten blijven want dit kan je niet meer ongedaan maken als je er toch op morst.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:30

Misschien ook wel leuk om een 'succesverhaal' te delen... Een jaar geleden begonnen de randjes van mijn hoofdstel heel erg af te bladderen. Ook had ik zwarte teugels en een bruin hoofdstel. Dat kon natuurlijk echt niet, dus ben ik aan het verven geslagen :D

Dit zijn het hoofdstel en de teugels een jaar later. Van het hoofdstel heb ik dus alleen de randjes cognac gemaakt en de teugels zijn in hun geheel bruin geverfd met cognac details. De cognac-kleurige strings aan het zadel zijn ook geverfd, maar die vind ik stiekem iets minder geslaagd qua kleur. Wel is op alles de verf verassend goed blijven zitten, ook op de teugels.


Afbeelding


Ik heb de Angelus verf gebruikt volgens de instructies. Dus goed schoonmaken met aceton, een nacht laten luchten, dan verven, weer een nacht laten liggen, en dan een finisher (in dit geval dacht ik zijdeglans). Ik heb nog nergens gezien dat de verf eraf is en ik ben niet per se heel voorzichtig :)

jokari

Berichten: 8766
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:00

Mooi, Runa !

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:43

Ik heb het in de primer staan inmiddels. Kan je idd echt genoeg hoofdstellen mee doen :))

Van het weekend verven! Zoveel zin in :) zal het hier dan ook tonen. Voor en na als t af is

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:52

Vandaag aan de verf gegaan!! Tof geworden! :))

Tijdens:

Afbeelding


Resultaat:


Afbeelding


En voor en na:


Afbeelding

L_iek
Berichten: 9711
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:53

Wauw, mooi geworden!

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:28

Afbeelding

Meer foto's, ook van het halster, waren beide simpel zwart:
[ITP] Snorremans Elano showt zijn hoofdstel!
Ben er erg blij mee! Heb ook bijpassende teugels bij geverfd. :D

Andere hoofdstel heeft een minder goede pasvorm voor Elano, dus die staat helaas te koop. Heb er sowieso niks aan om 2 bijna dezelfde hoofdstellen te hebben. En vind dit hoofdstel ook een stuk mooier aangezien hier de gespjes/frutsels/passantjes (geen idee wat de naam is) ook van geverfd zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:16

Die blauwe verf is die er ook in goud dat je weet?

Allemaal mooi gelukt bij jou

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:23


Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:25

Ziet er mooi uit allemaal!
Ik twijfel om mijn micklem zwart te verven, maar durf niet zo goed :o