[Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:34

Afbeelding
Vorig weekend dit zadel gekocht voor slechts 125 euro. Een Ortoflex Westernzadel. Helaas met de nodige schade. Zo hebben motten huisgehouden op dit zadel. De Fenders zijn erg aangetast, en is het vilt/wol aan de onderkant van het zadel compleet weg gevreten.
Afbeelding
Ik vind het leuk om mijzelf dingen aan te leren. Kan het lekker op mijn manier, op mijn snelheid, en wanneer ik wil.

Ortoflex zadels hebben losse panelen aan het zadel zitten. Deze bewegen onafhankelijk van elkaar, en van het zadel. Het mooie hier ook nog aan (bh dan dat het prettig is voor het paard) is dat je ze eraf kan halen.
Afbeelding
Afbeelding

Na 3 uurtjes lekker rustig schrapen, snijden, en verwijderen van oud leer, lijm, en stiksels bleef dit over!
Afbeelding

Nu opnieuw stikken, plakken, naaien, en ze kunnen weer terug op het zadel. De Fenders gaan weg, helaas was er een stuk.
Afbeelding
Heel benieuwd hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben!

DUS! geen verf, maar wel een 2de kans voor leer!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:38

Wat een gaaf project!

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 07:01

Wat tof zeg!!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:18

Hoe kan ik het beste chaps donkere bruin maken?

De chaps zijn van leer en ik wil ze donker hebben zoals de schoen
Afbeelding

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 16:40

Kan leerverf ook weer verwijderd worden?

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 19:29

Sjaad schreef:
Kan leerverf ook weer verwijderd worden?

Nee.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 08:56

Sjaad schreef:
Kan leerverf ook weer verwijderd worden?


Ja lederverf kan je verwijderen met bijv. spiritus of aceton afhankelijk waarop de leder verf is gekomen. (Tevens heb je wat specifieke schoonmaak/reinigings middelen die je bij, ik dacht angelus, kan krijgen die hun verf kan verwijderen)

Indring leder verf is een ander verhaal omdat dit in het leer trekt en er zoals gewone leder verf niet bovenop ligt.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:47

Ik kom dit topic tegen en ben heel benieuwd wat jullie van mijn kwestie vinden. De witte piping van mijn zadel is op het zitvlak voor een groot gedeelte afgesleten, en aan de achterkant ook deels. De piping was wit, maar vind het ook geen probleem als het beter is om deze in een andere kleur te doen. Mijn zadel:

Afbeelding

Ik zie dat de piping niet heel goed te zien is. Maar met welke verf zouden jullie dit doen? Het mooiste zou zijn als dit met een soort stift kan. En dezelfde kleur weer of is een andere kleur ook mogelijk?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:50

Ik zou het afplakken rondom de streep en dan gewoon met een kwastje en een kleur naar keuze schilderen. Met een kwastje kom je makkelijker in de diepere groeven. Wit vind ik het mooist denk ik.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:27

Ik vind een cognackleur ook erg sjiek staan én het past overal bij.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 23:44

Ik word er wel heel enthousiast van! Ik zit nog een beetje in twijfel of ik voor wit, lichtgrijs, een hele zachte roze of rosegoud ga. Het wordt sowieso niet een felle kleur maar het mag er best wat uitspringen.

En dit hoeft geen indringverf te zijn? Die zijn er alleen in wat donkerdere kleuren zag ik.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 07:40

Indringverf werkt niet nee, dat kan de kleur alleen donkerder maken.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 22:51

Ik zou hier verf van Angelus voor gebruiken, Ketly! In de openingpost staat meer informatie :)

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:22

Oeh! Wat tof dat dit topic er is, precies wat ik nodig heb.

Wie oh wie heeft een foto van Angelus geverfd item nadat het een tijdje in gebruik is geweest? Hoe goed blijft het zitten?

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 13:18

Ik ben mijn Charles Owen cap aan het verven :')

Dat ding zit zo enorm fijn (als ik de voering niet verkeerd om heb zitten tenminste O:) ) maar hij is de verkeerde kleur en een beetje saai. Eens kijken wat ik ervan kan maken :))

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:01

Ik wil mijn westernlaarzen gaan behandelen met zwarte indringverf. Moet je per se de Preparer & Deglazer gebruiken van tevoren of is goed schoonmaken ook voldoende?

En er staat dat een klein potje voldoende is voor een paar schoenen, maar ook voor een paar laarzen? Of heb ik dan al meer nodig?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:38

Ik heb mijn westernlaarzen gewoon goed schoongemaakt met leershampoo. Ik heb hier ergens een foto in het topic staan. Ik had ruim voldoende aan een klein potje. Ik had nog niet de helft nodig.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:45


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:53

Acrylverf legt een laagje op het leer, en indringverf kruipt echt ín het leer. Acrylverf kun je op elke kleur aanbrengen, en indringverf alleen op lichtere kleuren, die is wat transparant. Acrylverf laat sneller los en kan minder goed tegen bewegen/buigen/slijtage, terwijl indringverf daar helemaal geen last van heeft en niet kan gaan bladderen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:57

Ah duidelijk, dan snap ik het. Dan wordt het denk ik toch indringverf. Mijn laarzen zijn al zwart, maar met roze piping en roze stiksels. Dat wil wel toch denk ik dan, met indringverf, dat dat roze echt goed zwart wordt?

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:10

Rije schreef:
Ah duidelijk, dan snap ik het. Dan wordt het denk ik toch indringverf. Mijn laarzen zijn al zwart, maar met roze piping en roze stiksels. Dat wil wel toch denk ik dan, met indringverf, dat dat roze echt goed zwart wordt?


Hangt van de structuur af, waarschijnlijk is die roze piping behoorlijk gecoat leer zoals doorgaans voor piping gebruikt wordt. Dan zou ik er met acryl over gaan. Of je moet het opschuren, en stevig ontvetten, maar dat is lastig in de randjes.

De stiksels zijn waarschijnlijk ook nylon. Ze zullen flink wat donkerder worden, maar misschien niet echt zwart. Of met slijtage weer rozig.

Mooiste resultaat is denk ik alles goed schoonmaken, randen met schilderstape afplakken, piping met acryl. Tape er af. (Niet te lang laten zitten.) Hele laars met indring verf doen. Stiksels beetje aanpunten met de acryl als nodig.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:13

Ah thanks voor je uitleg. Waarom dan niet de hele laars met acryl? *hoopt zich er makkelijk af te kunnen maken* O:)

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:23

Rije schreef:
Ah thanks voor je uitleg. Waarom dan niet de hele laars met acryl? *hoopt zich er makkelijk af te kunnen maken* O:)


Haha ja dat kan natuurlijk. Maar als je een mooie kwaliteit leer laars hebt dan behoud je die het beste met een leerverf die er in trekt. Daarna een goede zwarte schoenpoets en je leer wordt heel gelukkig. {:}
Met de acryl verf sluit je het leer af. Je kan het ook niet meer voeden. Het slijt er langzaam af, beginnend bij de plooien.

Het zou voor mij afhangen van de kwaliteit laarzen. Als het leer glad en gecoat is, pak acryl. Voor een goede kwaliteit laars is het de moeite waard er wat meer tijd (en geld) in te steken en voor 2 verfje te gaan.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:15

Helder, ik snap 'm, dank voor je uitgebreide uitleg! +:)+

Ik denk dat het er ergens tussenin zit, qua kwaliteit. Dus ik ga nog 's even nadenken wat het beste is in mijn geval...

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:23

Ik zou altijd voor indringverf gaan. Heb zelf mijn laarzen toen met acryl gedaan en dat was een ramp, bladderde bijna meteen af.