Sperriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Herlinde98

Sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 19:32

Hee bokkers,

Ik ben opzoek naar een nieuw hoofdstel voor mijn pony omdat mijn huidige niet zo mooi meer is.
Ik ben een beetje aan het googelen geslagen, en ik kom ook veel mooie hunter hoodstellen tegen (zonder sperriem dus)
Daarbij speelde er bij mij een vraag op.... Wat zijn nou eigenlijk de voordelen van een sperriem, en waarom zou ik nu niet een hoofdstel zonder sperriem nemen?
Ik weet dat de sperriem het kan helpen tegen de tong over het bit leggen, maar dat doet mijn pony niet..
En als jullie misschien nog wat suggesties voor een nieuw hoofdstel voor mij hebben zijn die ook van harte welkom !

Alvast bedankt.

Greetsz Herlinde.

StableDoor

Re: Sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:38

Sperriemen zijn er om - het woord zegt het al - te voorkomen dat je paard zijn mond open spert. Een paard zal dit alleen maar doen bij pijn en ongemak. Een sperriem zorgt er dus eigenlijk voor dat je paard geen manier heeft om de pijn duidelijk te maken en/of te verlichten... Nergens voor nodig, die sperriem! Als je een sperriem zo vast maakt dat je paard zijn mond nog goed open kan doen (dus nog kan kauwen etc) is er niks aan de hand.

Hunterhoofdstellen zijn zooo mooi! Bij www.equimatch.nl hebben ze mooie.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:41

Een sperriem dient er onder andere voor om de mond van het paard dicht te snoeren, maar ook zodat het bit mooi stil in de mond blijft liggen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:42

donna123 schreef:
Een sperriem dient er onder andere voor om de mond van het paard dicht te snoeren, maar ook zodat het bit mooi stil in de mond blijft liggen.

Bit blijft er niet stiller van liggen. Wat een bit echt stiller laat liggen is een stille hand en een kneveltrens. Ik heb ooit iemand - mét sperriem - het bit in zijn geheel door de mond van het paard zien trekken :oo
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 03-11-13 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:44

Sommigen gebruiken hem verkeerd (mond dicht te snoeren), maar je kan m ook gebruiken om het bit stiller in de mond te laten liggen. Als je paard een stil bit fijn vindt, is een sperriem heel handig :)
Ook kan het gebruikt worden voor de sier, vindt het zelf bij een engels hoofdstel ook mooier. Maar dat is natuurlijk een mening haha.

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 19:48

Okee super bedankt allemaal !

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:50

Waarom probeer je niet gewoon met je huidige hoofdstel zonder sperriempje te rijden, dan merk je snel genoeg of je paard anders reageert. Zo niet, kan je dus rustig een hoofstel zonder kopen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:52

StableDoor schreef:
Hunterhoofdstellen zijn zooo mooi! Bij http://www.equimatch.nl hebben ze mooie.

Zo dan, kijk ik ff op equimatch. Kom ik het hoofdstel van mijn paard tegen, 30 euro duurder dan waar ik hem gekocht heb...

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:53

StableDoor schreef:
donna123 schreef:

Bit blijft er niet stiller van liggen. Wat een bit echt stiller laat liggen is een stille hand en een kneveltrens. Ik heb ooit iemand - mét sperriem - het bit in zijn geheel door de mond van het paard zien trekken :oo

Ik bedoel hier meer mee dat als een paard geen sperriem heeft hij zijn hele mond (dit geld trouwens niet voor alle paarden) helemaal open trekt en/of heen en weer beweegt.
Daardoor beweegt het bit continu.

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 19:57

Dat heb ik inderdaad al is geprobeert, ik heb toen de hele neusriem eraf gehaalt ook omdat ik dan minder hoefde te vetten na het zwemmen ;3
Maar nu ik er over na denkt, wat is eigenlijk het hele nut van de neusriem verder dan. Ik zie de sperriem alleen als versterkte neusriem nu..
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:00

Eileen_ schreef:
Sommigen gebruiken hem verkeerd (mond dicht te snoeren), maar je kan m ook gebruiken om het bit stiller in de mond te laten liggen. Als je paard een stil bit fijn vindt, is een sperriem heel handig :)
Ook kan het gebruikt worden voor de sier, vindt het zelf bij een engels hoofdstel ook mooier. Maar dat is natuurlijk een mening haha.

Een sperriem draagt niet bij aan een stabielere ligging van het bit. Daarvoor loopt hij te schuin, en zit het bevestiginspunt (aan de hoge neusriem) te ver bij het bit vandaan.

Paarden die hun bit te onrustig vinden hebben meer aan een bustrens of D-trens, of aan een rustiger mondstuk. Bij voorbeeld een ongebroken mondstuk.

Het nut van een sperriem is het dichtbinden van de mond.

Het nut van een hoge neusriem is het op elkaar binden van de kaken. Waardoor het paard zijn mond niet zo makkelijk open kan doen. En een hoge neusriem kan ook "aankleding" van het hoofd zijn. Als je paard bij voorbeeld een erg lang hoofd heeft kun je dat korter laten lijken met een hoge neusriem.
Laatst bijgewerkt door Koper op 03-11-13 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:00

Volgens mij is een neusriem vooral nuttig voor ruiters die moeite hebben om hun hand stil te houden, met een neusriem wordt de ruis gedempt en blijft het bit stiller liggen (en sleur je het minder snel door de mond heen, maar wil je dat voor elkaar krijgen moet je wel een heel grove ruiter zijn..). Daarnaast houdt het de mond dicht. Dus als jij een mooie stille handligging hebt en je paard niet snel de neiging heeft bitdruk te ontlopen door te sperren is een neusriem alleen maar voor de sier..

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:01

Ik rijd ook zonder neusriem :D Neusriemen zijn oorspronkelijk voor oorlogspaarden. Als ze in de strijd vielen, vielen ze vaak met hun mond open, waardoor ze de kaak braken en afgemaakt konden worden. Ook kon in de strijd de ruiter/ridder/soldaat van het paard vallen met de teugels nog vast. Met deze kracht zou de kaak ook kunnen breken.

Dus: als je niet van plan bent oorlog te gaan voeren met je paard heb je op zich geen neusriem nodig. Op wedstrijden in de dressuur is een neusriem vaak wel verplicht.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:03

Nee hoor, als er geen lusje aan je neusriem zit is een sperriem niet verplicht. Als er wel een lusje aanzit is je hoofdstel niet compleet.
Dus als je het lusje van je neusriem afknipt, mag je gewoon zonder sperriem starten

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:04

Billy schreef:
Nee hoor, als er geen lusje aan je neusriem zit is een sperriem niet verplicht. Als er wel een lusje aanzit is je hoofdstel niet compleet.
Dus als je het lusje van je neusriem afknipt, mag je gewoon zonder sperriem starten

Ik had het over een neusriem :p. Je mag niet zonder neusriem starten in de dressuur.

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 20:11

Okee apart verhaal over dat met die oorlogspaarden x) Waarom mag je niet zonder neusriem starten dan ? ook wel vaag hahah..

Edit : Ik merkt trouwens wel dat je het bit eerder "door de mond trekt" zonder neusriem... Als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:13

Doe je dan niet te veel met je bit? Of anders, als je zonder neusriem wil rijden, een kinriem aan je bitringen vastmaken?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:14

Herlinde98 schreef:
Okee apart verhaal over dat met die oorlogspaarden x) Waarom mag je niet zonder neusriem starten dan ? ook wel vaag hahah..

Edit : Ik merkt trouwens wel dat je het bit eerder "door de mond trekt" zonder neusriem... Als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Dat moet nou eenmaal net zoals je niet bitloos mag starten. :+

Ja ik begrijp wat je bedoelt, dat komt waarschijnlijk doordat jouw paard dan zijn /haar mond open doet waardoor het bit er makkelijker uitglijdt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:16

Vanaf 1 april mag je bitloos starten, nog even geduld

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:18

Billy schreef:
Vanaf 1 april mag je bitloos starten, nog even geduld

O echt, daar was ik nog helemaal niet van op de hoogte :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:18

Herlinde98 schreef:

Als jij het bit door de mond trekt wat doe je dan in godsnaam op het paard? -O- Hoe stil het bit ligt, ligt aan jou hand...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:28

het opensperren van de mond is een van de weinige tekenen die een paard kan geven bij ongemak, en zelfs dat willen veel ruiters niet zien. ik vind het ondingen en gebruik ze dan ook nooit

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 20:34

Ik bedoel dat je bij het sturen het bit veel bewegelijker en losser in de mond van het paard ligt. En dat 'door de mond trekken' bedoelde ik ook niet echt letterlijk... Bij mij is dit nog nooit gebeurt, maar ik merk dus wel dat het anders is dan met sperriem en neusriem.
Laatst bijgewerkt door Herlinde98 op 03-11-13 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:35

Heeft je paard z'n mond wel gewoon dicht?

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 20:38

Ja @Koper normaal gesproken wel, ik heb wel is gehad dat hij naar gras hapte en ik hem probeerde te sturen.. Toen lag het inderdaad nog losser..