Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
donna123 schreef:Een sperriem dient er onder andere voor om de mond van het paard dicht te snoeren, maar ook zodat het bit mooi stil in de mond blijft liggen.

StableDoor schreef:Hunterhoofdstellen zijn zooo mooi! Bij http://www.equimatch.nl hebben ze mooie.
StableDoor schreef:donna123 schreef:Een sperriem dient er onder andere voor om de mond van het paard dicht te snoeren, maar ook zodat het bit mooi stil in de mond blijft liggen.
Bit blijft er niet stiller van liggen. Wat een bit echt stiller laat liggen is een stille hand en een kneveltrens. Ik heb ooit iemand - mét sperriem - het bit in zijn geheel door de mond van het paard zien trekken
Eileen_ schreef:Sommigen gebruiken hem verkeerd (mond dicht te snoeren), maar je kan m ook gebruiken om het bit stiller in de mond te laten liggen. Als je paard een stil bit fijn vindt, is een sperriem heel handig
Ook kan het gebruikt worden voor de sier, vindt het zelf bij een engels hoofdstel ook mooier. Maar dat is natuurlijk een mening haha.
Neusriemen zijn oorspronkelijk voor oorlogspaarden. Als ze in de strijd vielen, vielen ze vaak met hun mond open, waardoor ze de kaak braken en afgemaakt konden worden. Ook kon in de strijd de ruiter/ridder/soldaat van het paard vallen met de teugels nog vast. Met deze kracht zou de kaak ook kunnen breken.Billy schreef:Nee hoor, als er geen lusje aan je neusriem zit is een sperriem niet verplicht. Als er wel een lusje aanzit is je hoofdstel niet compleet.
Dus als je het lusje van je neusriem afknipt, mag je gewoon zonder sperriem starten
Herlinde98 schreef:Okee apart verhaal over dat met die oorlogspaarden x) Waarom mag je niet zonder neusriem starten dan ? ook wel vaag hahah..
Edit : Ik merkt trouwens wel dat je het bit eerder "door de mond trekt" zonder neusriem... Als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Herlinde98 schreef:Okee apart verhaal over dat met die oorlogspaarden x) Waarom mag je niet zonder neusriem starten dan ? ook wel vaag hahah..
Edit : Ik merkt trouwens wel dat je het bit eerder "door de mond trekt" zonder neusriem... Als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Hoe stil het bit ligt, ligt aan jou hand...