Verschil tussen bitten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Verschil tussen bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 22:04

Wat is het verschil tussen een watertrens en bustrens kwa inwerking op het paard? of is er geen verschil

Leen

Re: Verschil tussen bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:06

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:09

Een bustrens ligt fijner in de mondhoeken.
Een watertorens is goedkoper, en sommige mensen vinden het mooier, en doordat de ringen kunnen draaien schijnt het wat rustiger in de mond te liggen als je onrustige handen hebt, maar ik ben er zelf niet zo'n fan van omdat de mondhoeken er kapot van kunnen gaan, er kunnen velletjes tussen komen.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 22:12

8nnemiek schreef:
Een watertorens is goedkoper, en sommige mensen vinden het mooier, en doordat de ringen kunnen draaien schijnt het wat rustiger in de mond te liggen als je onrustige handen hebt, maar ik ben er zelf niet zo'n fan van omdat de mondhoeken er kapot van kunnen gaan, er kunnen velletjes tussen komen.

Ik las dat je kunt voorkomen dat de mondhoeken kapot gaan door er rubberen bitringen aan te hangen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:16

Dat kan inderdaad, maar dan heb je weer een andere bitmaat nodig en dan nog vind ik ze nooit zo netjes liggen als een gewone bustrens.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 22:17

8nnemiek schreef:
Dat kan inderdaad, maar dan heb je weer een andere bitmaat nodig en dan nog vind ik ze nooit zo netjes liggen als een gewone bustrens.

hoe bedoel je dit precies? Als je er rubberen bitringen aan hangt hoef je toch geen andere maat bit te nemen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:20

8nnemiek schreef:

Juist niet, doordat de watertrens ringen kunnen bewegen kan het mondstuk ook meer bewegen, en zal dat ook doen bij onrustige handen. Bij onrustige handen is eerder een kneveltrens aan te bevelen.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:22

Een bustrens ligt juist stiller in de mond, juist meer geschikt als je wat onrustig met je handen bent.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 09:53

Nou, omdat het bitstuk mee beweegt met de bitringen bij een bustrens wordt de beweging meegenomen naar de mond in bij een bustrens. Bij een watertrens blijft veel beweging bij de bitringen hangen en blijft het mondstuk gewoon op dezelfde plek liggen bij verticale bewegingen. Lastig uit te leggen, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel :)

En bij bitringen moet je minimaal een halve cm groter nemen omdat de bitringen het bit kleiner maken. Veel mensen houden daar geen rekening mee, waardoor het bit ineens gaat klemmen door die ringen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:00

Bustrens ligt stillee in de mond.
Het is niet persee zo dat een bustrens beter is dan een wantertrwns, of andersom. Sommige paarden vinden t fijn om een 'onrustig' bit in hun mond te hebben (waar ze meer mee kunnen 'spelen'), anderen vinden een rustifer bit fijner.
Het is dus maar net wat paard fijn vindt :)

Dat de mondhoeken kapot kunnen gaan klopt wel, maar dat is alleen als t bit oud en bersleten is. Dat kan zowel bij bus als watertrens. (dan zit er een 'spleet' tussen waar t vel in kan blijven haken zegmaar)

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 16:36

8nnemiek schreef:
Nou, omdat het bitstuk mee beweegt met de bitringen bij een bustrens wordt de beweging meegenomen naar de mond in bij een bustrens. Bij een watertrens blijft veel beweging bij de bitringen hangen en blijft het mondstuk gewoon op dezelfde plek liggen bij verticale bewegingen. Lastig uit te leggen, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel :)

En bij bitringen moet je minimaal een halve cm groter nemen omdat de bitringen het bit kleiner maken. Veel mensen houden daar geen rekening mee, waardoor het bit ineens gaat klemmen door die ringen.

Ik las ergens dat er bij het maken van de watertrens al een extra afstand ingemeten is? Dus dat je gewoon de maat van je eigen paard kan doen. En zowizo is het volgens mij al lastig om een grotere bitje te nemen aangezien je meestal maar keuze hebt uit (bijvoorbeeld) 11.5 - 12.5 en 13.5 dus als je paard 12.5 heeft lijkt me een 13.5 weer te groot. of zie ik dit verkeerd?

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:55

Ik heb nooit bitringen gebruikt, maar ik geloof niet dat een watertrens meer ruimte heeft.. In elk geval niet zoveel dat er nog 2 bitringen bij passen. Maar misschien heb ik het wel verkeerd hoor!