Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
my_precious

Berichten: 2311
Geregistreerd: 29-09-09
Woonplaats: Nederland

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 01:19

maar wat ik mij dan wel weer afvraag.

het koelen van de pezen naar het rijden, is dat dan wel weer goed of niet goed.

ik zelf koel altijd, omdat ik naar mijn weten denk dat dit wel goed is voor de pezen.

maar laatst was iemand die zeer kundig is, mij vertelde dat ik juist de pezen gewoon op stal moest laten af koelen zonder er met water overheen te gaan.
want volgens die gene kan een paard daardoor ook een peesblessure krijgen.

Eb01
Berichten: 298
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 08:06

IngeK schreef:
Ik zie hier ook een paar keer het argument "jong paard" langskomen. Nou is die van mij (4 jaar) verschrikkelijk onhandig en voor mijn eigen gemoedsrust zou ik hem inderdaad wel in bubbeltjesplastic willen zetten...

Maar ik vind ook, zijn pezen moeten wel leren wennen aan verschillende ondergronden en belastingen. Ik wil een stoer no-nonsens paard, geen dressuurmiep... Hoe kijken jullie daar tegenaan? (Hoe) kun je pezen trainen?

Ter info, ik longeer hem regelmatig, we rijden heel soms wat rustig door de bak en we wandelen elk weekend aan de hand naar het bos (ook veel asfalt). Ik heb één keer peesbeschermers omgedaan toen ik cavaletti in de longeerbak had staan, verder nooit.


Peesbeschermers ondersteunen niet dus dat maakt helemaal niets uit. Je moet zelf de afweging maken tussen pezen die (te) warm worden en het risico op beschadiging. Persoonlijk zou ik altijd peesbeschermers om doen behalve bij erg warm weer in combi met training waarbij ik niets geks verwacht.

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:19

Eb01 schreef:
Peesbeschermers ondersteunen niet dus dat maakt helemaal niets uit. Je moet zelf de afweging maken tussen pezen die (te) warm worden en het risico op beschadiging. Persoonlijk zou ik altijd peesbeschermers om doen behalve bij erg warm weer in combi met training waarbij ik niets geks verwacht.


Tenzij, wat hier eerder genoemd is, dat het paard onvoorzichtiger zou worden van peesbeschermers, omdat hij makkelijker aantikt (zijn voorbeen wordt immers iets dikker) en dan leert dat ie dat niet voelt.

Ik vind 250 euro voor peesbeschermers ook wel heel veel geld. Ik heb nu gewone "goedkope", maar die zijn dan natuurlijk weer warm. Pfff moeilijk.

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:18

my_precious schreef:
maar wat ik mij dan wel weer afvraag.

het koelen van de pezen naar het rijden, is dat dan wel weer goed of niet goed.

ik zelf koel altijd, omdat ik naar mijn weten denk dat dit wel goed is voor de pezen.

maar laatst was iemand die zeer kundig is, mij vertelde dat ik juist de pezen gewoon op stal moest laten af koelen zonder er met water overheen te gaan.
want volgens die gene kan een paard daardoor ook een peesblessure krijgen.


Ik denk dat je inderdaad beter het been op zijn eigen tempo kunt laten afkoelen. Anders word het voor de pees wel weer een klap om eerst warm te zijn en daarna koud.

Supervixen

Berichten: 12901
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:51

Ik vroeg me trouwens ook af, of iemand ervaring heeft met dit soort blessures. Bij wie is het een keer gebeurd dat een pees is geknapt door aantikken?
Ik heb het bij 'medisch' hier op het forum volgens mij nog nooit gelezen. Misschien juist omdat mensen peesbeschermers gebruiken?

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:32

Hier is wel gebeurd dat de pony van verderop een zware peesblessure had. De pees was bijna helemaal afgescheurd. De pees is ook gescand, en daar was het duidelijk op te zien. De pony was in een mollengat gekomen tijdens een buitenrit. Het is wel helemaal genezen. Die pony heeft eigenlijk nooit beschermers om, en dat had ook geen verschil uitgemaakt in dit geval.

Maar dat was dus niet door aantikken. Ik heb het ook nooit meegemaakt en ik rij toch al aardig wat jaren. Ik ben nu aan mijn tweede eigen paard. Daarvoor heb ik ook al bijna twintig jaar een eigen paard gehad.

Okay_Zoe
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:51

Maar zodra een achterbeen bij de voorbeen is, is de voorbeen niet meer zo strak gespannen als ze in dat filmpje doen.
Dus geheel knappen zal de pees heel zelden doen. Daarbij zijn peesblesures meestal veroorzaakt door overbelasting, dat nog erger is zouden ze altijd speesjes omhebben...

Ik snap niet waarom mensen altijd moeilijk doen met de risico voor blessures.
Als je op een paard stapt moet je daar nu eenmaal mee om durven te gaan en om nu allemaal onnatuurlijke producten te gaan gebreuken om die risicos 'minder' te laten maken, is alleen maar goed voor de markt...

Christiene
Berichten: 7732
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:04

hier op stal meerdere ruiters.

de een heeft ze alleen met springen om. een andere met trainen longe of rijden. een enkeling ook buiten dat zijn vooral de paarden die gek doen buiten.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:33

Nergens voor nodig en ze worden ook nog eens te vaak vergeten weer af te doen, en dat is pas slecht.

Lindsey_99
Berichten: 2517
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:45


Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:10

Alles wat bij mij op ijzers staat heeft sowieso altijd beenbeschermers om i.v.m. aantikken en andere capriolen uit te halen.

Jessix

Berichten: 16478
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:30

Ik gebruik geen beenbescherming vanwege de warmte. Mijn paarden tikken zichzelf niet aan en ik doe ook niet aan crossen o.i.d. waarvoor ik een reden zou hebben de benen te beschermen tegen trauma. Natuurlijk kan er iets mis gaan met rijden, maar dat kan in de wei ook. En om ze nou 24/7 in te pakken, daar voel ik niets voor.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:33

A3a1 schreef:
Nergens voor nodig en ze worden ook nog eens te vaak vergeten weer af te doen, en dat is pas slecht.


Dit ook. Zie zo vaak benen met witte strepen er op. Drukplekken van verkeerd zittend materiaal. Vergeten af te doen. Te warm geworden. Het luistert nauw met die dingen en dat wordt heel vaak vergeten.

Farandulera

Berichten: 31
Geregistreerd: 04-12-18
Woonplaats: Nijmegen

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:05

Zeker tijdens trainen is het in mijn ogen noodzakelijk. Ook op de wei niet overbodig. Zolang ze maar goed passen en het liefst ventileren.

Mizora

Berichten: 18121
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:14

Ik doe ze in principe niet om, want ik vind het risico op schade door de peesbeschermers groter dan het risico op schade door aantikken. Op het moment dat de pezen door oververhitting verzwakken, zijn ze daarna kwetsbaarder voor andere peesblessures dan peesklap. Mijn vorige paard heeft eerst een peesblessure opgelopen door zich te verdraaien op stal en daarna nogmaals door zich te verdraaien in de modder (dezelfde, dus al verzwakte, pees). Daar heeft hij zich helemaal niet voor hoeven aantikken.

Maar als ik om wat voor reden dan ook beschermers om doe, dan worden het Compositi: https://www.ej.nl/paard/beenbescherming ... h_762.html Maar die vinden de meeste mensen te lelijk.