Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 21:56


Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:00

Ik heb het stukje ook even bekeken. Maar normaal als een paard loopt is zo'n voet niet meer als een halve seconde op de grond (ligt aan de snelheid). Bij deze test staat deze voet al een tijdje onder druk omdat ze alles uitleggen, plus dat ze met een mesje er tegen aan gaan. Je paard heeft geen messen als hoeven en is dus stomp. Plus dat er om de pees nog vlees en huid zit om dit te beschermen.
Tuurlijk kan het voorkomen dat dit gebeurd, maar vind deze test wel heel overdreven.

En dan jouw vraag; nee ik rij niet altijd met peesbeschermers, maar omdat mijn paard op het moment een blessure heeft ben ik wel van plan dat zodra ik het rijden weer oppakken kan, ik het wel ga doen.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:02

Nee, zeker niet noodzakelijk, alleen wanneer je een paard hebt wat zichzelf regelmatig aantikt.
Bij zwakke benen ook niet, onder peesbeschermers wordt het loeiheet, wat nog slechter is dan een keer aantikken.

Ik rijd dus ook zonder peesbeschermers. Mocht ik ooit gaan springen of crossen, dan wellicht wel ;)

Ilse_123

Berichten: 3781
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:06

Die van mij tikt zich niet aan, en we doen nog geen moeilijke zijgangen waardoor het risico op aantikken groter kan worden, dus mijn paard heeft alleen peesbeschermers om met het springen en buitenrijden.

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:12

Die van mij tikt zich ook niet aan en heeft overigens natuurlijke beenbescherming, namelijk een goed dik pak sokken.
Ik heb dan ook geen peesbeschermers. Zeker met die sokken wordt het dubbel zo warm.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:19

goldenarrow schreef:
Even gegoogled en deze peesbeschermers gevonden: http://www.dalmarboots.co.uk/brands/dalmar/#
Ongeveer €70,- en schijnbaar erg goed ventilerend. En €70 euro is nog best betaalbaar.


Ik ken dit model beschermer. Ventilatie klinkt mooi en verkoopt goed, maar is maar minimaal. Kleine blauwe stukjes met gaatjes en hypertechblabla materiaal. Een been compleet verpakken en het zo koel mogelijk houden kan niet. Ben erg benieuwd naar onafhankelijk onderzoek naar de werking van zogenaamde 'ventilerende' beschermers...

xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:21

als ik mijn rij woord meestal met peeskappen of bandages gereden. Zelf met wedstrijden met los rijden alleen in proeven niet. Maar veder altijd. Alleen jammer dat mijn een peesblessuren op liep in der stal toen ze lag en waarscheinlijk vast heeft gelegen. En toen ze wou op staan de pees heeft aan ze tikt maar ze is nu weer op de goede weg maar peesen zijn echt niet leuk wat mee kan gebeuren.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:21

ik vind veredus peesbeschermers heel goed ventileren !
ik heb een paar gehad , en eens 1 veredus en een normale norton omgedaan.
norton was veel warmer.
uiteindelijk heb ik mijn veredus peesbeschermers wel verkocht.
ik durfde ze eigenlijk niet te gebruiken :=

Odysseus

Berichten: 22480
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:27

Peesbeschermers voorkomen geen peesblessures. Een peesblessure ontstaat door het overmatig rekken van de pezen, verder dan de vezels aankunnen. Paarden met week gekoot zijn hebben bijvoorbeeld sneller de neiging tot het ontwikkelen van peesblessures. Maar paard met minder soepele collageen vezels kan ook al een blessure oplopen bij een te korte wending of een sluipend proces, zoals het stelselmatig te zwaar trainen of in een te zware bak trainen (dan de pezen aankunnen).

Een peesbeschermer beschermt tegen trauma van buitenaf, dus bijvoorbeeld oppervlakkige huidwonden door het aantikken met eigen hoeven of met een object (balk, bakrand). Een peesblessure door trauma van buitenaf is mogelijk, maar komt in de praktijk niet zo veel voor.

Gebruik van een peesbeschermer beschermt je paard zijn pezen dus niet tegen een normale verrekking.

Daarnaast zijn er nu meerdere studies waarbij temperatuur ook een rol blijkt te spelen bij peesdegeneratie. Het is dus de vraag of je met peesbeschermers nu meer bescherming biedt, of meer risico's door de opgelopen temperatuur in het paardenbeen.

jenn0dv

Berichten: 907
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Naast een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:30

Toevallig laatst het filmpje gezien. Pony staat nu met peesblessure inderdaad met een verband+bandage rond zijn been en als we gaan wandelen heeft hij een beschermer om. In mijn achterhoofd zit nu wel dat deze pees voor altijd zwakker is na de schade, dus dat ik bij onze ritjes voortaan wel mijn beschermers wil gebruiken.

Ik weet dat warmte ook slecht is voor de pees, kan iemand mij uitleggen waarom precies?
Hoe wegen de warmte en de kans op schade tegen elkaar op?

Edit: lees nu net de post van Focussed waarin al het een en ander wordt uitgelegd.

Odysseus

Berichten: 22480
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:39

Het is bekend dat een temperatuur van 42,5 graden Celsius zorgt voor vroegtijdige dood van fibroblast cellen. Dit zijn cellen die onwijs belangrijk zijn in bindweefsel (en ze komen o.a. voor in peesweefsel) en ze zorgen voor de aanmaak van o.a. collageen (pees)vezels..
Tijdens een gewone galop kan de temperatuur in een blote (dus zonder bescherming) buigpees van een paard oplopen tot 43 tot 45 graden!

Men vermoedt dat de vroegtijdige dood van de fibroblast cellen invloed hebben op de kwaliteit van de collageen(pees)vezels, en daarmee dus hoe snel een peesblessure opgelopen wordt.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 02-11-13 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Eb01
Berichten: 298
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:40

Horse-event: een geprepareerd paardenbeen met peesklap. Jachtpaard. Veterinair commentaar wat er bij stond: was te voorkomen geweest met peesbeschermers. Peesklap kan altijd gebeuren en beschermers maken echt verschil. Natuurlijk niet tegen verstappen e.d.De kracht op de pezen is in beweging zo enorm dat ook bandages nauwelijks kunnen ondersteunen

Moonlight17
Berichten: 2349
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:46

Dus als ik het goed begrijp Foccused lopen renpaarden(galop), spring en eventing paarden meer kans op peesblessures door de vroegtijdige dood van de fibroblast cellen die invloed heeft op de collageenvezels???

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:51

Eb01 schreef:
Horse-event: een geprepareerd paardenbeen met peesklap. Jachtpaard. Veterinair commentaar wat er bij stond: was te voorkomen geweest met peesbeschermers. Peesklap kan altijd gebeuren en beschermers maken echt verschil. Natuurlijk niet tegen verstappen e.d.De kracht op de pezen is in beweging zo enorm dat ook bandages nauwelijks kunnen ondersteunen

Euh, ja, dat is een veterinair, dat is wat anders dan wetenschappelijk onderzoek, dit is en blijft 'maar' een mening van een veterinair.

Moonlight17
Berichten: 2349
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:54

Goldenarrow, Ja ik vindt het een vrij ongewone houding, aangezien een paard nooit contant in deze houding staat, heb het filmpje ook nog een keertje nagekeken en het gedeelte gezien waar ze laten zien van een paard op de renbaan waarbij je die houding wel duidelijk ziet, vervolgens kwam het geanimeerde filmpje waarbij ik zie dat een paard eigenlijk zijn benen in die houding eigenlijk onmogelijk moet kunnen raken. En Ja de perfecte ventilerende peesbeschermer bestaat, waarom aangezien er geen stof of ander middel bestaat(tot nu toe) wat en ventilerend genoeg is en sterk genoeg is om enkele of meerder klappen te weerstaan. Degene die dit uitvind zal nog eens vrij rijk kunnen worden. Niet alleen van de paardensport, maar ook van andere sporten.

Eb01
Berichten: 298
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:56

Peesklap met en zonder beschermers is een levensgroot verschil mbt de gevolgen. Lastig dilemma in relatie tot celsterfte. Maar ik denk dat het risico mbt trauma bij dravers vele malen zwaarder weegt.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:02

Met springen, eventing of een paard wat niet correct op de benen staat zeg ik ja tegen peesbescherming!

Maar dressuur, nee daarvoor gebruik ik niets.
Ik zit al 35 jaar in de paarden en nog nooit meegemaakt dat ze tijdens en dressuurtraining of wedstrijd een peesblessure of peesklap oplopen.

De paarden welke peesblessures hadden op stal, waren vaak de paarden die altijd helemaal ingepakt werden en weinig buiten kwamen
of verwend waren met te goede bodems :o maar dan liepen ze de peesblessure op in de paddock of stal.

glenstorm
Berichten: 1598
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:05

Ik rijd niet altijd met beschermers.
Als ik bijv thuis ga dressuren en alleen een beetje basiswerk ga doen, doe ik meestal niets om, en soms alleen voor.
Als les heb doe ik rondom peesbeschermers, want met al die voltes openen/sluiten, wijken, sb en alles wil ze soms nog wel eens achter aantikken.
Springen altijd peesbeschermers en met cross rondom hoge crossbeschermers, die er direct na het crossen afgaan en dan gaan we meteen benen afspuiten/koelen. Bedoel met de cross kan er best wel veel gebeuren, dus dan wil ik ook goede bescherming.

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:29

Pfff dat ziet er heftig uit!!! Vies, maar laat wel zien hoe het werkt, mijn paard strijkt van achter en heeft een ruime gang, dus ik heb ze altijd om!!! Mooi dat je dit met ons deelt!!

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:32

Ik vind het ook wel een bijzondere bijkomstigheid dat het filmpje een titel heeft als Why you should use horseboots.. En dat de auteur Kentucky is, een merk wat peesbeschermers verkoopt.. :D

LiannePuthzy

Berichten: 7003
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:35

nu ik dit lees, altijd met, heb ze in me kast liggen doe ze bijna nooit om omdat mijn paard niet stijkt of aantikt ofzomaar nu doe ik ze voortaan wel keurig om als er bijvoorbeeld iets tegen haar benen aankomt

Odysseus

Berichten: 22480
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:47

Eb01 schreef:
Peesklap met en zonder beschermers is een levensgroot verschil mbt de gevolgen. Lastig dilemma in relatie tot celsterfte. Maar ik denk dat het risico mbt trauma bij dravers vele malen zwaarder weegt.



Ik denk dat je een goede afweging moet maken:
Bij een grotere kans op peesklap of ander trauma van buitenaf =
Extra bescherming.
Rustig (basis)dressuur rijden of een buitenritje: kan het wellicht best met wat minder af

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 00:54

Sok schreef:
Ik vind het ook wel een bijzondere bijkomstigheid dat het filmpje een titel heeft als Why you should use horseboots.. En dat de auteur Kentucky is, een merk wat peesbeschermers verkoopt.. :D

Ach, denk dat je daar een beetje om heen moet kijken. Het programma zelf heeft er namelijk niks mee te maken en staat 1000x op YouTube. Maar had geen zin om hetzelfde filmpje met een andere titel te zoeken :P

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:56

Ik zie hier ook een paar keer het argument "jong paard" langskomen. Nou is die van mij (4 jaar) verschrikkelijk onhandig en voor mijn eigen gemoedsrust zou ik hem inderdaad wel in bubbeltjesplastic willen zetten...

Maar ik vind ook, zijn pezen moeten wel leren wennen aan verschillende ondergronden en belastingen. Ik wil een stoer no-nonsens paard, geen dressuurmiep... Hoe kijken jullie daar tegenaan? (Hoe) kun je pezen trainen?

Ter info, ik longeer hem regelmatig, we rijden heel soms wat rustig door de bak en we wandelen elk weekend aan de hand naar het bos (ook veel asfalt). Ik heb één keer peesbeschermers omgedaan toen ik cavaletti in de longeerbak had staan, verder nooit.

my_precious

Berichten: 2311
Geregistreerd: 29-09-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 01:13

ik gebruik altijd bescherming en heb de hele set van Dalmar.
daar zit carbon in.
je betaald voor de hele set wel 250 euro maar doe er al 2 jaar mee en gebruik ze bijna elke dag.
de strijklappen waren wel snel kapot, maar dat zijn simpele zonder carbon erin, al koste die ook 60 euro.
de springschoenen zit achter ook carbon in.

ze zijn het geld zeker wel waard, ik zou mezelf nooit vergeven als mijn paard simpele bandages om heeft of simpele peeskapjes van BR bijv, waar ze makkelijk tegenaan tikken en daarmee een peesblessure op kunnen lopen.