Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 16:19

Allereerst: Ik weet dat er al zo'n miljoen topics over peesbeschermers zijn. Ik maak dit topic echter naar aanleiding van de documentaire 'Inside Nature's Giants'.

In deze documentaire wordt een racepaard opengesneden zodat je precies kan zien waarom het paard zo'n goede atleet is. Ook is er een stuk over de pezen in de benen. Ze zetten het been in een pers, en geven net zoveel druk als wanneer het paard in galop zit. De presentator vraagt wat er gebeurt wanneer het paard zichzelf aantikt. Met een mesje raken ze de pees aan en deze springt kapot.

Dat zette mij aan het denken. Moeten we niet gewoon altijd met peesbeschermers rijden? Er zit flink wat spanning op de pees en er is echt maar heel weinig voor nodig om hem kapot te maken. Willen we dat risico lopen? Het paard kan altijd een keertje bokken en zijn achterhoeven verkeerd neerzetten. Of wat dacht je van tijdens het springen, of een keer op volle galop op een buitenrit.
Is het dan niet verstandiger om een paar peeskappen om de benen te doen?

De stelling is dus: Is het niet verstandiger om altijd met peesbeschermers te rijden?

Dit is het filmpje. Rond de 16 minuten wordt het been in de pers geplaatst. WAARSCHUWING: Dit filmpje kan als schokkend worden ervaren.
Klik voor het filmpje.

Modjes, als het verkeerd staat kunnen jullie het dan verplaatsen? Wist niet precies of het bij RT-D moest of BEH.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:23

Ik vind van wel, en mijn paard heeft dus ook eigenlijk altijd de beschermers om. De kans op beschadiging van de pees door het aantikken zie ik als groter dan de kans dat hij iets aan zijn pees krijgt door de extra warmte die het opbouwt.

NaomiJouke
Berichten: 1076
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:23

Ik volg ook even ben benieuwd :j

Supervixen

Berichten: 12849
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:24

Dat is dus precies waarom ik altijd met peesbeschermers rij. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik ze eens niet omdeed en ze zich zo zou aantikken.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:26

-> HAR

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:30

Ik rij ook bijna altijd met.
wel met goed ventilerende peesbeschermers
ik vind dat er meer nadelen als voordelen zijn
met peesbeschermers.

wel moet je niet doorslaan door het paard
bv altijd met peesjes in de weide te zetten vind ik.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:33

Ik ben heel benieuwd naar deze diacussie dus ik ga die even volgen.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:34

Ik ben het eens met jullie dat tijdens het rijden ter bescherming iets om gedaan kan worden. Wat ik wel vind is dat er een verschil is tussen een losse pees of een pees in het been van een paard. Het paard heeft zelf al een bescherming in de vorm van zijn huid.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:36

Op de wei en in de paddock doe ik ze inderdaad niet om, dan is de warmte over een te lange periode, en aangezien hij in de paddock/wei liever lui als moe is, is de kans dat hij ze nodig heeft ook klein.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:38

Ik heb dat filmpje onlangs voor het eerst gezien en het heeft me toch wel aan het denken gezet. Normaal alleen peesjes om bij jonge paarden en bij het springen maar ik denk dat ik gewoon blijf afwisselen.
Het gaat namelijk al 14 jaar zo en ik zie niet in waarom ik het altijd zou moeten omdoen en zonder niet zou kunnen rijden.
Weide wel altijd zonder. Ze komen iedere dag buiten.

Regendans

Berichten: 4986
Geregistreerd: 17-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:40

Supervixen schreef:
Dat is dus precies waarom ik altijd met peesbeschermers rij. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik ze eens niet omdeed en ze zich zo zou aantikken.

Dat dus. Hier staan ze altijd vierkant.

marianne1980

Berichten: 252
Geregistreerd: 19-04-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:42

Mijn mening:
Als je wilt dat je paard niks overkomt, moet je hem in een glazen kastje zetten en voorzichtig dagelijks afstoffen. Ik rij nooit met beschermers. Als je naar alles gaat kijken wat je in het dagelijks leven doet, met of zonder je paard, is heel het leven gevaarlijk. Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar als je bij alles wat je doet naar het gevaar gaat kijken, kan je beter op de bank blijven zitten (en waarschijnlijk val je daar dan nog vanaf en breek je wat..)

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 16:53

kleinvosje schreef:
Ik ben het eens met jullie dat tijdens het rijden ter bescherming iets om gedaan kan worden. Wat ik wel vind is dat er een verschil is tussen een losse pees of een pees in het been van een paard. Het paard heeft zelf al een bescherming in de vorm van zijn huid.

Maar als je in het filmpje kijkt zie je al dat die huid echt maar flinterdun is. Ik denk dat het nooit de pees zodanig kan beschermen dat hij niet zal doorknappen als er een hoef tegenaan komt.

marianne1980 schreef:
Mijn mening:
Als je wilt dat je paard niks overkomt, moet je hem in een glazen kastje zetten en voorzichtig dagelijks afstoffen. Ik rij nooit met beschermers. Als je naar alles gaat kijken wat je in het dagelijks leven doet, met of zonder je paard, is heel het leven gevaarlijk. Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar als je bij alles wat je doet naar het gevaar gaat kijken, kan je beter op de bank blijven zitten (en waarschijnlijk val je daar dan nog vanaf en breek je wat..)

Ik snap je punt dat heel het leven gevaarlijk is, maar als er iets simpels is wat je tegen dat gevaar kan doen (in dit geval dus een stel peesbeschermers omdoen) waarom zou je dat dan niet doen? Waarom zou je extra risico aan dat al zo gevaarlijke leven toevoegen. Het is niet alsof je eerst heel je paard in moet pakken voor je erop stapt. Die peesbeschermers omdoen. Hoeveel tijd zal dat kosten? 2 minuten, hooguit denk ik.

xJurdyWonanx

Berichten: 4051
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:53

maar wat is de moeite dan om even kappen om te doen voor het rijden? Je zet toch ook een cap op om je een beetje te beschermen maar je nek breken kan alsnog dus daarom ook maar geen cap opdoen?

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:02

Je moet er ook geen mietjes van maken. Pezen kunnen ook getraind worden dus hoeven niet altijd in de volledige bescherming te staan. Ik heb nog nooit een peesblesurre meegemaakt door geen peesjes om te doen. Ik wissel af en als ik risico vol ga rijden (spingen, jong paard ect.) dan gebruik ik wel gewoon bescherming. Maar dat is misschien net zoiets als mensen die wel of geen bescherming omdoe op de trailer.
iig is het altijd goed om erover na te denken wanneer wel en wanneer niet,en niet klakkeloos het advies volgen van een ander.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 17:07

Maar in peesblessures zitten ook nog gradaties natuurlijk. Je hebt een peesblessure doordat er iets verkeerd gerekt is en peesblessures waarbij de pees helemaal door is, en daartussen nog ontzettend veel gradaties.

Het betrof in dit filmpje een renpaard die volgens mij was ingeslapen vanwege een botbreuk die niet genas. Dan ga ik er even vanuit dat de trainers heel goed weten hoe ze de pezen sterker moeten krijgen en dat dit paard dus ook aardig sterke pezen had. En toch knapte de pees helemaal door maar een klein sneetje (wat dus net zo goed door een hoef kan gebeuren).

Ik weet niet of je de documentaire hebt gezien, maar omdat er dus zoveel spanning op die pees komt te staan, knapt hij al heel snel. Of je nu een sterke pees hebt of niet. Vergelijk het met een elastiekje. Wanneer daar geen spanning op staat gebeurt er niet zoveel mee, maar als je hem zover mogelijk uitrekt dan hoeft er maar een klein iets te gebeuren en hij knapt.

marianne1980

Berichten: 252
Geregistreerd: 19-04-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:13

Het is ook zeker geen moeite om ze om te doen, maar hij kan door rollen en weer opstaan in z'n stal ook met z'n achterbenen de pezen van z'n voorbenen raken, dus dan zou je zelfs al in stal bescherming om moeten doen. Ik vind het gewoon niet nodig.
Iedereen z'n ding, maar het is niet mijn ding!

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:13

Ja ik heb het meedere malen gezien omdat ik het zo interessant vind.
Tuurlijk is het goed om bescherming te gebruiken maar ik vind wel dat je niet moet gaan overdrijven en alleen zou kunnen rijden met bescherming.
In het filmpje houden ze een mes tegen de pees waardoor hij knapt. Weet niet hoe scherp het mes is ect.
Zou dan een filmpje willen zien waarbij een hoef ertegen aan komt, desalnietemin een heel interessant filmpje en het heeft zeker een waarschuwende werking.
Maar dat je alleen zou kunnen rijden met bescherming. Nee ben ik niet mee eens. Zou dan geeneens een dressuurwedstrijd kunnen rijden.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 21:15

marianne1980 schreef:
Het is ook zeker geen moeite om ze om te doen, maar hij kan door rollen en weer opstaan in z'n stal ook met z'n achterbenen de pezen van z'n voorbenen raken, dus dan zou je zelfs al in stal bescherming om moeten doen. Ik vind het gewoon niet nodig.
Iedereen z'n ding, maar het is niet mijn ding!

Het zou kunnen inderdaad, maar een ongelukje zit natuurlijk in een klein hoekje. Je brengt als ruiter zijnde je paard toch altijd net uit balans, en dat hoeft niet veel te zijn. Maar een paard weet zijn eigen lichaam meestal wel goed te handelen, maar als er een ruiter op zijn rug zit, dan moet hij zich anders bewegen. Zo zijn paard en ik een keer gevallen toen ze in galop aan wilde springen, terwijl ik paarden normaal gesproken in de wei niet zie vallen als ze aangalopperen.
Waarom zou je dat kleine stukje risico willen lopen?

AaronYve schreef:
Ja ik heb het meedere malen gezien omdat ik het zo interessant vind.
Tuurlijk is het goed om bescherming te gebruiken maar ik vind wel dat je niet moet gaan overdrijven en alleen zou kunnen rijden met bescherming.
In het filmpje houden ze een mes tegen de pees waardoor hij knapt. Weet niet hoe scherp het mes is ect.
Zou dan een filmpje willen zien waarbij een hoef ertegen aan komt, desalnietemin een heel interessant filmpje en het heeft zeker een waarschuwende werking.
Maar dat je alleen zou kunnen rijden met bescherming. Nee ben ik niet mee eens. Zou dan geeneens een dressuurwedstrijd kunnen rijden.

Ik zou ook zo'n filmpje willen zien, al denk ik wel dat een achterhoef best scherp is, zeker als hij met een noodvaart tegen die pees aan klapt.

Maar daarom wil ik ook de discussie aanwakkeren. Waarom mogen we geen dressuurwedstrijd rijden zonder peesbeschermers? Omdat idioten wilden dat de paarden hun benen hoger optilden en ze daarom met zware dingen volstopten? Er zijn meerdere manieren om dat soort praktijken uit te sluiten en toch de benen van de paarden te kunnen beschermen. Ik zeg ook niet dat je voortaan alleen maar mag rijden met peesbeschermers. Je staat wat mij betreft vrij om te kiezen, maar dan moet je wel die keuze hebben en in alle disciplines.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:22

Tijdens het rijden beinvloed je het lopen van het paard. Het kan dus zijn dat het paard bewegingen maakt die het niet zou maken als je er niet op zou zitten. Daarom ben ik dan ook voor het dragen van peesbeschermers. En over ongelukken in kleine hoekjes: ga je ook zonder cap rijden? Zonder gordel in de auto? sommige beschermers zijn zo gemakkelijk, dat het wel dragen te verkiezen is boven het niet beschermen.

Zou er voorstander van zijn om paarden ook in de wedstrijd met peesbeschermers te laten lopen. Is heel gemakkelijk te controleren of ze afwijkend zijn, net als bij het bit.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:26

Ze zetten er een mes op als de pees op spanning is. Dat is behoorlijk kunstmatig, vind ik.

Het is belangrijk om zelf de afweging van risico's te maken. Een pees kan ook door warmte ontwikkeling achter de bescherming geblesseerd raken. Er kan zand achter de beschermers komen, of steenslag. Ook voelt een paard minder van het aantikken, waardoor het paard slordig kan worden.
Bij hoog springen e.d. kan het wel heel nuttig zijn, maar om ze permanent in het 'bubbeltjesplastic' te zetten is weer het andere uiterste.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 21:31

Bubbeltjesplastic is overdreven. Daar gaat het trouwens ook niet om, het gaat over peesbeschermers. Iets heel anders dan bubbeltjesplastic imo.

Je hebt tegenwoordig genoeg ventilerende peesbeschermers. Volgens mij heb je zelfs peesbeschermers die helemaal open zijn en alleen op de pees beschermen.
Maar als je bijvoorbeeld met een paard in volle galop bent, dan buigt de pees net zo door als in het filmpje. Hetzelfde geldt voor springen, alhoewel het daar misschien nog wel erger is. Zo'n hoef komt daar dan op volle kracht achteraan en het lijkt me dan dat die best scherp is. Dus ik denk dat het wel redelijk goed nagebootst is.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:34

In het filmpje vindt ik wel dat de pees en de voet vrij ongewoon staan ten opzichte van de realiteit. Door deze ongewone houding, waardoor er veel druk op de pees staat vindt ik het niet zo gek dat de pees heel snel knapte. Heb op mijn opleiding ook naar een pees in het been van een paard gekeken en gevoeld in een gewone houding en deze leek in mijn ogen toch niet zo makkelijk te knappen.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 21:36

Hoezo vind je de pees en voet ongewoon staan ten opzichte van de realiteit? Iets ervoor (17.30) laten ze namelijk een slomo van een galopperend paard zien en het lijkt mij redelijk overeen te komen?

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Peesbeschermers, wel of niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:47

Lastige kwestie... Ga je voor schadelijke warmte onder een peesbeschermer of voor het voorkomen van iets waar een klein risico op is? Ik kom nog altijd meer peesblessures tegen die van binnenuit zijn ontstaan dan door een tik. Voor mij een reden om dressuur te rijden zonder peesbeschermers en alleen bij springen, crossen en bosritten (wanneer het risico op een onverwachte beweging groter is) beschermers om te doen.

Ventilerende peesbeschermers... Wees eerlijk, de meesten zijn nog steeds volledig dicht op de peeskanten en van neopreen of plastic met hoogstens enkele gaatjes er in. Ventileren, beschermen en betaalbaar gaan niet samen.