paard reageert ineens heftig op singel of zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiindsaYxX

paard reageert ineens heftig op singel of zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 22:54

hoi hoi,

sinds vorige week reageert mijn pony ineens heel appart op haar singel. ze keek altijd wel shagerijnig met aansingelen maar voor de rest was het oke.

vorige week toen ik opstapte bokte ze en daarna ging ze met 4 benen de lucht in met als resultaat dat ik ernaast lag -O-

ze bijt ineens met aansingelen (kan niet raken omdat ze tussen kettingen staat :+ ), longeer haar nu voor het rijden en dan moet ze met 4 benen de lucht in, en bokken en keihard ervandoor gaan..
ze trekt van me weg met haar buik met aansingelen..

na het longeren is het prima en doet ze ook niks meer, zolang ik haar niet aansingel?
heb haar vandaag met gelpad gereden, ook gelongeerd op een of andere manier heeft ze nu niet gebokt of gek gedaan...

van t weekend word ze nagekeken door de osteopaat en maandag bel ik de zadelmaker om te kijken of haar zadel nog goed is..

maar iemand een idee wat dit zo plotseling kan zijn?

alvast bedankt voor de reacties!

Skip_Bo

Re: paard reageert ineens heftig op singel of zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:57

Als ik dit zo lees denk ik inderdaad dat je zadel niet goed ligt, laat hier even naar kijken en laat je pony tot die tijd eventjes staan.

Reageert ze ook zo heftig op een longeersingel?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:00

En misschien even haar singelplek nakijken, het kan zijn dat daar een wondje zit o.i.d. :)

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 23:05

hmm heb haar in die tijd nog niet gelongeerd.. zal haar morgen eens aan de longe pakken kijken wat ze daarop doet.. :)
laat sowieso de zadelmaker wel even komen, dan weet ik dat in ieder geval zeker! en de osteopaat laat ik ook maar gewoon even kijken, je weet het maar nooit :)

@ kirsha, singelplek zei inderdaad ook iemand.. maar daar zie ik niks :).

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:10

Ik zou idd het zadel maar ook het paard even laten nakijken. Kan best dat die iets verschoven heeft in de rugwervels en daarom ineens zo heftig reageert.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 23:13

ja precies :)
vorige week bij m'n c pony ook de osteopaat laten komen, die zat ook al een tijdje niet lekker in z'n vel en bij hem was wel iets verschoven..
hij reageert alleen nooit zo heftig als deze dame!

maar even afwachten dan...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:15

Mijn dame, en mijn bijrijdpaard beide dus wel ;) Daarom komt het mij ook wel bekend voor.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:17

nou je doet al wat je kunt doen dus... volgens mijn kun je niet veel meer doen dan dat afwachten

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 23:18

oke.. ben benieuwd dan! ze gaat morgen of overmorgen even kijken :). thanks in ieder geval!
je hebt wel leuke paarden trouwens :)! (heb stiekem op je profiel gegluurd)

pinkie87, ja dat is ook zo :o maar baal er een beetje van, zou het sneu vinden als ze pijn heeft! morgen maar lekker op de wei zetten en niet rijden!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:52

inderdaad gewoon afwachten vind het goed dat je wel gelijk handelt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 01:17

Ik zou direct het zadel laten nakijken. Paard van een kennis van me reageerde ook ineens heftiger op het aansingelen. Zadelmaker erbij, en ja hoor: er was aanpassing nodig. Zadel is aangepast en paard was het gedrag ook bijna direct kwijt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 01:34

Ik zie niet zo in wat er plotseling aan is aangezien je schrijft dat ze altijd sjago keek bij het aansingelen. Het is erger geworden, het is niet plotseling.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 08:08

Ik ken geen een paard die vrolijk kijkt met aansingelen. Gewoon even laten controleren jij ken je paard het beste

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:15

pinkie87 schreef:
Ik ken geen een paard die vrolijk kijkt met aansingelen. Gewoon even laten controleren jij ken je paard het beste

Dan gaat er bij jullie iets niet goed denk ik...

Goed van je TS, dat je meteen een osteo en zadelmaker laat komen! Nu kan je eigenlijk niet meer doen dan afwachten (en er geen zadel opleggen natuurlijk :+)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:29

pinkie87 schreef:

Tja.... Dan ken je of paarden die in het verleden niet goed aangesingeld zijn en waar jij met de "ellende" van een ander zit, of je doet zelf iets fout.

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:35

Misschien ook eens de maag laten nakijken? Punt van de maag zit ongeveer op het punt waar de singel komt en dat kan echt van de ene dag op de andere heel fel worden.
Probeer eens met je hand (vingertoppen) tussen haar benen door druk zetten tot midden haar buik. Als ze dan nog zo heftig reageert (dan is er geen zadel in de buurt) zou ik eerder op maag zoeken en anders idd zadel.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:39

Hoe singel je aan ? Gaatje voor gaatje of rats in een keer ?
Maar ik ga mee met andere bokkers, super dat je zowel osteopaat als zadelmaker laat komen +:)+

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:48

Tja dit kan meerdere oorzaken hebben. Zadel wat niet lekker ligt, drukplek op de singelplaats? Heb je je tuig al goed nagekeken?

Mijn pony reageerde ook ineens heel erg heftig en bleek een maagzweer te hebben, dus ook dat kun je in je achterhoofd houden, al krijgen ze dat natuurlijk niet zomaar dus als er helemaal niks verder is veranderd aan stalling, voeding of training zou dat niet je eerste gedachten hoeven zijn.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:53

Doet ze het enkel bij het aansingelen of ook als je het zadel op haar rug legt?
Als ze het voordien nooit gedaan heeft en ze reageert nu zo heftig op het singelen zou ik de oorzaak toch wel inwendig gaan zoeken..

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 12:03

@ meganx, heb altijd geleerd gaatje voor gaatje en dat ben ik altijd trouw blijven doen haha!

@fija, we hebben op het terrein een dierenarts, dus haar zou ik ook nog even kunnen vragen ernaar te kijken, thanks voor de tip!

@anne_bento, drukplek heeft ze niet, tuig is voor zover ik zie niks mis mee, maar ik laat het van de week checken..
En er is inderdaad niks veranderd qua voeding en stalling :)

@snollygoster, ze doet het alleen met aansingelen :).

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:11

anne_bento schreef:
Tja dit kan meerdere oorzaken hebben. Zadel wat niet lekker ligt, drukplek op de singelplaats? Heb je je tuig al goed nagekeken?

Mijn pony reageerde ook ineens heel erg heftig en bleek een maagzweer te hebben, dus ook dat kun je in je achterhoofd houden, al krijgen ze dat natuurlijk niet zomaar dus als er helemaal niks verder is veranderd aan stalling, voeding of training zou dat niet je eerste gedachten hoeven zijn.

Voor een maagzweer heb je niet zo heel veel nodig als je paard er gevoelig voor is, dus ook al is er qua voeding of iets niks veranderd, een stressmoment kan al een maagzweer veroorzaken.

Goed dat je een osteopaath en zadelmaker laat komen, dat zou heel goed een van de oorzaken kunnen zijn. Wel zou ik een maagzweer ook niet uitsluiten, dat zou ook de oorzaak kunnen zijn. Dus mocht je pony na een bezoek van de osteopaath en zadelmaker nog steeds hetzelfde gedrag vertoont, zou ik daarop controleren.

Groetjes

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 15:13

Thanks.
Ik weet het, hebben op stal ook n paard met een maagzweer gehad :).komt goed anders maar ook een check up bij de da

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:40

Bedenk wel dat een maagzweer niet altijd via een bloedonderzoek te constateren valt, mocht je dierenarts bloed willen trekken :).

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:23

Voor een maagzweer gevoelig paard is inderdaad weinig nodig om een maagzweer te krijgen. Maar als een paard het nooit gehad heeft en er is echt niks veranderd zou het gewoon niet het eerste wezen wat in mij opkomt. Maar zeker wel om in je achterhoofd te houden. En inderdaad, bloedonderzoek heb je dan niets aan.

Succes, hopelijk vind je snel de oorzaak!!

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 17:33

hoi hoi,

dank jullie :). voor zover ik weet heeft ze nooit een maagzweer gehad, maar je weet het natuurlijk nooit :). denk dat de da wel weet hoe ze een maagzweer kan ontdekken, het voordeel is dat ik bij haar op het terrein woon en ze me altijd graag wilt helpen! heb het er met haar over gehad, en t is ook niet het eerste wat in haar opkomt.
zij kent ook mijn paard, en denkt zelf ook dat ik eerst maar eens het zadel moet na laten kijken :). nja en dan de osteopaat erbij en mocht er dan geen verbetering zijn gaat zij even verder kijken!