verschil losse en vaste ringen kaptoom

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

branki

verschil losse en vaste ringen kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 14:05

Ik wil een kaptoom aanschaffen en heb al het e.e.a. gelezen hier.
Ergens zag ik iets staan dat er verschil in werking is tussen vaste (d-ringen) en losse ringen. Maar ik kan nog niet vinden wat het verschil is.

Als leek zou ik zeggen dat die losse ringen irritant zijn voor het paard en zou ik kiezen voor vaste ringen. Waarschijnlijk ga ik voor een kaptoom waar ik ook een bit aan kan bevestigen. Misschien heeft dat ook nog invloed op de keuze van de ringen?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:49

Ik ben geen kaptoom expert, maar ik denk dat het voornamelijk te maken heeft of het een kaptoom is met een metalen ketting in de neusriem of een volledig leren neusriem. Met een volledig leren neusriem wordt er gebruik gemaakt van d-ringen.
Met de metalen ketting in de neusriem heb je losse ringen. Het verschil zit hem in het feit dat degene met metaal in de neusriem scherper in gebruik is.
Het is maar net wat jij en je paard fijner vinden. Ik heb er een met een metalen ketting gehad en daar kon ik niet mee werken met mijn pony. Ze werd er heel drammerig van. Met een simpel touwhalster was dit veel minder. Ik heb de mijne dan ook weer verkocht.

Door de kaptoom te integreren in je hoofdstel (kaptoom op de plaats van de neusriem doen) kun je heel gemakkelijk ook met bit rijden. Het maakt daarom niet uit of je d-ringen hebt of losse ringen.

Herlinde98

Re: verschil losse en vaste ringen kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:52

inderdaad, volgensmij is het verschil idd dat het een scherper is als het ander..

branki

Re: verschil losse en vaste ringen kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 08:45

Ah, daar had ik nog niet aan gedacht (stom) dat het niet om de werking van de ringen ging, maar om de neusriem.
Ik neig toch al naar een zachtere neusriem, dus geen ketting. Ik heb een 4 jarige arabier die vrij licht op het touwhalster reageert en zelf ben ik onervaren op dit gebied, dus lijkt me niet verstandig om dan met een scherpe kaptoom aan de gang te gaan.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:52

branki schreef:
Ah, daar had ik nog niet aan gedacht (stom) dat het niet om de werking van de ringen ging, maar om de neusriem.
Ik neig toch al naar een zachtere neusriem, dus geen ketting. Ik heb een 4 jarige arabier die vrij licht op het touwhalster reageert en zelf ben ik onervaren op dit gebied, dus lijkt me niet verstandig om dan met een scherpe kaptoom aan de gang te gaan.

Dan zou ik inderdaad kiezen voor de zachtere variant :j