Jullie zullen misschien wel denken van, weer een topic over een bit. Maar de vraag die ik stel die heb ik ngo niet terug kunnen vinden vandaar..
Ik ben opzoek voor mijn haflinger merrie een goed bit. Eerst ben ik gaan uitpluizen en uitproberen op welk bit zij het lekkerst liep en ik kwam op een bustrens dubbelgebroken. Ik mocht het bit een keer uit proberen van mijn instructrice en ze liep er zo goed op dat ik had besloten daar naar te gaan kijken.
Alleen had ik er nu 1 via internet besteld, om precies te zijn de Cuprion van Br, alleen die ringen en het bit was veel te groot. Wel de juiste maat namelijk 12,5 maar het bit was te dik, wat ik juist wilde veranderen aan het huidige bit want die is ook te dik. Nu ben ik op dit moment niet in de mogelijkheid om binnenkort naar een ruitersport zaak te gaan, dus vandaar dat ik er 1 had opgezocht op internet.
Ik ben dus opzoek naar een dubbel gebroken, dunne bustrens van 12,5 cm, ook de ringen moeten niet te groot zijn want het is voor een pony. Niet al te duur. Dus ik vroeg me af of iemand een tip had naar een specifiek bit.
http://www.agradi.nl/harrys-horse-bustr ... 12-5cm.htm Ringgrootte is 70mm, bitdikte is 13mm (i.t.t. de Cuprion die 18mm is). Maar de bitringen van de Cuprion 65mm. Die van de Cuprion zijn wel veel ronder lijkt (en dus verder naar achter komt te liggen, ze meten het breedste gedeelte, maar die van de Cuprion lijken dus veel dieper te zijn). De grootte van de HH is me nooit opgevallen.
@Mizora, is het niet zo dat wanneer dat tussenstukje wat breder is, dat het dan onvriendelijker wordt voor het paard? Dat zij iemand een keer tegen mij. Ik weet dat het natuurlijk van belang is hoe de ruiter zelf rijd.. maar toch!
Nee hoor. Het enige waar je op moet letten is als er een plat tussenstukje (echt plat, niet ovaal), dat deze plat op de tong ligt en niet met de smalle kant op de tong drukt.
Zo te horen zijn er meerdere goede reacties. Heb hem besteld, ben heel benieuwd hoe die haar zit. Het bitje moest heel dun zijn want zij heeft al een vrij klein mondje en haar gehemelte zit over het algemeen heel erg laag dus er is niet zo heel veel ruimte. Maar kan echt niet wachten!