Schimmel op het tuig...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Schimmel op het tuig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:24

Was ook weer lekker stom van me, want ik weet het, maar ik heb dus mijn zadels, tuig en alles van leer in de container naast de stalletjes gehangen en ja hoor, 2 mnd. later, zie ik de eerste schimmelplekken komen...
Ik zie het niet zitten om alles thuis te zetten en dat eeuwige heen en weer gesjouw te moeten hebben, maar wel altijd erg zuinig geweest op mijn spullen en nooit meer geld om eventueel nieuw aan te schaffen.
Wat is nu eigenlijk de beste kast om in container te plaatsen en het schimmel in het vervolg te voorkomen? Metaal werkt niet (= de container tenslotte), maar ik vraag mij af of hout dit wel voorkomt, of weet iemand wellicht de gouden tip?
Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Tess_C

Re: Schimmel op het tuig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:27

Toevallig ontdekte ik gister schimmel op mijn leren zadel. Gebruik hem nooit en ligt altijd in mijn zadelkast, die van hout gemaakt is. De zadelkast staat weer in een schuur.

Dus hout zou ook niet zo 123 werken om schimmel te weren. Overigens heb ik het alleen nog op het zadel gevonden en de rest niet. Ik kijk even mee naar eventuele tips..

Luca03Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:29

ik volg even,
heb ook schimmel op mijn borsttuig staan

colordance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:30

Goed onderhouden, wat vaker afnemen met alleen zadelzeep en eventueel vochtvangers in de container zetten, komt vaak door het weer.

Pattyy_

Denk dat een vochtvreter in de kast de oplossing is, wat voor kast maakt dan niet uit.

Knollboll

Hier hadden wij vroeger ook veel last mee gehad. Veel dingen geprobeerd, maar het enige at helpt is toch een klein kacheltje erbij zodat het niet vochtig wordt!

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:31

Mijn spullen liggen in een metalen kast. Ik probeer geen natte dekjes/handdoeken in de kast te bewaren en regelmatig even doekje eroverheen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:34

Volgens mij kan het niet heel veel kwaad, als je het gewoon schoonmaakt ben je er weer even van af. Het komt door te veel vocht, mijn zadel heeft ook vaak van die plekken in de winter als ik hem tijdelijk niet gebruik.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:36

Volgens mij is schimmel juist een teken dat het goed onderhouden is met vet.

koetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:38

volgens mij is het geen probleem, schimmel. gewoon voor het rijden afdoen met een doekje. beter te vochtig leer dan uitgedroogd leer.

lauraneyens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:44

Ik volg, heb hier ook soms last van. Had na het rijden mijn hoofdstel in de auto laten liggen voor 1 nacht. de volgende dag had ik ook schimmelplekken erop. ik denk van het vocht..

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:47

vochtvreter in je kast... komt door een teveel aan vocht in de ruimte...

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:49

Giolli schreef:

Dit is ook mijn gedachten. En een vochtvreter plaatsen kan ook nooit kwaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:57

Thanks Dames! Ik heb inderdaad mijn tuig altijd keurig bijgehouden dus dat van het vet zou wel eens kunnen kloppen, maar om nu speciaal een kast ervoor in de container te moeten plaatsen, om dan nog te moeten klooien met vochtvreters, vind ik niet echt handig gebruik maken van mijn tijd en weinige centen, 2 knollies zelf op landje houden is toch al absurd veel werk eigenlijk...

Nu zat ik naar van die opvouwbare kledingkasten te kijken, die van nylon zijn gemaakt, zou dat wat zijn? Wat vinden jullie?

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:48

Mijn ervaring met die kasten is dat ze heel snel stuk gaan. Misschien dat je beter van die plasticbakken kunt gebruiken met een deksel erop. Vochtvreters hoeven niet duur te zijn, ik denk dat ze die bij de action ook wel hebben. die zet je gewoon in een hoekje neer. Succes! :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:51

Goedzo, dan is je tuig netjes ingevet en niet te droog. :)
Geen zorgen over maken, gewoon met een doekje eraf vegen. Het hangt toch niet zeiknat of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:59

hihi thanks dames. En nee het hangt gewoon droog in de container, maar dat had ik vroeger ook toen ik een container stal had, zodra het herfst werd, regende het potdorie harder in stal dan erbuiten van de condensdruppels en zo erg is het nu niet eens maar je ruikt wel het vocht als je de deur opentrekt. Ik ga gewoon idd paar vochtvreters bij de action halen en plaats die in de container zelf.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:00

Een vochtvreter kost geen drol bij de Action.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:03

Mariettjj schreef:
Misschien dat je beter van die plasticbakken kunt gebruiken met een deksel erop.

Die heb ik in mijn kast staan: dan kan je mooi zien hoe de schimmel er op komt, want dat gaat ontzettend snel in die dichte bakken :')

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:35

Het ligt aan de omgeving waar je ze neerzet.... ik heb mijn tuig ook hangen in een houten kast in de schuur.
Vochtig maar het is niet anders. Goed onderhouden, regelmatig vetten en schoonmaken. Ik gebruik mijn tuig dagelijks dus ik gun schimmels geen kans.
Mijn vriendin heeft hem in een antibrand - metaal kast. Dat gaat prima

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:01

Giolli schreef:

Ligt eraan wat voor schimmel het is. Als het van die witte schimmel is die je makkelijk van je spullen af kan vegen klopt het inderdaad wat je zegt.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:05

Op je zadel is een strak & goed-passend zadelhoes super handig! Als je een goede hebt die perfect past kan het ook voorkomen op rare vocht en/of schimmelplekken op je zadel. Voor het hoofdstel, borstuig etc weet ik niet. Ik gebruik het bijna iedere dag, haha.

Maar sowieso een mooie hoes op je zadel! :j

Kuhguin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:10

ik zou zeggen gewoon
laten zitten als je het niet gebruikt.
en als je het gaat gebruiken even afpoetsen.
het is net goed voor het leer , dat
droogd dan tenminste niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:25

Gek is dat toch, dat ieder zijn ervaringen weer anders zijn... In mijn oude container, die bestond uit stallen en stuk opslag en die was absoluut waterdicht! stond in de herfst altijd weer het condens met grote druppels op het plafond, dan regende het echt harder binnen als buiten... had toen iid 2 van die zachte plastic kasten erin gezet en dat werkte super!
Nu staat het dus in een kleine container die zo lek is als een mandje en krijg dus het groene schimmel erop en rap ook! Ook op mijn dure en prachtige euro riding dressuurzadel,wel in mindere mate, wat vast aan de hoes zal liggen (was trouwens ook witte schimmel variant als enige, nu ik er over nadenk).
Heb wel 3 ontvochtigers geplaatst, voor de zoveelste keer geprobeerd de lekkage te dichten, maar ga denk ik toch maar weer 2 van die kasten op de kop proberen te tikken...

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:27

In principe maakt schimmel niet zoveel uit, in de meeste gevallen kun je het er zo afvegen met een doekje. Volgens mij krijg je eerder/meer last van schimmel als je het leer onderhoud met olie of vet dat niet speciaal voor leer bedoel is (zoals sla-olie of zonnebloem-olie). Onderhoudsmateriaal voor leer bevat dierlijke vetten i.p.v. plantaardige vetten. Volgens mij scheelt het wel als je tuig in een kast ligt, maar als de omgeving heel vochtig is is het een kwestie van tijd voor het vocht ook daar in is doorgedrongen.. Misschien helpt een leren hoes? Leer stoot water af en misschien voorkomt dat het tuig wat erin zit minder vochtig wordt.