Voor mijn paard ben ik op zoek naar een ander zadel, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Hij heeft nu een Wow op zijn rug liggen, maar dit is eigenlijk het zadel van mijn andere paard (is wel aangepast), en voor hem heb ik een tweedehands Wow gekocht waar ik helemaal niet blij mee ben. Dus...ik wil voor hem weer z'n oorspronkelijke zadel en voor nummer twee een nieuw/ander zadel. En daar begint het probleem, want waar moet ik beginnen? Toch maar weer Wow (maar daar lees ik ook verschillende berichten over), of Hulsebos of Brandt laten komen? Eenieder wil natuurlijk graag zijn eigen product verkopen, en ik ben niet bij machte om te bepalen of een zadel écht goed ligt of niet. Neem daarbij de prijzen (en die zijn natuurlijk niet op de verschillende sites te vinden), dus daar kan een eerste schifting ook al niet plaatsvinden. Waar te beginnen?
Ik ben bang dat ook Bokt je hiermee niet kan helpen. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen, en over elke zadelmaker valt wat te zeuren, en zijn positieve en negatieve verhalen te vinden. Ik heb lang gedubt en ben uiteindelijk toch (ondanks negatieve verhalen op bokt) toch voor een Hulsebos gegaan. In mijn omgeving zijn dus veel positieve verhalen over hen, en daar ben ik dus vanuit gegaan. En ja, ik ben zeer tevreden. Maar het blijft dus lastig en zou je eigen gevoel volgen.
Ik zal zelf nooit een lucht gevuld zadel willen hebben. Lucht reageert op kou en warmte waardoor het uitzet of krimpt. Maar zoals gezegd zoveel mensen zoveel meningen. Kijk wat bij jou en je paard past.
Zijn Hulsebos of Brandt de enige opties als je voor wol gaat?
Japeloup
Geplaatst: 28-10-13 07:58
Ik denk dat het per paard verschillend is wat ze fijn vinden en dat geldt ook voor de ruiter. Naast wol en lucht heb je ook nog foam.
Voor mij heel belangrijk dat als ik een zadel ga proberen dat ik voel dat het paard er positief op reageert. Maar dan moet je je ook nog altijd bedenken dat als een paard een zadel heeft wat niet fijn ligt hij over het algemeen fijner loopt onder een zadel dat anders ligt. Los van het feit of hij echt correct ligt. Als ik een blaar op mijn voet heb van een verkeerd zittende schoen, kan het een hele opluchting zijn als ik andere schoenen aan trek, maar dat betekend nog niet dat die dan wel optimaal zitten.
Met wol moet je ook nog rekening houden met de kwaliteit van wol en de wijze waarop het in de zadel ligt. Alles valt of staat met de kwaliteit van de fitter/zadelmaker.
ik zou nooit voor lucht kiezen, wol is veel beter aan te passen aan je paard. en zoals hierboven al gezegd, heeft warmte en kou ook invloed op de lucht in je zadel....
dorothea
Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-13 19:34
Aimee schreef:
Zijn Hulsebos of Brandt de enige opties als je voor wol gaat?
Kijk eens op kingsleysaddles.nl . Hele fijne passervice dje gerust naar je toe komt, paar weken terug is er ook een 'saddle challenge' uitgevoerd. De kingsley zadels werden vergeleken met 10 andere zadelmerken en bij 90% van de metingen kwam kingsley als beste zadel uit de bus.
Nee ik heb geen aandelen van kingsley
Maris
Geplaatst: 31-10-13 19:18
Over Ninon Schutte ben ik nog nooit ( op Bokt in ieder geval ) een negatief verhaal tegen gekomen. Dus misschien is zij een goede optie ?!
Hai, Ik heb laatst nog een zadelpascursus gehad, en hier is mij verteld dat wolgevuld vaak het beste ligt, omdat het toch nog een beetje kan mee vormen. Mensen denken vaak dat lucht zacht is, maar door er maar een klein beetje extra bij te doen kan het zadel al onwijs hard worden. Maar dit heb ik ook van iemand geleerd die wolgevulde zadels verkoopt (ze heeft sinds kort ook een ontwerp met alleen lucht vóór, want daarvoor kon je het wel goed gebruiken o.i.d) In principe maakt het zadel niet uit. Als hij goed ligt ligt hij goed. Houd er wel rekening mee dat wanneer het zadel goed ligt op het paard als hij stil staat, dit niet automatisch betekent dat hij ook goed ligt als je paard beweegt..