Hoe onderhoud jij je harnachement?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Hoe onderhoud jij je harnachement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 11:47

De titel zegt het al, hoe onderhoud jij je harnachement? Er zijn zo ontzettend veel verschillende producten verkrijgbaar en iedereen doet het op zijn/haar eigen manier. Dus vertel op!

Hoe?
Hoe vaak?
Waarmee?

Jaime_

Re: Hoe onderhoud jij je harnachement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 11:52

Ik zal zelf ff de spits afbijten. Mijn dekjes onthaar ik eerst met een speciale borstel. Daarna gaan ze in de wasmachine op 30 graden, en laat ze binnenshuis uit de zon drogen.

Mijn rijlaarzen smeer ik zo nu en dan in met kiwi-poets, niet te vaak. Voor het insmeren neem ik ze af met een lederdoekje van de action.

Mijn outdoorlaarzen waar ik standaard op loop, smeer ik regelmatig (meermaals per maand) in met een speciaal goedje wat leder onderhoud en het waterdicht maakt. Kan 1,2,3 niet op de naam komen.

Mijn barefoot zadel behandel ik met sectolin ledercreme.
Mijn wintec-zadel met wintec saddle cleaner.
Mijn leren zadel behandel ik bij voorkeur met rapide lederdressing.

Mijn hoofdstellen/lederen halster met rapide lederolie of sectolin ledercreme.

Ben benieuwd naar jullie, gebruiken jullie regelmatig zadelzeep bijvoorbeeld? Waarom wel/niet?

romyloverrr

Re: Hoe onderhoud jij je harnachement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:58

barefoot zadel : lederolie van rapide ( 1 x per maand ) en eens op de week met
zadelzeep van rapide
hoofdstel : eens op de 2 maanden in de olie
mentuig : eens in de 2 maanden olién , de leidsels doe ik nooit ( worden zwaarder )
mij petrie's : eerst met lederdoekjes van de action het ''grote'' vul eraf ( elke dag )
dan soms ( 1x per week ) de petrie cleaner en de petrie bootcréme ,
ookdoe ik eens in de 2 weken ook nog bootwax op mijn petrie's
die van mijn broertje ( rundleren , ik heb kalfsleren )
doen ik alleen met de cleaner en bootcréme 1 keer op de 2 weken
( hij gebruikt ze niet intensief ) en eens per half jaar met de wax.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:59

Helemaal niet eigenlijk :+ Mijn hoofdstel daar veeg ik hooguit eens met een doekje over als er stof op zit.. Mijn barefoot heb ik nooit iets aan gedaan. Mijn vorige barefoot heb ik een keertje met olie behandeld, gewoon erop gedept.
Als de pad écht vies is haal ik de inlages eruit en leg em in bad met wat wasmiddel, maar dat heb ik pas een keer gedaan in de 5 jaar dat ik hem heb.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:11

Mijn hoofdstel en singel (leer) doe/deed ik elke dag met rapide zadelzeep en meestal daarna met vet.
Nu is mijn nieuwe zadel heb doe ik alles elke dag met vet die ik bij m'n zadel kreeg.
Als m'n singel vies is, door zweet of zand doet ik wel eerst zadelzeep en dan pak ik gelijk m'n hoofdstel mee.
Behalve als ik haast heb of echt geen zin en m'n singel is schoon, hang ik het zo weg.

Ik gebruik zadelzeep omdat daar het zweet en huidvet van het leer afgaat. En met vet gaat er een laag vet overheen waardoor het lastiger is om die keer daarna het huidvet ect eraf te krijgen.

Dekjes was ik zo min mogelijk. Heb er genoeg om af te wisselen + een afrag dekje tijdens regen gebruik of als ik weet dat ie na het rijden drijfnat is.

M'n ariats zijn bijna overleden. Maar die krijgen zo af en toe een veeg vet.
En als ik in de regen moet fietsen, dan trekt het water er niet in en blijven m'n voeten droog voor zover dat nu nog kan :')
Verschilt welk 'merk'. Heb ondertussen 3 verschillende potten staan. Heb voor m'n ariats wel een apart doekje, dan hoef ik niet eerst het zand ect van m'n schoenen te halen :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:54

Mijn zadel is grotendeels van kunststof, een aantal van mijn hoofdstellen ook.

Wat wel van leer is onderhoud ik als volgt:
Singel (van leer) maak ik ongeveer twee keer per maand schoon en dan vet ik 'm in. Schoonmaken doe ik meestal met een sponsje met warm water, en soms ook met zadelzeep (zo'n blok waar je jaaaaaaaren mee doet) Invetten doe ik met blank leervet, ik geloof van Sectolin.
De beugelriemen en singelstoten van mijn zadel zijn ook van leer, die neem ik ongeveer eens in de maand mee. Op dezelfde manier als de singel.

Ik heb 1 zwart leren hoofdstel voor netjes, en een sidepull met leren onderdelen. De Topreiter (hoofdstel voor netjes) maak ik ongeveer eens in de 2 maanden schoon en vet 'm dan in, op dezelfde manier als de singel. De sidepull gebruk ik veel minder dus als ik die 2 keer per jaar een sponsje en vetje geef is het veel.

Ook heb ik nog een bruin leren hoofdstel. Dat vet ik 2 keer per jaar in (eerst schoonmaken natuurlijk) zodat hij niet te snel donkerder wordt.

De Topreiter en het bruine hoofdstel gebruik ik ongeveer 1 keer per week allebei. De singel gebruik ik 2 keer per week, en die wordt het snelste vies. Blijkbaar is mijn paard z'n pens viezer dan z'n hoofd.