zadel passend

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KarenLankhof

zadel passend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 20:06

Hallo, Ik moet een zadel bij mijn paard zoeken. Ik heb eerder eigen paard gehad, maar dat kwam met zadel en dat zat goed volgens de zadelmaker, dus ik heb me er verder nooit zo in verdiept. Hoeveel inch heeft een gewoon gebouwd paard nodig van 1.60 m.
Kan iemand mij helpen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:07

Inch maat is voor jouw als ruiter vooral van belang. Jij moet er inpassen. Het is natuurlijk wel belangrijk dat het niet te lang word maar goed het is dus vooral voor de ruiter.
Dan heb je nog de boom maat die kun je het beste door een zadelmaker laten opmeten. Daarnaast heb je nog zoveel keus. Leer of kunststof en dressuur of veelzijdigheids zadel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:10

Hoeveel inch gaat vooral over hoe groot het zitvlak is voor het achterste van de ruiter en heeft ook te maken met beenlengte van de ruiter.
Kanttekening hierbij is dat sommige inch maten, dan weer niet passen op het paard omdat het zadel dan te lang is voor een te kort paard.

Kortom op internet niet zomaar te zeggen hoeveel inch zadel er nog op je paard past.
(wat ook nog van type/merk zadel verschilt, afh. van of het wel of niet terug liggende kussens heeft)

Het gaat dus om hoeveel inch die nog KAN op de rug van je paard, maar ook om de breedte en de pasvorm van het zadel.

Een zadel passer kan je hierbij het beste helpen.

Flevolander

Re: zadel passend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:25

Kleine toevoeging op het eerder genoemde is dat de schofthoogte zelf ook weinig van belang is op het geheel.. (In grote lijnen dan)

Zoals al eerder gezegd laat iemand langskomen met verstand van zaken en die je verder helpen. Internet gaat je, niet (op weg) helpen met het vinden van een geschikt zadel.

Angela

Re: zadel passend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:40

Hier op Bokt kunnen we hooguit verwijzen naar informatie waaruit je kunt zien of een zadel zeker niet past op je paard, maar dan nog moet je al een zadel hebben.

De beste manier is een zadelmaker laten komen met meerdere zadels. Dan kan gekeken worden welke zadels op je paard passen. Daarna wordt gekeken welk van die zadels het beste bij jou past. Door de combinatie vind je je ideale zadel.

Dit is trouwens voor nieuwe en 2e hands zadels hetzelfde.