Ongebroken bit zachter dan dubbelgebroken ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

Ongebroken bit zachter dan dubbelgebroken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 16:54

Ik heb gehoord dat een ongebroken bit niet zo sterk is als de meeste denken
blijkbaar is het zelf zachter dan een dubbelgebroken doordat het de druk meer verdeeld.

normaal rij ik mijn merrie op een dubbelgebroken bit maar doordat deze aan haar mondhoeken te "hard" was
heb ik mijn reserve bit genomen dit is een rubberen enkelgebroken bit, deze is dus iets zachter voor haar mondhoeken.

maar ik merk dat ze bij zovel het enkel als bij het dubbelgebroken bit signalen van verzet vertoont en echt niet zo fijn loopt
daarom zoek ik mensen die ervaring hebben met een ongebroken bitje en of het dus echt zachter is..

(bitloos rijden is uitgesloten)

Priscilla__

Re: Ongebroken bit zachter dan dubbelgebroken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:23

Toen begon met het rijden van mijn lease tinker had hij een enkelgebroken bit. Daar heb ik in het begin dus ook mee gereden gewoon 'omdat deze aan z'n hoofdstel zat'. Toen merkte ik dat hij er toch niet fijn op liep en van alles geprobeerd; dubbelgebroken, dubbelgebroken met plat tussenstukje, rolletjesbit, en toen ben ik eigenlijk op een ongebroken bit overgestapt. Toen heb ik een correctiebit gehad en dit was het 1e bit waarvan ik dacht hier loopt hij echt een stuk fijner op en ik merk echt verschil. Nu heb ik een ongebroken anatomische trens van trust (is een ongebroken bit met tongboog) en hier loopt hij echt super op en veel fijner in z'n mond. :j

Nies_

Re: Ongebroken bit zachter dan dubbelgebroken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:27

Het is maar wat je paard fijn vind. Mijne gaat klapperen met de mond en daarna compleet in de staak. Denk dus niet dat ie het zo zacht vind.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:39

Het verschil tussen een ongebroken en gebroken mondstuk zit hem in de drukverdeling. Meer daarover is te lezen op http://paardenbitten.nl/Diverse_mondstukken.html. Het ene paard vind daarom de druk van bit A beter dan bit B en het andere paard heeft dit vice versa. Maar de ervaringsgraad van de ruiter speelt ook een rol in de bitkeuze.

Het materiaal en het soort bitring speelt daar ook een rol bij.

Sowieso is een rubber bit niet zo handig als je paard van nature een droge mond heeft, want dan werken deze mondstukken als schuurpapier in.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 06:40

Wat in ieder geval wel zo is, is dat een ongebroken bit stiller in de mond is als een enkel of dubbelgebroken bit, omdat het bewegen van de tong maar een minimale beweging van het bit geeft (minder als bij enkel of dubbel gebroken). Veel paarden vinden dit prettig.

Een rubber bit vraagt inderdaad een erg "natte" mond. Een droge mond zal het rubber echt heel erg gaan schuren, en is het juist een heel scherp bit.

Ook ik zijn rubberen bitten vaak dikker als een metalen of kunsstof bit, waardoor het niet bij ieder paard in de mond past. Een te dik bit zal ook verzet geven omdat de paard de mond niet meer prettig kan sluiten.

Het is niet zo dat een dubbelgebroken bit minder zacht is als een ongebroken bit. Het is afhankelijk van de mond van het paard, het karakter en de voorkeuren van het paard wat het paard als het meest aangenaam ervaart.

Zo loopt mijn paard het fijnste op een myler (zelfde eigenschappen als ongebroken, maar dan wel zijdelings hulpen te geven), maar dan met een lichte tongpoort (level 2). Hij gaat stuiteren van een dubbel gebroken bit, kan redelijk uit de voeten met een enkelgebroken bit, weer wat beter met een ongebroken bit, maar nog beter met zijn huidige bit.

Maar een ander paard zal weer een andere voorkeur hebben. Het zoeken naar het juiste bit is altijd lastig en vaak een hele zoektocht.