Wanneer moet een pony een regendeken op hebben?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

joycelba

Wanneer moet een pony een regendeken op hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 14:52

Wanneer moet en pony een regendeken hebben

connie64

Re: Wanneer moet een pony een regendeken op hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:57

nooit, hij heeft toch een vacht....

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:59

connie64 schreef:
nooit, hij heeft toch een vacht....

regendekens bestaan er niet voor niets ;) Ze hebben wel degelijk een goeie reden.

@TS,
helaas heb ik geen eigen paard/kennis over dekens, dus kan ik je hier niet mee verder helpen :)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:01

Als jij een goed gezond paard hebt met een normale vacht zou een regendeken niet nodig moeten zijn. Zorgen dat het paard zeker op natte dagen voldoende ruw voer heeft om de kachel draaiende te houden en dan redden de meeste zich prima. Ik gebruik zelf dus ook geen regendeken en die van mij loopt 24/7 buiten, ik heb er wel een achter de hand mocht ze toch ziek worden dan heb ik er eentje liggen.

Tigress: Een zomerdeken bestaat ook toch heb ik nog nooit gezien dat een paard heeft geleden omdat die geen zomerdeken droeg.
Laatst bijgewerkt door pluklief op 22-10-13 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:02

Als het wat viezer weer wordt, dus wat kouder, meer regen en wind. Je zult altijd een beetje zelf in moeten schatten wanneer dit is. Hou je pony in de gaten of hij het warm genoeg heeft. Als je echter niet op tijd met dekens begint zal je pony al een wintervacht maken en dan zijn dekens in principe niet nodig, tenzij je hem scheert of hij geen goede vacht aan maakt.

IMJ

Een pony moet niks hoor, maar als je hem scheert of als hij het zichtbaar koud heeft zou ik hem een regendeken op doen.
Maar nogmaals, het moet niet. Ik deed het vaak op gevoel, mijn pony vond het duidelijk prettig als het echt onophoudelijk regende.

Tabaluga12

Normaal gesproken kunnen paarden zich zelf goed warm houden en is een deken niet nodig. Wel krijgt een oudje bij ons een regendeken op omdat het warm houden voor haar teveel energie kost.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:04

ik heb hem er al een tijdje op maar wel een dunne want ik ga hem scheren

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:24

tigress, tuurlijk bestaan ze....omdat mensen aan paarden menselijke eigenschappen toekennen.
Wij vinden het niet fijn om nat te worden,een paard heeft een vacht...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:28

Ik doe dit jaar helemaal NIETS op aan dekens. Alleen als het paard vollop bezweet is, dan ff een zweetdeken, op stal, wanneer ze droog is, hop naar buiten er mee!

En eigenlijk is een zweetdeken ook nog niet eens nodig, want een paard heeft een vacht waardoor vocht makkelijk afvoert.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:29

tijdens regen _/-\o_

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:33

melvinrandy schreef:
tijdens regen _/-\o_

Waarom....?
Wat is het nut er van?
Dat je zelf een droog paard hebt??

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:36

als je pony geschoren is en het is koud en het regent en hij kan niet binnen staan. als hij niet geschoren is, het niet regent of hij kan naar binnen heeft hij er geen 1 nodig.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:39

maralyn schreef:
Ik doe dit jaar helemaal NIETS op aan dekens. Alleen als het paard vollop bezweet is, dan ff een zweetdeken, op stal, wanneer ze droog is, hop naar buiten er mee!

En eigenlijk is een zweetdeken ook nog niet eens nodig, want een paard heeft een vacht waardoor vocht makkelijk afvoert.

Wil even inhaken op dat laatste. Dat is miin inzichts niet waar namelijk. Als het regent en dus het vocht van buiten komt, heeft een paard genoeg aan zijn vacht omdat deze een soort laagje vormt waardoor het paard niet koud wordt. Maar als het paard bezweet is dan wordt het vocht wel afgevoerd maar is de huid onder de vacht ook nat en vooral warm. Zou je een paard volledig bezweet zo naar buiten doen, dan heb je een hele grote kans op een ziek paard. Dus dan is het zeker raadzaam om een zweetdeken te gebruiken.

TS: wat is je doel met jouw pony? Als hij als grasmaaier wordt ingezet dan is een regendeken mits voldoende vacht en gezondheid niet nodig. Maar als jij je pony nog rijdt en hem niet steeds doorweekt van het zweet wilt hebben na het rijden dan kun je een regendeken op doen om de vacht wat tegen te houden. Maar als het kouder wordt zal een regendeken alleen dan niet meer genoeg zijn en zul je een dikkere deken op moeten doen.

Ik merk bij mijn paarden dat ze het wel degelijk prettig vinden om een deken op te hebben als het regent. Maar dat zal wel komen omdat ze niet anders gewend zijn.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:39

Hoi TS, ik gebruik dekens om te voorkomen dat mijn paard een te dikke vacht krijgt in de winter.
Zodat hij tijdens een training niet zo ontzettend zweet. Dat werkt voor ons al jaren prima, ik scheer hem trouwens niet.

Zodra de dagen korter worden, begin ik met dekens.
Daarbij hou ik zo ongeveer dit schema aan (temperatuur overdag).
Paard staat hele dag buiten en alleen 's nachts op stal.

Boven de 15 graden: geen deken
Rond de 15 graden met regen / veel wind: een 0 grams deken (regendeken)
Rond de 10 graden: een 100 grams waterdichte deken
Rond de 0 -5 graden: 200 grams waterdichte deken
Onder het vriespunt: 300 grams waterdichte deken
Ver onder het vriespunt: 400 grams waterdichte deken

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:43

maralyn schreef:
melvinrandy schreef:
tijdens regen _/-\o_

Waarom....?
Wat is het nut er van?

Nou ja als ik wil gaan rijden vind ik het vreselijk om een nat paard te hebben mede door alle schurende dingen omdat je je paard vervolgens niet schoon krijgt. Dus alleen dat is al een reden om een regendeken op te doen. Dit geldt natuurlijk wel alleen als je paard buiten staat en hij bereden wordt.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:48

maralyn schreef:
melvinrandy schreef:
tijdens regen _/-\o_

Waarom....?
Wat is het nut er van?

Een regendeken bij droog weer lijkt me een beetje overdreven :+

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:08

Hoi TS!

Ik gebruik voor mijn pony nu een regendeken. Deze heb ik op omdat ik haar vacht een beetje wil tegenhouden (scheer haar dit jaar niet) en voor de regen. Het is namelijk zo: Als ze heel de dag in de regen staat zonder deken dan kan ik 's avonds dus niet rijden want dan is ze nog nat. Hiervan krijgen ze schuurplekken en jeuk. Althans, dat is bij mijn paard zo.

Daarom gebruik in een regendeken ;)

Ik hoop je zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Groetjes, NJ.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:33

maralyn schreef:
melvinrandy schreef:
tijdens regen _/-\o_

Waarom....?
Wat is het nut er van?

Dat is een bijkomend voordeel.

Ik leg een regendeken op wanneer mijn paard last heeft van de regen. Zo'n bui als gisteravond/daarnet kan hij prima hebben, het is niet koud. Maar als het wel koud is (waterkoud vooral) en het regent, of als het regent en hard waait, krijgt hij last van de spieren in z'n schouders. Daar zit een oude blessure.

Zijn vacht kan prima tegen regen ja. Maar de laag daaronder niet. Daarom krijgt hij wanneer het regent en koud is een ongevoerde regendeken op.