maralyn schreef:Ik doe dit jaar helemaal NIETS op aan dekens. Alleen als het paard vollop bezweet is, dan ff een zweetdeken, op stal, wanneer ze droog is, hop naar buiten er mee!
En eigenlijk is een zweetdeken ook nog niet eens nodig, want een paard heeft een vacht waardoor vocht makkelijk afvoert.
Wil even inhaken op dat laatste. Dat is miin inzichts niet waar namelijk. Als het regent en dus het vocht van buiten komt, heeft een paard genoeg aan zijn vacht omdat deze een soort laagje vormt waardoor het paard niet koud wordt. Maar als het paard bezweet is dan wordt het vocht wel afgevoerd maar is de huid onder de vacht ook nat en vooral warm. Zou je een paard volledig bezweet zo naar buiten doen, dan heb je een hele grote kans op een ziek paard. Dus dan is het zeker raadzaam om een zweetdeken te gebruiken.
TS: wat is je doel met jouw pony? Als hij als grasmaaier wordt ingezet dan is een regendeken mits voldoende vacht en gezondheid niet nodig. Maar als jij je pony nog rijdt en hem niet steeds doorweekt van het zweet wilt hebben na het rijden dan kun je een regendeken op doen om de vacht wat tegen te houden. Maar als het kouder wordt zal een regendeken alleen dan niet meer genoeg zijn en zul je een dikkere deken op moeten doen.
Ik merk bij mijn paarden dat ze het wel degelijk prettig vinden om een deken op te hebben als het regent. Maar dat zal wel komen omdat ze niet anders gewend zijn.