Wanhopig! Wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liamssfork

Wanhopig! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 21:23

Hè, ik had zo gehoopt dat ik dit topic niet hoefde te openen maar helaas...
Ik heb voor mijn ronde, brede tinker met weinig schoft en een rechte rug een Barefoot Cheyenne. Deze schoof meteen vanaf dag 1 al. Hierdoor heb ik ook een ongeluk gehad met mijn paard en er moesten dus drastishe maatregelen genomen worden.
Nou hup, kleinere (elastische) singel gekocht en de pommel vervangen voor een XXL. Hoera! Het schoof niet meer! Nou, ik blij.. Kon eindelijk weer rijden.
3x goed gegaan totdat paardje breder was geworden door spiertjes te kweken en het weer bijna onder zijn buik schoof. Nee, ik zit niet altijd stabiel, het is een jong paard en kan afentoe wat onregelmatig lopen dus ik snap dat ik hierdoor ook het zadel wat kan verschuiven maar zelfs als ik stilsta en mijn paard 1 stapje zet, zit ik al een stukje schever. Dan kun je al raden hoe dat in een bochtje gaat :').
Ik heb contact gehad met Barefoot maar het schuiven zou echt gewoon aan mijn ronde paard en het nieuwe zadel moeten liggen. Oké, begrijpelijk... Maar hoe ga ik dit oplossen? :? :? :? Ik heb nu tijdelijk de mogelijkheid om een VZ zadel te lenen van een stalgenoot maar het liefst stap ik natuurlijk gewoon weer op mijn lekker boomloosje. Dit is dan ook niet erg, dat het nu even niet gaat.. Maar hoe kan ik het zadel ooit inrijden als he zó erg schuift. Ik voel me er gewoon niet veilig op. 1 schrikbeweging en het zadel hangt bijna onder de buik.
Dus... Boomloos-liefhebbers, hebben jullie advies, tips... WAT DAN OOK? We hebben namelijk geen geldboom, anders was ik ook wel wat andere zadels gaan testen etc. En we hebben atm zeker geen geld om een nieuw zadel aan te schaffen (en ik wil eigenlijk gewoon op mijn droomzadel rijden dat o zo lekker zit := )

Ik hoor graag van jullie!
P.S. De pad is niet vies of wat dan ook, al dat soort kleine dingen zijn niet het probleem.. Ook de pommel past gewoon want het heeft een tijdje terug echt (helaas maar kort) als een huis gelegen!

Xlittlexdiva

Re: Wanhopig! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:36

Vraag je zadelmaker eens naar tweedehands boomloos zadels..
Misschien is dat een optie ?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:52

Een langere singel wil vaak wel helpen, en dan het liefste een C-vormige of banaansingel. Je zadel zal veeeeel minder (waarschijnlijk helemaal niet meer) schuiven als 'ie is 'ingezakt', dus dan moet je nog een aantal uren rijden. Als 'ie dan nog niet blijft liggen dan ligt het vaak aan scheefheid van de ruiter en/of het paard, maar dat valt natuurlijk rijtechnisch goed op te lossen.
Ik heb ook een Cheyenne en ik had dit probleem ook. Nu is zadel meer gevormd en 'ingezakt' en schuift ie vrijwel niet meer.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:55

Sowieso een langere singel , zoals al is aangeraden en rijd eens een poosje zonder beugels !
Als je zoveel steun zoekt dat je zelf je zadel scheef trekt, is er ook iets niet helemaal in orde met je balans, lijkt me :o

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:00

Op sommige paarden (zoals mijn ronde Haf) blijven Barefoot zadels gewoon schuiven. Ik heb voor mijn Haflinger zowel een Cheyenne als een London gehad en beide schoven vooral naar voren maar ook van links naar rechts. De London bleef wel beter liggen dan de Cheyenne. Ik heb ook verschillende singels geprobeerd en heb er ook altijd een antislip pad onder gehad, maar het schuiven bleef toch. Het was bij mij minimaal dus ik kon er wel mee leven maar ik ben wel erg blij dat ik nu een Trekker zadel heb wat geen cm schuift, dat voelt wel een stuk veiliger.
Heb probleem kan inderdaad ook bij het inrijden liggen, het zadel moet zich ook echt nog naar je paard gaan vormen. Maar ongelukken door een schuivend zadel zijn natuurlijk ook niet te bedoeling...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:01

Als je echt wanhopig bent... Ik heb hier een super oude barefoot Nevada liggen, die ik bijna nooit gebruik, meer ingereden dan dat worden ze niet. Ik ben bijna elke donderdag in rotterdam. Je mag die wel eens lenen, om te kijken of een goed ingereden zadel wel goed blijft liggen?

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:05

Zoals mijn voorgangers al zeiden, probeer eens een andere singel.
En als dat niet helpt kun je nog altijd een borsttuig proberen (weet niet of je die aan je zadel kan klikken of dat bij jou zadel kan) die aan de singel en bovenaan je zadel links en rechts vastklikt.

http://www.ej.nl/products/10000018/2280013/BORSTTUIG+EPPLEJECK+BRIGHTON
En dan gewoon het martingaal vorkje erafhaalt.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:13

Op mijn ronde Tinker ligt nu ook een Cheyenne en die schuift ook altijd wel enigszins. Maar inderdaad, denk dat je eerder aan een langere singel moet i.p.v. een korte, en misschien geen 'standaard' maar misschien is een anatomisch gevormde singel wel iets.

Ken je niemand in de buurt die ook zo'n zadel heeft, die al wel ingereden is? Anders zou je eens kunnen proberen of je die mag testen.

Helemaal voorkomen doe je het denk ik niet. De mijne is echt goed ingereden, juiste maat pommel etc. en helemaal stabiel ligt ie nooit. Mijn ervaring is ook dat het per zadel verschilt, want de London vind ik veel minder schuiven.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 10:20

Ik heb inderdaad moeite met mijn balans AFENTOE. De combinatie van een paard dat soms niet snapt waar hij heen moet en een ruiter die niet super gewend is aan een zadel zonder kniewrongen botst afentoe een beetje maar ik trek het zeker nie zo scheef dat ik eronder hang.
Hoe zou een langere singel moeten werken dan precies? Dit heb ik namelijk nooit eerder gehoord. Ik heb in het begin een te grote singel gehad maar deze was elastisch dus misschen een beetje tegenstrijdig. Wel is de elastische singel die ik nu heb nog steeds aan de ruime kant hoor.. Maar wel zo dat hij normaal aangesingeld kan worden en dus niet te los zit. Verder zorgt hij niet voor het schuiven bij het VZ zadel dat ik nu tijdelijk mag lenen.
Heb het ook een keer met de singel van de longeersingel geprobeerd maar het bleef schuiven.
Ook een borsttuig heb ik geprobeerd (western) maar dit hielp ook voor geen meter.
Ik snap dat het zadel nog ingereden moet worden maar hoe zorg ik ervoor dat ik dat veilig kan doen? Dat is de hamvraag.
Gypsy, ik zou het super vinden als ik dat is mag proberen! Kan straks even contact met je opnemen?

Iniedergeval alvast bedankt voor het meedenken iedereen!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:25

Misschien is dit een stomme suggestie (en ik weet het, je hebt geen geldboom), maar misschien is de Cheyenne gewoon niet zo'n geschikt model voor jou en paardlief? Zeker met een jong/beweeglijk paard is het misschien fijn om wat meer steun te hebben.

Hoe het precies zit met die langere singel weet ik ook niet, maar ik weet wel dat het verschil maakt. Het daadwerkelijke hoe en waarom kan iemand anders je hopelijk beter uitleggen :+

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 10:30

Kirsha, laten we hopen dat het dat wel is haha! Nee ik snap je hoor, het is alleen zo tegenstrijdig omdat ik er een tijdje toch heerlijk en probleemloos mee heb kunnen rijden. Dat geeft dan voor mij aan dat het toch kan. Als je snapt wat ik beooel.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:32

Ja ik snap het hoor! Maar ik merk aan mezelf ook dat ik minder steun heb aan de Cheyenne, en omdat je zegt dat je soms in onbalans zit (wat logisch is) versterkt dat het probleem misschien ook weer en dat helpt ook weer niet. Maar inderdaad, er is best normaal mee te rijden als het een beetje blijft liggen :D

Je bent wel een lastig geval hoor, je hebt werkelijk alles al geprobeerd :P

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:52

Anti-slip singel en anti-slip pad eronder ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:09

maceooliver schreef:
Anti-slip singel en anti-slip pad eronder ?

Precies. Voor zijdelings schuiven is zo'n antislipmatje onder je pad heel geschikt. Ik wist niet dat er ook speciale antislippads bestaan.

Dit werkt dus alleen als je zadel opzij schuift. Als het naar voren schuift heb je een andere oplossing nodig.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:13

Ik heb dit ook gehad met mijn barefoot nevada. Jaren terug. Ik heb toen de verkoper om advies gevraagd en die zeiden dat het er nou eenmaal bijhoorde. De pommel/fork was te smal, maar bredere maten waren er toen nog niet, dus ik moest er maar een theedoek instoppen.
Dat vond ik zo'n afknapper... Duur zadel, en dan met lapmiddelen dingen oplossen en het schuiven daar konden ze niets aan doen? Ik ben toen teruggegaan naar een boomzadel met een fantastische zadelpasser/maker. Aansingelen doe ik nooit, mijn zadel ligt als een huis. Schuift absoluut niet, nooit....

Ik heb dus helaas geen tips voor je, maar wilde deze ervaring wel graag even delen.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:15

Ik ben van de week gaan rijden bij iemand en haar fries had ook zon soort zadel (boomloos met beugels leek op barebackpad) en die schoof ook en zij heeft zo'n (weet niet goed hoe het heet) riem zeg maar dat rond het paard zijn borstkas zit en dan schuift het niet meer...
Misschien weet iemand hier hoe het heet? misschien oplossing als je het al niet geprobeerd hebt!
succes in iedergeval!!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:19

Wat voor dekje heb je eronder liggen?

ik heb zeer positieve ervaring met een banaansigel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:24

Banaansingel werkt prima als het zadel naar voren schuift. Tegen opzij schuiven helpen ze niet.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 13:32

Kirsha, idd echt een moeilijk geval haha.
maceooliver, Ik ga er is voor kijken!
Eileen333, bedankt voor het delen met je ervaring. Snap dat je hier helemaal gek van werd. Helaas ben ik echt bekeerd tot het boomloze geloof :') dus een boomzadel zit er (sws op korte termijn) voor mij niet in. Wel fijn dat jij nu het ideale zadel hebt!!
Pippamaine, ik denk dat je een borsttuig bedoelt... Dit heb ik al geprobeerd, heb er zelf eentje. Maar helaas werkt ook dit niet.
Jorretje, ik heb nu de bijpassende Cheyenne Pad met schapenvacht en vilt.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 21:27

Niemand meer tips of tricks?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:30

Heb je het al geprobeerd met een langere singel en/of een andere pad ?

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 21:33

Deze heb ik helaas niet tot mijn beschikking... Ook snap ik niet hoe een langere singel dit op zou kunnen lossen. Kun je me dit misschien uitleggen?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:39

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:43

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 21:48

Jenn0dv, Ik had inderdaad hier het 1 en ander over gelezen.. Bij Agradi hadden ze volgensmij een vrij goedkope, misschien toch wel is handig om uit te testen met zo'n goedkopere versie of het werkt. Iniedergeval bedankt!
Shirley, aha.. dat stukje over de singel heb ik de vorige keer over het hoofd gezien. Maar zoals ik hier lees (en zoals Bianca van Barefoot heeft beoordeeld) ligt het probleem niet bij de singel.