Welk zadel voor pony (beginners vraag)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadyUrsy

Welk zadel voor pony (beginners vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 13:45

Zoals ik in het voorstel topic meldde zijn wij sinds kort de bezitters van een lieve (welsh) pony van ca. 1.30 mtr. Nu hebben we er een zadel bij, maar ik wil op zoek naar iets beters. De wintec zadels (2000) zijn mij aangeraden, maar ik zie door de bomen het bos niet meer voor de maat. De pony wordt gereden door twee meisjes van 7 en 9 jaar. Kan iemand mij vertellen naar wat voor een zadel ik ongeveer moet gaan kijken. En hoe werkt het met passen?? Komt een ruitersportzaak dat voor mij doen of moet ik dat zelf doen?? Als iemand nog een goed zadel weet voor beginners dat wel goed is voor de pony, dan hoor ik het graag (leuke prijs).

Ik ga natuurlijk wel bij een ruitersportzaak/zadelmaker kijken, maar kom graag al wat geïnformeerd in de zaak aan. Bedankt alvast.

IngeK

Re: Welk zadel voor pony (beginners vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:50

Je kunt het beste een zadelmaker bij je langs laten komen. Laat weten wat je ongeveer zoekt, dat wil zeggen, welke prijsklasse, de grootte van de pony en wat je met het zadel wil doen. Dan neemt de zadelmaker een aantal nieuwe of tweedehandszadels mee die ter plekke gepast en op maat gemaakt kunnen worden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:39

Ten eerste is je budget belangrijk. Wat wil je eraan besteden. En wil je nieuw of tweedehands. Als je een beperkt budget hebt zou ik eerder kiezen voor een goed tweedehands. Nadeel het is een pony en ik weet eigenlijk niet of daar tweedehands veel voor te vinden is. Dan heb je nog de keus kunststof zoals de wintec die je noemt of ga je liever voor leer.
De inch maat is voor de ruiter. Ik durf zo gauw niet te gokken wat een gemiddelde 9 jarige nodig heeft. Naast dat de ruiter dus in het zadel moet passen is het ook van belang dat het zadel niet te lang is.
Dan heb je nog de boommaat die kun je het beste laten meten door de zadelpasser/maker. Het best is ook om de ruiter die er op gaat rijden ook even te laten rijden als ze het zadel komen passen. De meeste nemen gewoon een aantal zadel mee zodat er verschillende gepast kunnen worden om te kijken welke het beste ligt. En welke voor de ruiter het best is.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 17:29

Dank jullie wel. Hoor het al, ik ga op zoek naar een zadelmaker/verkoper. Te veel maten en dingen om rekening mee te houden om zo maar iets aan te schaffen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:36

Misschien ook zorgen dat het bijrijdertje erbij is. Kun je gelijk even proefrijden en zien hoe ie ligt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:50

Ik denk dat voor zo'n kleine pony kunststof een betere optie is, omdat die veel lichter zijn. Is ook voor ruitertjes een stuk prettiger opzadelen.
De zadelverkoper in de beurt heeft vast wel wat geschikte modellen. Toevallig heeft mijn bijrijdster voor mijn A pony een zadeltje gekocht, 15 inch (is kindermaat, klein mensje) met een verstelbare boom, kunststof, heeel licht, super mooi zadeltje, fijne zit en die was echt niet duur (nieuw!).

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 22:56

Toydoll schreef:
Ik denk dat voor zo'n kleine pony kunststof een betere optie is, omdat die veel lichter zijn. Is ook voor ruitertjes een stuk prettiger opzadelen.
De zadelverkoper in de beurt heeft vast wel wat geschikte modellen. Toevallig heeft mijn bijrijdster voor mijn A pony een zadeltje gekocht, 15 inch (is kindermaat, klein mensje) met een verstelbare boom, kunststof, heeel licht, super mooi zadeltje, fijne zit en die was echt niet duur (nieuw!).

Het is inderdaad een kunststof zadel geworden. Een 17 inch wintec 2000 cair. Pony blij, meiden blij en dan ook ik blij :)