Grote en kleine bitringen, wat is het verschil?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Grote en kleine bitringen, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 11:13

Hallo,

Afgelopen week heb ik een nieuw bitje gekocht, een dubbel gebroken bustrens van HH.
Nu vond ik dat dit bit wel heel erg grote bitringen heeft in tegenstelling tot haar oude bit.
Voordat ik dit bit ga gebruiken wilde ik toch even weten wat nou het verschil in werking is tussen grote en kleine bitringen.

Ik heb al even gezocht op bokt naar het antwoord maar helaas niet echt iets bruikbaars gevonden.

Dus is er iemand die mij hier wat duidelijkheid over kan geven?

Groetjes

magda_90

Re: Grote en kleine bitringen, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:33

Het verschil zit hem in de drukverdeling; hoe kleiner de ringen hoe meer druk per mm² op de wangen, hoe groter hoe minder. M.a.w. heb je een paard wat gevoelig is voor veel druk op één plek op de wangen dan zouden grotere ringen kunnen helpen omdat de druk gelijkmatiger verdeelt wordt over een grote oppervlak.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 11:36

Oke, dus ipc zijn grote bitringen beter dan kleine? Zitten er verder geen nadelen aan?

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:39

Oh, ik had ook een groter bit gehaald voor mijn Fries twee jaar terug, waren ook groter maar dacht dat dat niks uitmaakte :+
Vandaar dat hij er ook beter op loopt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:44

Dat hangt van de voorkeuren van het paard af; de een vindt grotere fijn en de andere kleinere. Dat is echt een kwestie van uit proberen en niet eenduidig aan te geven.

Naar mijn weten zitten er geen verdere nadelen aan, maar als er aanvullingen zijn dan hoor ik dat graag. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:57

magda_90 schreef:
Het verschil zit hem in de drukverdeling; hoe kleiner de ringen hoe meer druk per mm² op de wangen, hoe groter hoe minder. M.a.w. heb je een paard wat gevoelig is voor veel druk op één plek op de wangen dan zouden grotere ringen kunnen helpen omdat de druk gelijkmatiger verdeelt wordt over een grote oppervlak.

Maar hoe oefenen bitringen dan druk uit op de wangen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:12

Wanneer zijdelingse hulpen d.m.v. de teugels ondersteund worden bijvoorbeeld. Ook bij andere disciplines als mennen en westernrijden.

Bitten als kneveltrensen en D-trenzen zijn hier op gebaseerd.