Omschrijving pony:
- Rondgeribt
- Korte rug (max. 17 inch)
- Brede schouders
- Vlakke rug
- Weinig schoft

In onze zoektocht hebben wij al van alles geprobeerd, maar niets ligt écht goed. Ik gok dat we nu zo'n 40 verschillende zadels gepast hebben. (zonder gein).
Mijn voorkeur gaat uit naar een lederen dressuurzadel. Op dit moment ligt er een wintec op, maar hiervan sluiten de kussens niet goed aan, en dit is ook niet passend te krijgen.
Het probleem is dat de meeste zadelbomen een 'welving' hebben, terwijl mijn pony een hele rechte/vlakke rug heeft met weinig schoft. Daarnaast is hij ook nog eens erg breed. Hij zou dus een zadel moeten hebben met een wat vlakkere boom.
Een zadel wat aan de voorkant goed ligt qua breedte sluit achter bij de kussens niet goed aan, een zadel wat achter bij de kussens een mooie aansluiting heeft, is te smal/knelt aan de voorkant.
Wat zoeken wij:
- Dressuurzadel
- 17 inch
- Boommaat waarschijnlijk ongeveer 34, fit 4 (uit ervaring van eerder gepaste zadels)
- voldoende schoudervrijheid
- ruim tussen kanaal
- 2e hands
Iemand die dit herkent? Welk zadel was voor jou de oplossing?
p.s. Ik ga géén nieuw zadel aan laten meten omdat hij nog jong is en hij nog teveel gaat veranderen.
en ook prima tweedehands te verkrijgen. Mijn zadelmaker vond het alleen moeilijk om de kussens goed aan te passen, omdat er dus geen vaste basis in zit.
De london is het dressuurmodel, en voordeel is ook dat het zadel mee groeit met de bespiering