Zadel dilemma: Korte, vlakke rug met brede schouders.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Zadel dilemma: Korte, vlakke rug met brede schouders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 20:26

Voor mijn jonge pony ben ik al een hele tijd op zoek naar een goed dressuurzadel. Hij is nu 4 en net onder het zadel.

Omschrijving pony:
- Rondgeribt
- Korte rug (max. 17 inch)
- Brede schouders
- Vlakke rug
- Weinig schoft

Afbeelding

In onze zoektocht hebben wij al van alles geprobeerd, maar niets ligt écht goed. Ik gok dat we nu zo'n 40 verschillende zadels gepast hebben. (zonder gein).

Mijn voorkeur gaat uit naar een lederen dressuurzadel. Op dit moment ligt er een wintec op, maar hiervan sluiten de kussens niet goed aan, en dit is ook niet passend te krijgen.

Het probleem is dat de meeste zadelbomen een 'welving' hebben, terwijl mijn pony een hele rechte/vlakke rug heeft met weinig schoft. Daarnaast is hij ook nog eens erg breed. Hij zou dus een zadel moeten hebben met een wat vlakkere boom.
Een zadel wat aan de voorkant goed ligt qua breedte sluit achter bij de kussens niet goed aan, een zadel wat achter bij de kussens een mooie aansluiting heeft, is te smal/knelt aan de voorkant.

Wat zoeken wij:
- Dressuurzadel
- 17 inch
- Boommaat waarschijnlijk ongeveer 34, fit 4 (uit ervaring van eerder gepaste zadels)
- voldoende schoudervrijheid
- ruim tussen kanaal
- 2e hands

Iemand die dit herkent? Welk zadel was voor jou de oplossing?

p.s. Ik ga géén nieuw zadel aan laten meten omdat hij nog jong is en hij nog teveel gaat veranderen.

Britt

Re: Zadel dilemma: Korte, vlakke rug met brede schouders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:35

Ik weet niet hoe je staat tegenover (semi-)boomloos? Ik vind persoonlijk de Startrekk dressuur zadels erg fijn. Hebben geen vaste boom, maar wel een kopijzer, en een mooi breed tussenkanaal. Hierdoor heb ie geen problemen met zijn rechte rug en geeft hij toch voldoende schouder- en schoftvrijheid. Voor mijn haflingertje lag hij erg fijn, maar ook op een andalusier lag hij heel behoorlijk. Zeker op het gebied van schoudervrijheid en beweging :j en ook prima tweedehands te verkrijgen. Mijn zadelmaker vond het alleen moeilijk om de kussens goed aan te passen, omdat er dus geen vaste basis in zit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:37

Ik zie er een beetje de rug van mijn paard in, ook zo rond zonder schoft, en die loopt al járen perfect onder een Barefoot :) De london is het dressuurmodel, en voordeel is ook dat het zadel mee groeit met de bespiering :)
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ondon.html

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:37

Ik heb ook een pony met een korte vlakke rug en rondgeribt. Weinig schoft en heel breed. Ook lang gezocht maar gelukkig niet 40 zadels moeten passen!
Nu heb ik een Euroriding Diamant 17 inch met een brede boom, die ligt prima.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:41

Die mij heeft een vergelijkbare rug en wij zijn op een massimo uitgekomen! lekkere korte zadels. Wij hebben een vzh variant, de trail versie maar er is ook een dressuurvariant. Zaldi zadels zijn ook vergelijkbaar met massimo. Countrymill in Nijkerk is dealer en passer/vermaker man dit merk. Succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:42

MSFC extreem al geprobeerd?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:54

massimo ;)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 20:55

Massimo heb ik gehad (op mijn fjord, de dressuur II) en wil ik niet, althans niet nieuw, hele slechte ervaringen mee, en ben helaas 2ehands nog niet veel tegengekomen ;(

Probleem voor 2e hands is dus dat ik wel een brede boommaat nodig heb maar een kleine inch, 16,5 of 17. En vaak zie je toch dat ruiters met brede paarden ook een maatje meer hebben, dus is er 2ehands niet zo heel veel te vinden.

Boomloos heb ik, ik heb een barefoot cheyenne maat 1, limited edition met western knop, mijn buitenrij zadeltje, vind opzich boomloos leuk hoor, voor bosritjes, maar niet voor het serieuze dressuurwerk, ook niet om mee te starten. Ben deels voor en deels tegenstander van boomloos. Ik wil wel écht een boomzadel. Had ik er misschien beter bij kunnen zetten dat ik wel op zoek ben naar een boomzadel.

MSFC xtreem net even opgezocht, ziet er op het oog goed uit, en qua omschrijving ook :) Thanks! Helaas op dit moment boven mijn budget maar ik ga ze 2ehands in de gaten houden. Bedankt voor je advies.

@ Ano0uk, grappig, euroriding diamant 17 inch heb ik ook gepast, de fit 3 sluit erg mooi aan, maar is vooraan aan de krappe kant, heb ook een 17 inch fit 4 geprobeerd en die lag voor heel netjes, sloot mooi aan en knelde niet, maar daar sloten achter de kussens totaal niet van aan. Maar de euroriding diamant fit 3 was nog wel de beste optie tot nu toe. Maar had er toch mijn twijfels bij of het niet teveel knelde aan de voorkant.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:07

kristelhans schreef:
Die mij heeft een vergelijkbare rug en wij zijn op een massimo uitgekomen! lekkere korte zadels. Wij hebben een vzh variant, de trail versie maar er is ook een dressuurvariant. Zaldi zadels zijn ook vergelijkbaar met massimo. Countrymill in Nijkerk is dealer en passer/vermaker man dit merk. Succes!

Hier heb ik er ook een staan die er qua rug op lijkt. Na een barefoot ben ik ook bij een Massimo beland, maar deze lag niet optimaal. Vervolgens ben ik uitgekomen bij een Zaldi Vila Endurance. Ook via de Country Mill. Zaldi wordt gemaakt voor Iberische paarden die ook vaak dit soort problemen tegen komen bij het passen van zadels. Zaldi heeft ook een behoorlijk groot assortiment aan dressuurzadels. Zeker het bekijken waard!

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:22

Ken je het merk WOW? Aanpasbaar op alle paarden, ook als ze nog groeien kun je hier mee vooruit.
Wel een wat duurder zadel maar je bent wel klaar en hoeft niet (als je paard is uitgegroeid) weer in een zadel te investeren.
Staan 2e hands op MP alleen verdiep je wel in welke Y bar en kussenmaat je nodig hebt voor je wat koopt want dit zijn de duurste onderdelen om aan te passen. Headplate (deel van de boom wat op de schoft ligt) is makkelijk en relatief goedkoop aan te passen dus die maat is minder van belang bij aanschaf.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 09:03

WoW-zadels zijn op dit moment helaas echt ver boven mijn budget.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 09:03

Zaldi ga ik eens naar kijken, al meer van gelezen!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:05

Ik heb een kwpn'er met eenzelfde soort rug. Heb bij het inrijden een Wintec met witte boom gebruikt, rij nu met een op maat gemaakt Frank Baines zadel. MSFC lag ook goed.