Nierdeken of uitrijdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Caestan

Nierdeken of uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 18:32

Hallo,

Me eerste vraagje (normaal lees ik alleen mee met anderen :o )

De winter is in aantocht dus de tijd van scheren zit er ook weer aan te komen.
De andere jaren gebruikte ik voor het in-/uitstappen een wollendeken (de gebruikelijke zweetdeken).
Nu wil ik eens kijken of een uitrijdeken of een nierdeken niet handiger is. Maar dan is de vraag: wat is handiger, een uitrijdeken of een nierdeken?
Ook met de mogelijkheid om er mee te rijden (buitenritje ofso).

(uitrijdeken = met uitsparing voor zadel, nierdeken = tot achter het zadel)

Alvast bedankt :D

mistid

Re: Nierdeken of uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:53

Caestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 10:35

Dankje :)
zie dat deze uitrijdeken niet is weggesneden bij je benen. Is dat fijner of juist niet?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:15

Warmer voor je paard en soms wat lastiger, omdat je beenhulpen iets minder door komen en het gaat soms wat dubbel onder je benen.

Ik heb zelf met uitgesneden deel bij de benen en een zonder. Doe zonder gebruiken we echt om uit te stappen, dus voor de warmte. De andere als hij erop blijft tijdens het rijden.

Voor komende winter hebben we een waterdichte gekocht met uitgesneden gedeelte bij de benen en met een borstdeel wat je eraan kan ritsen. Als het dan echt koud is blijft de borst en schouder ook warm. (overduidelijke koukleum hier)

(alleen uitrijdekens hier, geen nierdekens)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:21

Even een vraagje tussendoor, kan je met een uitrijdeken gewoon rijden en alles doen? Wij willen er een omdat mijn merrie last krijgt van haar rugspieren in de winter. Deze had ik op het oog, maar dan in choco lime. http://www.ej.nl/products/10000097/3520006/

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:24

Tuurlijk kan je daarmee rijden. Doe ik ook. Ik heb ook een waterdichte uitrijdeken en vind het ideaal. Je kunt er voor kiezen om de deken onder het zweetblad van je zadel doen.
Zo doen ik het iig en als het echt koud is gewoon lekker over mijn benen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:37

Dat kan inderdaad zeker. Wij doen hem inderdaad ook onder de zweetbladen, heb je er zelf geen last van. Houd je gewoon je grip op je zadel met je benen. Over de deken schuift toch wat meer.

Over je eigen benen is niet echt veilig, als je dan valt, kan je aan je zadel/deken blijven hangen...

Caestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 09:45

Bedankt voor de goede ideeën/ervaringen! :)*
Is er nog iemand die ervaring heeft met een nierdeken?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:51

Je hebt ook uitrijdekens die als een shabrak onder het zadel gaan, met lusjes voor de singel. Fijn om mee te rijden omdat ze gegarandeerd blijven zitten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:02

FCSA schreef:
Je hebt ook uitrijdekens die als een shabrak onder het zadel gaan, met lusjes voor de singel. Fijn om mee te rijden omdat ze gegarandeerd blijven zitten.

Alleen TS gaf aan dat ze hem alleen voor het in- en uitrijden wil proberen. Dan is dit juist niet zo handig.

Ik heb geen ervaring met een nierdeken, eigenlijk zie ik ze ook niet gebruikt worden door anderen.
Een uitrijdeken maak ik onder het zweetblad door vast. Die kan je weer af doen zonder dat je hoeft af te stijgen.
Als je met sporen rijdt zou ik de voorkeur geven aan eentje die ruimte geeft voor je benen. Anders blijf je er misschien in haken.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:03

True! Niet helemaal goed gelezen.

Caestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 12:00

dankjewel allemaal _/-\o_

Als er toevallig nog iemand langskomt met ervaring met nierdekens hoor ik het graag....

Cappuccino92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:45

Ik rijd met nierdeken in en uit. Ik vind het zelf erg makkelijk op en af doen. Zelf zie ik niet per se een voordeel ten opzichte van een gewoon deken. Het is denk ik net wat je zelf prettig vind.