Gevoelige mond, wel bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AngieJ

Gevoelige mond, wel bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 17:10

Hoi!
Mijn paard heeft een gevoelige mond waardoor ze snel wondjes krijgt in de mond..
Dit was ook al een probleem toen we haar net hadden toen zijn we overgestapt op een ander bit maar nu hebben we hetzelfde probleem.
Ik rijd niet hardhandig met ruk en trek werk, maar ik moet er wel aanzitten als jullie snappen wat ik bedoel :')
Misschien hebben jullie tips voor een bepaald vriendelijk bit...
groetjes!

Geryon

Re: Gevoelige mond, wel bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:12

Wat is er een beetje aanzitten? Misschien ligt daar onder andere het probleem. En wat voor bit heb je nu?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:16

Misschien kun je naar een leerbit kijken. Mijn paard reageert eigenlijk op veel bitten prima, maar hield altijd wel 1 kant zijn lip opgetrokken. Met mijn leerbit niet meer, jippie :)

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:16

Zelfde vraag als geryon. Welke bitten heb je erin gehad?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:23

Myler bit level 1 misschien?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:04

Ben erg blij met mijn Trust bit.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 07:32

Eerst had ik een gewone bustrens, waarbij de ringen kunnen draaien maar toen had ze het ook maar dat kwam omdat het velletje ertussen kwam.
Toen heb ik de bustrens gekocht waarbij de ringen niet draaien en nu heeft ze het weer.
Met een beetje aanzitten bedoel ik knijpjes geven als ze uit de aanleuning komt haha :D

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:34

Hoi,

Waar je ook even naar kunt kijken is of je neusriem wel op de juiste hoogte zit. Ik had ook ineens wondjes maar dat kwam door de plooi tussen de neus riem en de mond. Toen ik de neusriem net iets hoger gedaan had was het over.
En een mond trek je niet zomaar kapot, meestal komen er wondjes door het schuren van een bit tegen de huid, of inderdaad die plooi.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 07:39

Caatje87 schreef:
Hoi,

Waar je ook even naar kunt kijken is of je neusriem wel op de juiste hoogte zit. Ik had ook ineens wondjes maar dat kwam door de plooi tussen de neus riem en de mond. Toen ik de neusriem net iets hoger gedaan had was het over.
En een mond trek je niet zomaar kapot, meestal komen er wondjes door het schuren van een bit tegen de huid, of inderdaad die plooi.

Het wondje zit precies onder het bit maar de sperriem zit er wel precies op, maar ik kan de sperriem er niet afhalen want ze gooit anders de tong over het bit

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:45

Hangt je bit dan niet te laag, als ze dr tong er overheen gooit zonder sperriem?
Hang em eens een gaatje hoger, en kijk of ze dat dan nog doet ;)

En grote kans dat dat wondje komt doordat je bit te laag hangt en het velletje klem komt te zitten tussen mondstuk en sperriem..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 18-10-13 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:46

joelleollie schreef:
Met een beetje aanzitten bedoel ik knijpjes geven als ze uit de aanleuning komt haha :D

Die knijpjes moet je ook niet geven. Gewoon hand stil, been aan.

Misschien is een ongebroken bustrens iets voor jouw paard.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:51

Wat een onzin weer dat je geen kneepjes mag geven.... Daar komen die wondjes ook niet van hoor.
Ik zou toch proberen de sperriem er even af te halen, want daar schuurt het waarschijnlijk.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:52

Is de bustrens niet al een paar jaar gebruikt? Er kan speling zo tussen de ringen komen en wondjes veroorzaken.

Wondje precies op de sperriem plek? Heeft je sperriem geen harde plekken of schuurt die te veel? Zit je neisriem losser dan de sperriem?

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:24

Ik heb op het moment precies hetzelfde probleem als jou!
Zeer gevoelig in de mond, en rij dus met heel lichte aanleuning ( gelukkig geeft ze dan al heel goed na)
En toch krijgt mijn paard ook wondjes
Heb vanallerlei bitten geprobeerd maar niets was beter
Heb toen ( hoe raar het ook klinkt) een zemen lap om het bit genaaid en nu gaat jet bij mij gelukkig goed

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:19

Dat het paard de tong over het bit gooit is in mijn ogen een teken dat het sowieso niet goed zit met het bit. Hoger en de wisseling van gebroken/ongebroken of een ander materiaal kan erg helpen.

Sperriem zou imo nooit gebruikt mogen worden om te verhinderen dat paard het tong over het bit gooit. Tong over het bit = protest. Sperriem erop = protest verdoezelen en dus bewust negeren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:29

Heb je ook al een keer bitringen geprobeerd? Van die rubber ringen die je tussen de mond en het bit zelf doet.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 21:23

Tong over het bit doet ze niet heel vaak , maar het hoofdstel zat ook niet helemaal lekker was heel erg uitgezakt .
Ik had hier thuis nog een hoofdstel liggen met een heel vriendelijk bit dus dat heb ik 2 dagen geprobeert en het lijkt beter te gaan het wondje is niet groter gewordrn gelukkig het lijkt zelfs of het kleiner is geworden bedankt voor alle tips