Bestaan ze? Dressuurzadels voor korte ponyruggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Bestaan ze? Dressuurzadels voor korte ponyruggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 10:49

Goed ik weet het niet meer en wellicht hebben jullie tips/ideeën/merk suggesties..

Voor mijn kruising welsh pony van circa 1.40 ben ik op zoek naar een dressuur zadel. Het is een pony die vrij breed is rondom de schoft en eigenlijk nauwelijks echt schoft heeft. Daarnaast is het een compacte, korte pony en moet het zadel dus kort zijn. De pony is nu ong een half jaar onder het zadel en de verwachting is dat hij met groei van spieren nog wel een stukje breder zal worden. Een aanpasbaar zadel is dus wenselijk.

Momenteel ligt(of eigenlijk lag, hij word nu niet meer gebruikt) er een thorowgood t4 cob dressuur op, 17 inch met een geel kopijzer. Dit zadel is qua breedte goed, blijft goed stabiel liggen en vind ik persoonlijk een heel fijn zadel om mij te rijden. Hij is alleen net een stukje te lang.

Alles wat ik nou tegenkom wat eventueel passend zou zijn, zijn vzh zadels en als het even mogelijk is wil ik toch graag dressuur.
Dus mijn vraag aan jullie, wat zouden jullie aan merken adviseren? Zadels die kort genoeg zijn, maar toch in dressuurmodel geleverd kunnen worden.
VZH zal uiteraard een goede 2e optie zijn, maar ik wil wel eerst mijn best hebben gedaan om een dressuurmodel te vinden.

Alvast bedankt!
Anne

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:51

Jaime_

Re: Bestaan ze? Dressuurzadels voor korte ponyruggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:51

Euroriding heb je ook in 16 inch.. is ook nog betaalbaar.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:53

Maar in een 16 inch moet je wel je kont en je benen in kwijt kunnen.
Voor de meeste volwassen mensen niet te doen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:55

Hier hetzelfde probleem... voor mijn pony mag het zadel niet langer zijn als 43 cm. Sommige 17 inch zadels zijn al langer als dit.

Ik heb broekmaat 38 dus ik kan echt niet in een 16 inch zadeltje gaan zitten!

Ik weet van mijn zadelmaker dat merken zoals tekna, jc, kieffer etc allemaal kort zijn. Je moet naar zadels zoeken waarbij de kussen direct achter de lepel stoppen en niet verder doorlopen.

Het enigste wat nu past op mijn haffie is een barefoot. Ik heb inmiddels al 11 zadels gehad in 2 jaar tijd (waaronder 1tje aangekocht bij een zadelmaker die uiteindelijk 4 cm te lang bleek te zijn.. ik had geen idee daarvan)

Succes ermee

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:56

Een zadel met franse kussens iets? Je kunt dan bijvoorbeeld wel een 17inch zadel nemen maar dan zijn de kussens wat korter. Massimo doet dit zover ik weet en massimo is ool nog redelijk betaalbaar.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:56

Bij een aantal merken kan je een 17" zitting op 16" kussens laten plaatsen. Helaas zit je dan wel in maatwerk en daar hangt dus een prijskaartje aan. Geloof dat custom zo'n merk is wat dat doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:57

little_king schreef:

Tja, da's vervelend voor de ruiter maar als de pony geen groter zadel kwijt kan? Moet je dan koste wat het kost met een niet passend zadel rijden? :')

Ik zat ook al te denken aan Euroriding inderdaad.
Volgens mij heb je ook Wintec zadels in de kleinere inchmaten en is met het oog op een jong paard geen vervelende keus (licht zadeltje en kopijzer is aan te passen) :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 10:58

De 17 inch van thorowgood is voor mij makkelijk te doen, ik denk dat een 16,5 ook nog te doen moet zijn. 16 weet k niet, zou ik moeten uitproberen.
Daarnaast is het meest ideaal natuurlijk een kort zadel met een iets grotere inch maat.

De massimo nieuw kan ik op moment echt niet betalen, wellicht een 2e hands model een mooie optie!

chelle_dora: je kunt natuurlijk wel doorzoeken naar de beste oplossing. Ik ben ervan overtuigd dat er heus wel een zadel te vinden is waar wij beide goed in passen.. En als dat niet lukt, blijven wij voorlopig met een bbp rond rijden, want dat gaat prima.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:58

@M_hartje_M
Een gewoon Massimo dressuurzadel heeft een lengte van 42 cm bij een 17,5 inch zadel.
Franse kussen is 41 cm.
Laatst bijgewerkt door little_king op 17-10-13 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:00

ijssnuiver schreef:
De 17 inch van thorowgood is voor mij makkelijk te doen, ik denk dat een 16,5 ook nog te doen moet zijn. 16 weet k niet, zou ik moeten uitproberen.
Daarnaast is het meest ideaal natuurlijk een kort zadel met een iets grotere inch maat.

De massimo nieuw kan ik op moment echt niet betalen, wellicht een 2e hands model een mooie optie!

chelle_dora: je kunt natuurlijk wel doorzoeken naar de beste oplossing. Ik ben ervan overtuigd dat er heus wel een zadel te vinden is waar wij beide goed in passen.. En als dat niet lukt, blijven wij voorlopig met een bbp rond rijden, want dat gaat prima.

Was ook niet naar commentaar naar jou bedoeld! Maar over de opmerking 'daar past een volwassen ruiter meestal niet in'.. :)

Er is ongetwijfeld wel een zadel en als je in een 16,5 inch past dan denk ik dat het vinden van een zadel geen onmogelijke opgave zal zijn! Heb je maatje 46 dan zal het wel wat lastig worden natuurlijk maar ik ga er voor het gemak vanuit dat je een gezond gewicht hebt :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-13 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

chelle_dora schreef:
little_king schreef:

Tja, da's vervelend voor de ruiter maar als de pony geen groter zadel kwijt kan? Moet je dan koste wat het kost met een niet passend zadel rijden? :')

Volgens mij heb je ook Wintec zadels in de kleinere inchmaten en is met het oog op een jong paard geen vervelende keus (licht zadeltje en kopijzer is aan te passen) :)

Als een paard geen groter zadel kwijt kan mag je er als volwassenen er gewoon niet op rijden.

Een te klein zadel voor de ruiter betekend dat de ruiter op de lepel van het zadel gaat zitten en teveel achterin het zadel belast.

dan houd het gewoon op.

maar een 16 inch aanraden voor een gemiddelde volwassenen is niet erg slim.
Dat valt juist pas onder de term ten koste van de pony toch willen rijden.

Zitosh

Ik heb hetzelfde 'probleem' en er werd mij geadviseerd om ook op zoek te gaan naar franse kussens. Massimo werd oa ook genoemd als één van de mogelijke merken. Wintec zou ik persoonlijk niet voor gaan, mijn beide Wintecs passen niet op mijn rondgeribte pony omdat de wijdste boom niet wijd genoeg was, maar ook omdat er niet voldoende ruggengraatvrijheid was... Stübben mochten we ook naar op zoek gaan, die zijn tweedehands vaak nog betaalbaar ook!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:02

Als ik zo lees heb ik ongeveer zo'n exemplaar op stal staan met dezelfde maten. ik had een JC zadel, dat paste eigenlijk goed een 17,5 inch (heb ik zelf echt nodig). maar ben nu over gestapt op boomloos dus heb nu een barefoot london maat 1. dat gaat net. het blijft moeilijk..

little_king

chelle_dora schreef:
ijssnuiver schreef:

Was ook niet naar commentaar naar jou bedoeld! Maar over de opmerking 'daar past een volwassen ruiter meestal niet in'.. :)

Er is ongetwijfeld wel een zadel en als je in een 16,5 inch past dan denk ik dat het vinden van een zadel geen onmogelijke opgave zal zijn! Heb je maatje 46 dan zal het wel wat lastig worden natuurlijk maar ik ga er voor het gemak vanuit dat je een gezond gewicht hebt :)

Jij vergeet de lengte van de benen.
De inch maat is niet alleen voor de dikte van je kont, maar ook of je er betreft lengte in past.
En dat lukt de gemiddelde volwassenen niet.

Anoniem

little_king schreef:
chelle_dora schreef:

Als een paard geen groter zadel kwijt kan mag je er als volwassenen er gewoon niet op rijden.

Een te klein zadel voor de ruiter betekend dat de ruiter op de lepel van het zadel gaat zitten en teveel achterin het zadel belast.

dan houd het gewoon op.

maar een 16 inch aanraden voor een gemiddelde volwassenen is niet erg slim.
Dat valt juist pas onder de term ten koste van de pony toch willen rijden.

Hoezo? Als je in het zadel past en er netjes in past? Ik ben ook een volwassene maar ik krijg mijn kont met gemak in een 16 inch zadel hoor.. En zo en ik er nog wel een paar.
Dat je niet moet rijden als je niet in het zadel past en een groter zadel niet op het paard past, ben ik geheel met je eens. Maar om dan een 16inch zadel standaard af te raden aan een volwassene... If it fits.. you sit :D

En dat geld ook voor de (lange) benen. Als je extreem lange benen hebt zal je sowieso al niet lekker kunnen rijden op een te kleine pony dus moet je er ook niet op zitten.. :+
Niet iedere volwassene past in een 16 inch nee maar om 'm standaard af te raden.. :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:06

Ja standaard af te raden.
Een volwassen persoon onder de 160 zal passen maar dat is geen gemiddelde volwassenen, daarboven past niet. En ik spreek nog altijd over gemiddeld en niet over kleine volwassenen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 11:08

Bedankt voor jullie tips!

Ik ben me er van bewust dat het een lastige opgave zal worden. Mocht blijken dat er niks is waar ik ook in pas, dan blijf ik de pony niet rijden. Zo simpel is het ook. Maar niet geschoten is altijd mis!

Franse kussens ga ik inderdaad even in de gaten houden.
Met wintec heb ik ook niet zulke goede ervaringen, inderdaad ivm met de breedte.

@Sababber: je het die jc niet meer zeker? Ik was wel benieuwd dan naar de lengte van de kussens bij een 17,5 inch.

Ik ben zelf rond de 1.73 en van normaal gewicht. Qua lengte kan het net/net niet op de pony, maar ik ben van mening dat ik hem niet in de weg zit. Daarnaast ligt de verkoop van de pony al in de planning, maar dan wil ik eerst nog net wat meer bevestigd hebben onder het zadel.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:08

Ik zou ook gaan kijken bij Massimo, heerlijke zadels.
Ik pas in een 17 inch, maar kleiner moet het toch niet worden. En heb denk ik een hele gemiddelde lengte en maat.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:09

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:12

Ik denk dat jij betreft je lengte best op een stevige gebouwde pony kunt rijden.
Door het rond gebouwde kom je er minder snel onderuit met je benen en ziet het er zo raar niet uit.
Het is inderdaad het zoeken naar een zadel.

Ik heb ook veel zadels gepast omdat mijn tinker zeer breed is en ook kort.

Ik heb dan wel een vzh zadel.
Heb ook een 17,5 inch met een lengte van 1,70

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:13

Vippie schreef:
http://www.zadelatelier.nl

Massimo komt nooit meer op mijn paard, heb er 4 gehad en heb er zijn rug compleet mee kapot gereden.

Lag dat aan Massimo of aan de passer?

Ik denk dat je met elk merk je paard kapot kunt rijden als het niet past bij ruiter en paard.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:17

Ik heb een paar jaar terug een stubben juventus besteld zonder keilkussens achter, waardoor hij mooi kort bleef. dat is een 17 inch zadel. Ik kon hem zelfs op een welsh a krijgen (wel eentje met ruglengte), op mijn d pony, met niet zo lange rug hield je ook nog een zee van ruimte over.

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:20

Ik heb een Strada zadel, ook geschikt voor korte ruggen.
Er is een heel topic over, die kun je wel vinden via de zoekfunctie :j

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:21

ijssnuiver schreef:
Bedankt voor jullie tips!

Ik ben me er van bewust dat het een lastige opgave zal worden. Mocht blijken dat er niks is waar ik ook in pas, dan blijf ik de pony niet rijden. Zo simpel is het ook. Maar niet geschoten is altijd mis!

Franse kussens ga ik inderdaad even in de gaten houden.
Met wintec heb ik ook niet zulke goede ervaringen, inderdaad ivm met de breedte.

@Sababber: je het die jc niet meer zeker? Ik was wel benieuwd dan naar de lengte van de kussens bij een 17,5 inch.

Ik ben zelf rond de 1.73 en van normaal gewicht. Qua lengte kan het net/net niet op de pony, maar ik ben van mening dat ik hem niet in de weg zit. Daarnaast ligt de verkoop van de pony al in de planning, maar dan wil ik eerst nog net wat meer bevestigd hebben onder het zadel.

Alsof ik tegen mezelf praat, ik heb dus een pony van 1.38/1.40 en ben zelf 1.70 dus het is ook krap aan. Ik heb het zadeltje nog liggen. dus ik ga vanavond even voor je meten. wat wil je allemaal weten?