Springzadel voor paard in de groei

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wiljemijn

Springzadel voor paard in de groei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 21:46

Hoi,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een springzadel voor mijn 4,5 jarige.

Sinds kort volg ik springlesjes en zoek daarvoor en voor straks het buitenrijden etc een springzadel.
Ik ben me enorm aan het inlezen en eindeloos advertenties aan het kijken, maar ik kom er niet zo goed uit met wat ik nou het beste kan aanschaffen.

Moet ik nou voor een (tweedehands) a-merk gaan of een niet te duur middeklasse zadel. Waarschijnlijk zit ik er max 2x per maand in en het is dus meer voor de fun en omdat ik in mn dressuurzadel die achterlijke sprongen niet kan uitzitten :+ Mijn wensen zijn verder wel dat het goed/lekker zit en wat meer steun biedt.

Waar zitten jullie in en waarom en wat zouden jullie mij adviseren?

gomir

Re: Springzadel voor paard in de groei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:56

Als je het zadel niet dagelijks gebruikt zou ik voor een middenklasse zadel gaan, eventueel tweedehands. Het is zonde om voor een paard in de groei voor sporadisch gebruik een duur (nieuw) a-merk zadel aan te schaffen, tenzij je natuurlijk tweedehands een redelijk zadel kan vinden voor een schappelijke prijs :j

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:28

Voor een paard wat nog gaat ontwikkelen en zo jong is zou ik idd geen nieuw zadel aanschaffen :n

Voor mijn jonge merrie 3,5 heb ik Wintec zadels (dressuur en spring) beide ruim aan te passen...ideaal!
(Het zgan springzadel is eventueel te koop, leuk en mooi zadel in de Pro uitvoering.) <<)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:29

Ik zou er een met verwisselbaar kopijzer nemen, dus een bates/wintec, etc. Zijn ook goed tweedehands verkrijgbaar.

Maar kan je niet beter wachten met springen tot je paardje uitgegroeid is?

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 10:02

Dank voor de reacties.

Wintec ben ik niet voor. Wel ideale zadels, maar m'n vzh (die nu verkocht is) was veel te lang voor haar rug. inch maat kleiner was zelfs geen oplossing geweest.

@ StableDoor: het heet springles maar komt eigenlijk neer op balkjes lopen en de sprongetjes die we maken zijn kruisjes van 35 cm. Daarbij vind ik 4,5 geen gekke leeftijd om een springpaard te introduceren met het springen 8-) Maar das weer een hele andere discussie die hier niet gevoerd hoeft te worden.

Firoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:09

Ik heb een aantal jaar geleden via Martkplaats een tweedehands Stübben vzh zadel kunnen kopen voor een heel redelijke prijs, prima zadel wat op veel paarden past!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:17

Een prestige kan een aantal keer aangepast worden bij de boom. Geen idee of daar een limiet aan zit aan hoe vaak...

Ideaal voor een paard wat nog gaat groeien. En ook 2e hands best te vinden.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:48

Kent & Masters of Fairfax! In Engeland gemaakte zadels (!) met wolgevulde kussens én een verwisselbaar kopijzer.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:51

Ik begreep dat Eric Thomas ook een lijn heeft met goed aanpasbare zadels. Prijs lag iets onder de 1000 euro begreep ik.

Kieffer heeft ook zadels met een thermoplastisch kopijzer, welke d.m.v. hitte te verstellen zijn.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 19:23

Dank voor de reacties!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:24

Tekna heeft ook verwisselbaar kopijzer. Zijn mooie en betaalbare zadels

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:29

Kent en masters of Tekna roep ik ook inderdaad als je wintec niks vind. Zijn beide ook goed aan te passen als je paardje nog wat veranderd. Wat is je budget ongeveer?

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 19:18

ik heb een kent voor t dressuurwerk. prima zadel, maar ik zit er voor geen meter in (en mn bijrijder ook niet). mn benen worden naar voren geduwd omdat de beugelhanging erg naar voren is en eigenlijk is de zitting voor mijn weer te groot (gewoon 17,5 inch) waardoor ik ook nogeens achterin gedwongen wordt.
voor t springen dus geen kent, liefst ook geen kunststof zadel. Ik ben zeker niet tegen een verwisselbare boom, die zijn juist nu heel handig.

Budget onder de 500/600eur, prijs naar kwaliteit, moet aanpasbaar zijn en niet opgebruikt.
Ben me nu aan het oriënteren op 2e hands a merken (stubben hoor je veel goed bij en worden ook veel gebruikt voor jonge beesten), maar middeklasse vind ik ook prima. als t maar fatsoenlijk ligt.

Iemand ervaring met de zadels van Eric Thomas?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:37

Ik heb een Passier Comet springzadel. Die hebben een kort kopijzer en daardoor een hele makkelijke pasvorm. Nieuw zijn ze boven je budget, maar tweedehands kan je ze ook wel vinden.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 08:31

dank, ik ga eens speuren :)

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:40

Ik heb voor mijn merrie een eric thomas zadel. Vind het echt een super zadel. Zit heerlijk! Ik heb hem ook tweede hands gekocht en heb het zadel nu 3 jaar. Het fijnste springzadel waar ik ooit op gezeten heb.