Bit advies nodig

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Bit advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:27

Ik heb sinds 2 maanden mijn arabofries onder zadel.
Deze dame heeft een stokmaat van 1.70, dus geen kleintje.

Ik heb altijd paarden gereden met een 12,5 cm bit, en altijd dubbel gebroken.

We zijn nu vooral bezig met recht richten, en ik zit eigenlijk nauwelijks aan de teugels, om haar zo smooth mogelijk te houden.
Maarja soms heb je van die mis communicaties, en moet je even aan je stuur zitten.
Ik heb nu steeds aan de kant(rechts) waar het probleem zit, gescheurde mondhoeken (minimaal) en ik denk dat ik een te klein bitje heb. (als zij het bit in heeft, lijkt ie ook wat aan de krappe kant, ik heb het idee dat het velletje tussen het bit en de ring komt te zitten)

Nu zit ik zelf te denken aan een dubbel gebroken bus trens (harry's horse gold brass) en dan een maatje groter.
Bustrens, zodat die mond hoeken niet tussen de ring kan komen, en voor wellicht een extra begrenzing, als wij ineens een andere kant opgaan, als wat de bedoeling is (voor de duidelijkheid, paard is pas een paar maandjes onder zadel)

Iemand advies?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:07

Het zou helpen als we wisten wat je nu voor bit hebt: watertrens/bustrens/D-trens/kneveltrens/iets anders :)

ivy_power89

Re: Bit advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 12:14

ooo gut..... ik was de tekst zeker met ogen dicht aan het typen

Ik heb een dubbel gebroken watertrens

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:16

Dan inderdaad eens een bustrens of D-trens proberen. Dat hielp bij die van mij wel (had ook velletjes van de watertrens). Eventueel zou je ook nog bitringen kunnen proberen.
Kneveltrens is ook zeker een goede optie. Die heb je ook in een dubbelgebroken variant en ligt nog stabieler dan een bustrens.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:17

Een bustrens helpt altijd al enorm voor wondjes in de mondhoeken is mijn ervaring. Kneveltrens of een d-trens hoor ik ook goede verhalen over qua begrenzing in de bochten ook. Schijnt toch meer steun te geven bij het sturen zonder dat je het bit door de mond trekt. Ligt ook lekker stabiel in de mond. :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:18

Voor een jong dier zou ik voor een zo simpel mogelijk bitje gaan.

Inderdaad een bus of kneveltrens. Zo krijg je geen velletjes en heb je een niet heftig bit er in hangen.

Enkel of dubbel gebroken en type materiaal is erg afhankelijk van het paard. Als je nu dubbel gebroken hebt en 'standaard' materiaal dan zou ik daar niet aan lopen rommelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:20

Als je nu een watertrens hebt zou ik inderdaad ook minstens een bustrens proberen. In elk geval iets zonder losse ringen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 12:42

Paard is niet compleet onstuurbaar hoor, maar door het rechtrichten ben je snel geneigd om vast te houden + een bit wat een maatje te klein is...

Kneveltrens vind ik voor paarden die echt net onder zadel zijn zeker een goede oplossing, maar ik denk dat ik met een bustrens meer aan de slag kan.

Ik heb er daarom net eentje besteld :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:18

+:)+