Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

driebergen schreef:.... Een zadel dat PAST is op den duur het goedkoopst en zit het fijnst
en dat is niet merkgebonden.

.

anneliesdj schreef:Dat kunststof vormt zich niet naar je zit en is bovendien stug, ik vind het echt rotspul. Maar het zijn verder qua pasvorm ed wel nette zadels.
kissmeB schreef:driebergen schreef:.... Een zadel dat PAST is op den duur het goedkoopst en zit het fijnst
en dat is niet merkgebonden.
En een goede zadelmaker/passer is ook super belangrijk!
Check of iemand goed geschoold is, tegenwoordig kan iedereen zadels passen en meten
Celiien schreef:Rossner is echt een fijn zadel! Heerlijk mee gereden tot die gestolen was. Nu een Horka zadel erop liggen, nier heel bekend maar zit ook geweldig!
Persoonlijk het meest k*tte zadel waar ik op gezeten heb is een wintec (oooo wat It dit ruk zeg vreselijk) en een baseline zadel. Beide totaal geen zit erin, geen steun en gewoon Meh. En geloof ook gewoon niet dat baseline goed kan zijn voor ie prijs
missanita84 schreef:ook van wintec zijn oa de issabell werth (leder/kunstof ) of bates (leder) zijn hele andere zadels maar vallen onder wintec, en niet te vergelijken met bv; de wintec 2000

N0a schreef:Ik heb op dit moment een Tekna zadel er op liggen. Vind het zelf een fijn zadel, heb de veelzijdigheid, kan wel iets meer steun gebruiken maar moet zeggen dat ik de vlakke zit ook wel fijn vind. Makkelijk schoon te houden, goede vulling en ideaal voor mijn paard omdat ze nog wel eens schommelt in gewicht.
Hiervoor had ik een Rossner, zeer tevreden mee. Heerlijk zadel, goede vulling, fijne diepe zit & na 5 jaar zag die er nog steeds uit als nieuw. Helaas viel mijn paard te veel af, waardoor het zadel wat op de schoft zakte. En een small zou dan weer te klein zijn. Dus moest helaas een ander zadel. Verder absoluut geen klachten over Rossner. Heb overigens wel voor mijn eigen zadelmaker gekozen, en niet voor die van Divoza.
missanita84 schreef:Een pro cair is idd heel anders dan een bates of isabell ook kwa zit en pasvormen
Lotte2001 schreef:Ik heb nu een cadet zadel 15 inch brede boom ligt nu op mijn verzorg Shetlander maar heeft ook op Haflinger gereden zadel wordt al 7 jaar gebruikt en geen schade alleen gebruikssporen zijn 2de hands niet duur nieuw wel een aardige prijs

Nies_ schreef:Kentaur vind ik de prijs/kwaliteit verhouding goed van, maar ik ben blij dat ik van dat zadel af ben. Heb nu Passiers en een Stübben en dat is veel betere kwaliteit en zit ook stukken beter. Merken die nog goedkoper zijn zou ik niet eens aan beginnen.
Ben je op zoek naar een nieuw zadel? De zadelmarkt ligt momenteel plat, je kunt dus ook een jong 2e hands zadel voor een hele leuke prijs kopen.

zoutenootjes schreef:Nies geeft hier een hele goede tip. Tweedehands zijn de goede zadels nog steeds betaalbaar. Ik heb een Barnsby zadel. Op bokt is een topic waar een Barnsby zadel helemaal uit elkaar wordt gehaald (met foto's). En dat topic geeft het verschil in kwaliteit heel goed aan. De Barnsby is goed en stevig, en van goed materiaal gemaakt. Er is ook een zadelmarkt zadel uit elkaar gehaald door iemand. Daar zit heel slecht materiaal in verwerkt en dat wordt ook erbij verteld. Roestige spijkers en raar vulmateriaal, om maar eens wat te noemen.
Ik heb ook wel eens op Stubben gereden. Die zijn vrij hard, maar wel goed. Deze zadels worden ook wel gebruikt om een paard in te rijden, omdat ze tegen een stootje kunnen. Kieffer kun je ook proberen, daar heb ik ook goede ervaringen mee.
anneliesdj schreef:De nieuwste type's van stubben hebben ook een zachtere zit. Kieffer is qua ruitercomfort dan nog beter.
Kentaur heeft volgens mij alleen de meer standaard maten, dus vraag me af of dat gaat passen op een paard wat niet doorsnee is.
Marktplaats raadde ik ook al aan, maar nadeel is dan dat je zelf moet gaan passen en als je de maten van je paard niet weet is dat lastig.
Ik zit even te denken aan dat zadelmerk wat ook enkele kunststof modellen heeft maar meer van leder maakt, dat zijn ook fijne zadels in betaalbare prijsklasse. Kan er even niet opkomen.
en dat van deze zadelpasser werkte dus ook niet echt mee.

anouk97x schreef:Ervaringen met star zadels ? Ze lijken me niet echt goed door de prijs maar hoor er goede en slechte verhalen over net zoals daslo