Zadelmerken ? Welke zijn goed en welke niet.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Zadelmerken ? Welke zijn goed en welke niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 23:12

Hallo,
Daar ik opzoek ben naar een goed zadel voor mijn pony, kom ik natuurlijk op veel verschillende merken.
Alleen zie ik dan bijvoorbeeld ook merken zoals Rossner, Pagony, HKM, natuurlijk Tekna .

Nou vraag ik me alleen af, hoe goed zijn ze eigenlijk?
Ze zijn in prijsklasse's een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld een KN / Stübben / Anky / Kieffer enz.
(De wat bekendere/grotere zadelmerken vind ik)

Neem bijvoorbeeld deze:
http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... rena-.html

http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... laxy-.html
Beide een HKM springzadel, bij die prijs krijg ik enigszins vraagtekens mooi dat het laag is maar dit vind ik wel heel laag.

Of deze, van het merk nog nooit gehoord:
http://www.equimatch.nl/zadels-toebehor ... -springen/
Ziet er wel super uit, zij kunnen voor mij het zadel naar Enschede sturen en door een zadel passer laten passen, past ie niet gaat ie weer terug naar de dealer van de website.

Pagony lijkt mij sowieso niet wat, maar kan iemand me toelichten waarom ik dat idee erbij krijg of is er iemand met een pagony zadel die er wel over te spreken is evenals Rossner?

Tekna hoor ik zoooveel verschillende verhalen over dat ik het echt niet meer weet daarmee.

Helaas heb ik voor 3 maanden geleden een nieuw zadel gekocht, alleen ligt ie juist helemaal niet goed op mijn pony ondanks dat de verkoper/zadel passer beweerde van wel.
Zadel ligt nu al 3 weken compleet stil, ik hoop het te verkopen of terug te kunnen doen want ik vind het zonde ook van mijn gespaarde geld.
Hij beweerd echter nog steeds dat het zadel goed genoeg is , maar die vlieger gaat voor mij niet op (voor verdere toelichtingen graag een pm)

In afwachting wat er nu met dat zadel gebeurt en of we eruit komen, ben ik natuurlijk op zoek naar een goed fijn zadel .

Ik kan niet wat verwachten van mijn pony als het zadel niet ligt, ik ren zelf ook geen complete marathon met niet passende schoenen.

Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met wat informatie w.b.t deze merken.
Alvast erg bedankt!

driebergen

Re: Zadelmerken ? Welke zijn goed en welke niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:48

.... Een zadel dat PAST is op den duur het goedkoopst en zit het fijnst ;)
en dat is niet merkgebonden.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 23:49

Ja , ik wou er eigenlijk ook nog bij zetten dat als meerdere bokkers bijvoorbeeld met andere merken of niet bekende merken qua zadels (dus pagony is bekend maar in zadels??) vragen hebben zij die om mij hier ook kunnen stellen.

Hetzelfde wbt andere spullen zoals hoofdstellen enzovoort.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 23:51

driebergen schreef:

Het ligt imo er wel aan hoe een zadel in elkaar is gezet.
Zo zijn er genoeg mensen die bij voorbaat al minder ervaring met Wintec zadels hebben of überhaupt kunststof .

Maar over merano zadels was toen ook een compleet topic op bokt, die waren totaal met verkeerd spul opgevuld zoals matrasinhoud en dat soort spullen.

Ben het overigens wel met je eens dat een zadel op alle vlakken hoort te passen maar ik heb nu eenmaal niet het budget van 2500 euro of meer voor een zadel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:00

HKM is rommel, dat wil je niet hebben.
Pagony is iets beter maar nog niet veel.
Rossner heeft nette zadels voor een degelijke prijs, als je het goed wilt hebben zonder al teveel te betalen zou ik daar gaan zoeken.
Geld ook voor Kentaur, vind dat zelf heel fijne zadels, goede pasvorm, fijn leder. Staan beide ook wel tweedehands op MP.
Wintec moet je van houden, zijn nette zadels maar dat kunststof.... Ik vind het vreselijk maar als je zadel bv veel regen en modder tegenkomt is het ideaal.
Maar als je echt een goed zadel wilt kun je ook een tweedehands stubben, kieffer of lemetex nemen, dat blijven toch wel de beste zadels.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 00:16

Dank je wel Annelies, daar heb ik wat aan :j .
Ik ben een beetje overgehaald door de winkel die mij de Wintec verkocht, ik had er al niet veel mee maar ben er nu helemaal wel klaar mee.

Ik rij nu tijdelijk met het zadel van een meisje van stal, fijn ding! Daarna nog even op de wintec gezeten voor iemand die master fit in zadel passen is , en dat zat echt rot nog rotter dan ik het zadel al vond maar dat is logisch nadat ik al 3 weken op het andere zadel rij.

Toevallig word er binnenkort een Kentaur gepast, en ik hoop echt dat dat zadel het is voor ons!
Laatst bijgewerkt door S_uus op 16-10-13 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:23

Dat kunststof vormt zich niet naar je zit en is bovendien stug, ik vind het echt rotspul. Maar het zijn verder qua pasvorm ed wel nette zadels.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:28

driebergen schreef:

En een goede zadelmaker/passer is ook super belangrijk!
Check of iemand goed geschoold is, tegenwoordig kan iedereen zadels passen en meten ;(

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 04:26

Rossner is echt een fijn zadel! Heerlijk mee gereden tot die gestolen was. Nu een Horka zadel erop liggen, nier heel bekend maar zit ook geweldig!

Persoonlijk het meest k*tte zadel waar ik op gezeten heb is een wintec (oooo wat It dit ruk zeg vreselijk) en een baseline zadel. Beide totaal geen zit erin, geen steun en gewoon Meh. En geloof ook gewoon niet dat baseline goed kan zijn voor ie prijs :=

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:05

ook van wintec zijn oa de issabell werth (leder/kunstof ) of bates (leder) zijn hele andere zadels maar vallen onder wintec, en niet te vergelijken met bv; de wintec 2000

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:46

anneliesdj schreef:
Dat kunststof vormt zich niet naar je zit en is bovendien stug, ik vind het echt rotspul. Maar het zijn verder qua pasvorm ed wel nette zadels.

Nou vind ik ook , rij nu een hele tijd op een zadel van iemand anders..
Zat van de week dus weer op wintec, pony wou niet nageven , geen hals strekken niks en ik had een houten kont ervan.

kissmeB schreef:
driebergen schreef:

En een goede zadelmaker/passer is ook super belangrijk!
Check of iemand goed geschoold is, tegenwoordig kan iedereen zadels passen en meten ;(

Om te huilen is het , we hadden altijd een goede hier in de regio maar die is er met de pet naar gaan gooien (gooit zadel op je paard/pony en zegt dat ie goed ligt zonder dat de ruiter/amazone ermee gereden heeft )
Dus zoek je een vervanging, Divoza hoor ik ook geen hele goede dingen over.

Toen kwam ik uit bij een klein winkeltje waarvan gezegd werd dat ie geschoold is alleen toen ik aangaf hoe en wat aan de master saddle fitster begon zij wel wat te lachen ....
Als leek ga je er vanuit dat het wel goed zit, ik weet natuurlijk wel waarop te letten maar ik weet niet alles...

Celiien schreef:
Rossner is echt een fijn zadel! Heerlijk mee gereden tot die gestolen was. Nu een Horka zadel erop liggen, nier heel bekend maar zit ook geweldig!

Persoonlijk het meest k*tte zadel waar ik op gezeten heb is een wintec (oooo wat It dit ruk zeg vreselijk) en een baseline zadel. Beide totaal geen zit erin, geen steun en gewoon Meh. En geloof ook gewoon niet dat baseline goed kan zijn voor ie prijs :=

Ik heb Rossner's in handen gehad bij Divoza en ze lijken indd goed gevuld en zien er goed uit maar verder geen ervaring mee dus ben blij dat je je mening komt delen.

Ik vind Wintec ook niks, had het ook aangegeven maar goed dan krijg je te horen wat er allemaal zoo ontzettend goed is aan Wintec .
Precies wat je zegt, geen steun! Ik heb altijd met stille onderbenen gereden maar ik krijg mijn onderbeen niet stil in Wintec , dat is ook opgeschreven door Master saddle fit , op het andere zadel loopt mijn pony vele malen beter en zit ik ook weer zoals ik altijd zat.

missanita84 schreef:
ook van wintec zijn oa de issabell werth (leder/kunstof ) of bates (leder) zijn hele andere zadels maar vallen onder wintec, en niet te vergelijken met bv; de wintec 2000

Dit is een Wintec pro cair dressuur, schijnt die voor de Isabella te zijn.
Bedoel je dat zij beter zijn dan Wintec 2000? Ik heb totaal geen Wintec verstand.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:48

Iedereen tot zo ver ontzettend bedankt, meer reacties zijn altijd welkom.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:05

Zadels is heel persoonlijk voor je paard en voor jou.
Je hebt zadels die specifieker zijn voor rondgeribte paarden of juist voor hoge schoft enz.
En wat is een goed zadel?
Een zadel dat goed past op je paard en wat voor jou prettig en juist zit dat is het juiste zadel.
En soms is het uitproberen.
Ik ben ook lang aan het zoeken geweest voor het juiste zadel en dan denk je het te hebben gevonden alleen blijkt het toch niet meer goed te passen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 13:23

Dat telt ook zeker mee, maar ik wil ook graag weten waar Anneliesdj bijvoorbeeld mee reageerde.
Er zijn genoeg zadels die eigenlijk prut zijn, die kunnen heerlijk zitten maar toch niet zo heerlijk zijn als ze eruit zien of voelen voor je eigen zit.

Nou heb ik inderdaad dat wat je net zegt, "Blijkt het toch niet (meer) goed te passen".
Daarom is het voor mij nu echt klaar met Wintec, misschien kort door de bocht, maar zoals ik aangaf heb ik al niet veel met het merk, of Isabella zich er nu mee bemoeit heeft of niet zij rijd er zelf ook niet mee :)
Ik heb een beetje het idee dat ik 'erin getrapt' ben of zo.

Mijn pony waar dit om gaat is redelijk rondgeribt , maar heeft wel schoft wat normaal niet echt bij het ras voorkomt.
Ik ben wel zeer benieuwd want zaterdag komt er iemand met een Kentaur en hoop dat die past dat is mijn belangrijkste prioriteit en dat ie mij lekker zit is ook belangrijk (dat doet wintec totaal niet en daarover had ik diezelfde maand al geklaagd na aanschaf) maar als ie mijn pony maar lekker ligt .

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:33

Ik heb op dit moment een Tekna zadel er op liggen. Vind het zelf een fijn zadel, heb de veelzijdigheid, kan wel iets meer steun gebruiken maar moet zeggen dat ik de vlakke zit ook wel fijn vind. Makkelijk schoon te houden, goede vulling en ideaal voor mijn paard omdat ze nog wel eens schommelt in gewicht.

Hiervoor had ik een Rossner, zeer tevreden mee. Heerlijk zadel, goede vulling, fijne diepe zit & na 5 jaar zag die er nog steeds uit als nieuw. Helaas viel mijn paard te veel af, waardoor het zadel wat op de schoft zakte. En een small zou dan weer te klein zijn. Dus moest helaas een ander zadel. Verder absoluut geen klachten over Rossner. Heb overigens wel voor mijn eigen zadelmaker gekozen, en niet voor die van Divoza.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:43

Een pro cair is idd heel anders dan een bates of isabell ook kwa zit en pasvormen

Lotte2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:38

Ik heb nu een cadet zadel 15 inch brede boom ligt nu op mijn verzorg Shetlander maar heeft ook op Haflinger gereden zadel wordt al 7 jaar gebruikt en geen schade alleen gebruikssporen zijn 2de hands niet duur nieuw wel een aardige prijs

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:28

Kentaur vind ik de prijs/kwaliteit verhouding goed van, maar ik ben blij dat ik van dat zadel af ben. Heb nu Passiers en een Stübben en dat is veel betere kwaliteit en zit ook stukken beter. Merken die nog goedkoper zijn zou ik niet eens aan beginnen.

Ben je op zoek naar een nieuw zadel? De zadelmarkt ligt momenteel plat, je kunt dus ook een jong 2e hands zadel voor een hele leuke prijs kopen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:38

Nies geeft hier een hele goede tip. Tweedehands zijn de goede zadels nog steeds betaalbaar. Ik heb een Barnsby zadel. Op bokt is een topic waar een Barnsby zadel helemaal uit elkaar wordt gehaald (met foto's). En dat topic geeft het verschil in kwaliteit heel goed aan. De Barnsby is goed en stevig, en van goed materiaal gemaakt. Er is ook een zadelmarkt zadel uit elkaar gehaald door iemand. Daar zit heel slecht materiaal in verwerkt en dat wordt ook erbij verteld. Roestige spijkers en raar vulmateriaal, om maar eens wat te noemen.

Ik heb ook wel eens op Stubben gereden. Die zijn vrij hard, maar wel goed. Deze zadels worden ook wel gebruikt om een paard in te rijden, omdat ze tegen een stootje kunnen. Kieffer kun je ook proberen, daar heb ik ook goede ervaringen mee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:00

De nieuwste type's van stubben hebben ook een zachtere zit. Kieffer is qua ruitercomfort dan nog beter.
Kentaur heeft volgens mij alleen de meer standaard maten, dus vraag me af of dat gaat passen op een paard wat niet doorsnee is.
Marktplaats raadde ik ook al aan, maar nadeel is dan dat je zelf moet gaan passen en als je de maten van je paard niet weet is dat lastig.

Ik zit even te denken aan dat zadelmerk wat ook enkele kunststof modellen heeft maar meer van leder maakt, dat zijn ook fijne zadels in betaalbare prijsklasse. Kan er even niet opkomen.

anouk97x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:04

Ervaringen met star zadels ? Ze lijken me niet echt goed door de prijs maar hoor er goede en slechte verhalen over net zoals daslo

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 22:50

N0a schreef:
Ik heb op dit moment een Tekna zadel er op liggen. Vind het zelf een fijn zadel, heb de veelzijdigheid, kan wel iets meer steun gebruiken maar moet zeggen dat ik de vlakke zit ook wel fijn vind. Makkelijk schoon te houden, goede vulling en ideaal voor mijn paard omdat ze nog wel eens schommelt in gewicht.

Hiervoor had ik een Rossner, zeer tevreden mee. Heerlijk zadel, goede vulling, fijne diepe zit & na 5 jaar zag die er nog steeds uit als nieuw. Helaas viel mijn paard te veel af, waardoor het zadel wat op de schoft zakte. En een small zou dan weer te klein zijn. Dus moest helaas een ander zadel. Verder absoluut geen klachten over Rossner. Heb overigens wel voor mijn eigen zadelmaker gekozen, en niet voor die van Divoza.

Ja ik vind iet wat steun ook wel fijn!

Tekna, vind ik wel mooi stalgenoot heeft er ook 1 maar hoorde van iemand anders over een naad van de kussens die uiteindelijk op de rug gaat drukken? Heel raar verhaal.

Ik ga ook een andere zadelpasser erbij halen dan Divoza want die rekenen zo al 75 euro geloof ik en als je geen zadel neemt ben je dat mooi kwijt haha.

missanita84 schreef:
Een pro cair is idd heel anders dan een bates of isabell ook kwa zit en pasvormen

Negatief dus, want Isabelle zal wel wat aan een negatieve zit doen.
Ik ben er echt niet blij mee, net is ie langs geweest en hij blijft bij zijn punt en de halve stal staat achter hun/mijn punt.

Gaan we niet uitkomen.

Lotte2001 schreef:
Ik heb nu een cadet zadel 15 inch brede boom ligt nu op mijn verzorg Shetlander maar heeft ook op Haflinger gereden zadel wordt al 7 jaar gebruikt en geen schade alleen gebruikssporen zijn 2de hands niet duur nieuw wel een aardige prijs

Oh ken dat merk niet? Heb je een linkje ? :D

Nies_ schreef:
Kentaur vind ik de prijs/kwaliteit verhouding goed van, maar ik ben blij dat ik van dat zadel af ben. Heb nu Passiers en een Stübben en dat is veel betere kwaliteit en zit ook stukken beter. Merken die nog goedkoper zijn zou ik niet eens aan beginnen.

Ben je op zoek naar een nieuw zadel? De zadelmarkt ligt momenteel plat, je kunt dus ook een jong 2e hands zadel voor een hele leuke prijs kopen.

Ik heb momenteel een mooi Kentaur op het oog, die komt zaterdag hier om te passen een aantal fysio's raden het merk wel aan.
Maar ik word zo overspoelt met info om mij heen dat ik het soms niet meer weet :')

De Stübben van een vriendin heeft indd een fijne zachte zit, heerlijk zadel.
Vroeger waren Stübbens knetter hard indd :j

Klopt met de zadelmarkt, maar wou eigenlijk eerst proberen eruit te komen met de verkoper van mijn nieuwe zadel maar hij werkt niet mee blijft stug zijn gelijk volhouden (Nieuw zadel gewoon uit de winkel) .

Nu dit onopgelost lijkt, kijk ik gewoon verder naar een 'nieuw' of nieuw zadel voor mijn pony want onze trainingen moeten wel gewoon door kunnen gaan, met 2keer in de week longeren maak ik hem echt niet gelukkig laat staan al die tijd vrij geven.
Moeilijk moeilijk.

zoutenootjes schreef:
Nies geeft hier een hele goede tip. Tweedehands zijn de goede zadels nog steeds betaalbaar. Ik heb een Barnsby zadel. Op bokt is een topic waar een Barnsby zadel helemaal uit elkaar wordt gehaald (met foto's). En dat topic geeft het verschil in kwaliteit heel goed aan. De Barnsby is goed en stevig, en van goed materiaal gemaakt. Er is ook een zadelmarkt zadel uit elkaar gehaald door iemand. Daar zit heel slecht materiaal in verwerkt en dat wordt ook erbij verteld. Roestige spijkers en raar vulmateriaal, om maar eens wat te noemen.

Ik heb ook wel eens op Stubben gereden. Die zijn vrij hard, maar wel goed. Deze zadels worden ook wel gebruikt om een paard in te rijden, omdat ze tegen een stootje kunnen. Kieffer kun je ook proberen, daar heb ik ook goede ervaringen mee.

Ik ga zo eens kijken of ik het topic kan vinden, vet interessant altijd!
Hebben ze jaren geleden eens met een Merano gedaan, het merk stond al niet goed bekend en er kwam toen echt van alles uit, matrasinhoud en al die rommel...

Kieffer hoor ik indd meer goede verhalen over +:)+

anneliesdj schreef:
De nieuwste type's van stubben hebben ook een zachtere zit. Kieffer is qua ruitercomfort dan nog beter.
Kentaur heeft volgens mij alleen de meer standaard maten, dus vraag me af of dat gaat passen op een paard wat niet doorsnee is.
Marktplaats raadde ik ook al aan, maar nadeel is dan dat je zelf moet gaan passen en als je de maten van je paard niet weet is dat lastig.

Ik zit even te denken aan dat zadelmerk wat ook enkele kunststof modellen heeft maar meer van leder maakt, dat zijn ook fijne zadels in betaalbare prijsklasse. Kan er even niet opkomen.

Ik heb helaas geen dikke kas :\ en dat van deze zadelpasser werkte dus ook niet echt mee.
Maar ik ga zeker weer even marktplaatsen!! :)

Ik heb een paar weken geleden toevallig een zadel in de buurt gevonden , ook een KN waarmee ik nu ook rij.
Helaas sloot die voor geen meter aan met de kussens achter.
Dus die heb ik terug gebracht, ik had een contractje gemaakt met de eigenaar van het zadel :)

Bedoel je Torrowgood? of zo iets?

anouk97x schreef:
Ervaringen met star zadels ? Ze lijken me niet echt goed door de prijs maar hoor er goede en slechte verhalen over net zoals daslo

Ik niet maar de anderen hier misschien wel :)

Iedereen weer ontzettend bedankt voor de reacties!
Laatst bijgewerkt door S_uus op 16-10-13 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

borrelnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:57

Wintec zadels vond ik persoonlijk ook niks. Ze zijn gewoon kneiterhard.
Ik heb zelf een Kentaur zadel vanwege een ook niet zo'n groot budget, en daar ben ik heel erg over te spreken. Zit lekker en de prijs-kwaliteit verhouding is toppie. En ze hebben ze in het bruin hihi. Mooi hoor. :9
Laatst bijgewerkt door borrelnoot op 16-10-13 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:58

Nee thorowgood heeft vooral kunststof, ik bedoel in iets hogere prijsklasse.

Kentaur is er ook in cognac/lichtbruin :j

borrelnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:02

En roodbruin ook nog...!