Halsverlenger/ elastiek of bijzetteugel bij longeren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Halsverlenger/ elastiek of bijzetteugel bij longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:38

Ik heb met mijn jonge paard (5 jaar, waarvan 1 jaar onder het zadel wat we nu sinds enkele maanden echt aan het oppakken/ doorpakken zijn) met rijden op de manege in de les het problem dat ze totaal scheef loopt. Ik krijg haar amper/ totaal niet over de hoefslag, en als ik stelling/ buiging krijg is dit ook gelijk een volte. Rechtuit loopt ze met haar kont naar binnen, hoofd naar buiten, en als ik haar wil omzetten gaat ze ook gelijk van de hoefslag af. Omdat ik thuis nooit hulp heb met rijden dacht ik om haar thuis te gaan longeren met een bijzet of halsverlenger zodat ze die nagevelijkheid en buiging op die manier wat beter onder de knie krijg. Ik heb in de les echt heel erg het idee dat ik aan kilo's zit te worstelen met mijn teugels en benen maar dat ze er totaal niks van snapt. Zodra ze nageeft en meebuigt zijn gelijk alle kilo's weg, maar gaat ze ook niet de route volgen welke ik wil dat ze volgt.

Ik ben alleen nu heel erg in dubio welke hulpteugel ik het beste kan aanpakken. Het gaat mij echt puur om de stelling en buiging. Ik ga het ook alleen met longeren gebruiken.
Kan ik dan beter voor de simpele bijzet gaan, zodra ze nageeft is de druk er volledig vanaf, of voor de halsverlenger/ elastiek welke minder stug is maar wel altijd druk houd?

Michellette

Re: Halsverlenger/ elastiek of bijzetteugel bij longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:41

Zou er eerst voor zorgen dat ze recht gaat lopen in plaats van gaan klooien met hulpmiddelen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:45

Haar nageeflijkheid is niet je prio als ik het goed lees. Je paard is er scheef en denk dat hoe meer je aan de voorkant gaat zitten, hoe erger dit wordt. Is er niet iemand bij jou in de buurt die je kan helpen met rechtrichten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:48

Op de manege kreeg ik de tip om met dubbele longe te gaan longeren om het op die manier aan te pakken. Echter durf ik dit zelf nog niet aan.. Omdat ze nog vrij groen is rijd ik ook absoluut niet in mn eentje, gewoon uit veiligheid. Dus rijd ik eigenlijk maar 1 keer in de week, en de rest doe ik grondwerk/ longeren. Omdat ik de dubbele longe niet aandurf zat ik dus te denken aan iets wat een beetje het zelfde effect heeft, maar dan makkelijker.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:58

Ik ben zelf geen voorstander van elastiek omdat paarden daarbij de mogelijkheid hebben om eraan te gaan hangen en de verkeerde spieren daardoor traint.
Misschien dat een pessoa een idee is wanneer je wilt gaan longeren? Zo stimuleer je de achterhand en gaat het paard zijn rug beter gebruiken en ontspannen. Wel zou ik er les bij nemen of iemand erbij halen die je hierbij helpt om het goed af te stellen.
Dubbele longe vind ik zelf ook erg fijn omdat je het paard daardoor net zo kunt laten lopen als onder het zadel alleen dan zonder invloed van de ruiter, maar het paard moet daarvoor rustig genoeg zijn als je zelf geen ervaring ermee hebt en als ik dit zo lees is dat nu niet het geval door de jongigheid van het dier.
Misschien anders werken met dubbele lijnen om het paard recht te richten ipv te richten op het nageeflijk krijgen, dat is namelijk stap 1 voordat je kunt kijken naar nageeflijk laten lopen. Daarna zou je dan kunnen kijken naar een hulpmiddel om het paard ontspannen te laten lopen.