Zadel met extreem veel schoft en schoudervrijheid

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Zadel met extreem veel schoft en schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 08:10

Welke zadels geven extreem veel schoft en schoudervrijheid? Het zadel moet veel ruimte geven, platte kussens hebben en kort zijn. Zijn er nog meer merken die hieraan voldoen? Alle 'normale' merken heb ik eigenlijk al gehad en alles is veel te krap. Maar misschien is er nog een minder bekend merk waar ik niet aan gedacht heb? Ik moet een zadel wat vooraan én breed is en een hoge kamer heeft. Paard heeft:

een extreem brede Trapezius
een hoge schoft
een dieptepunt voor in de rug
oplopende rug (keilkussens kunnen eigenlijk niet)
brede schouders
rondgeribt, maar dan ook letterlijk rond, dus geen platte tafel model rug
singelplek heel ver naar voren en schouders dus in verhouding heel ver naar achteren
gevoelig, vulling moet zacht
korte rug, zadel mag niet langer dragen dan 38 cm, Franse kussens is dus ideaal

Ik heb al heel veel merken gehad en ben bang dat ik alleen de D1 als keuze heb. Zou het toch fijn vinden als er nog meer merken waren, dus misschien dat jullie nog wat weten.

Zinzi_jewel

Re: Zadel met extreem veel schoft en schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 08:21

Zadel atelier al geprobeerd??

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 08:27

Ja, boom kneep teveel. Kon nog wel wat aangepast, maar niet voldoende.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 08:34

een prestige venus K ,fijn zadel voor dat type paard. Is ook wat prijsgustiger als de D1

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 08:34

Strada zadel?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 08:43

De Venus en de Doge zijn ook het proberen waard, alleen daar moet ik nog wel wat aan laten veranderen voordat hij voor haar ook echt geschikt is. Als het ik geld nu had liggen had ik meteen een nieuwe D1 gekocht, maar vind hem wel heel prijzig en ik weet niet hoeveel ze nog gaat veranderen. Ze is de afgelopen twee jaar al zoveel breder geworden.
Strada was ik naar aan het kijken, zoek een foto van de voorkant. Ze hebben wel brede kussens allemaal of is dat toeval.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 08:44

Uit interesse: wat is een D1?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 08:46

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 08:47

D1 is een zadel van prestige.

Voldoet de Prestige top dressage niet en misschien een zadel van Custom of Ninon Schutte?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 09:00

Top dressage voldoet niet, moet heel veel aan verbouwd. Doge of Venus zouden kunnen, moet ook nog wat aan veranderd. D1 is echt het model, maar om die nu meteen aan te schaffen, zonder andere merken te kunnen proberen en met een paard wat waarschijnlijk weer uit het zadel gaat groeien moet ik daar echt even over nadenken. Het is niet het goedkoopste zadel.
Zadels van Ninon passen niet, Custom zie ik alleen maar grote, lange zadels mee (ook die met korte kussen). Nog geen een model gezien met oplopende kussens.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:13

Kieffer Amsterdam?

Ik heb zelf ook zo'n paard, behalve dat hij geen hoge schoft heeft, maar wel ook flinke schouders en rondgeribt. Heb nog geen zadel kunnen vinden wat echt goed ligt. Heb er nu een Kieffer München op liggen

Hou topic ook even in de gaten.
Vind nieuwe prestige ook erg duur. Tweedehands zijn de type D1, Venus K niet te krijgen |(

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:21

2005 schreef:
Top dressage voldoet niet, moet heel veel aan verbouwd. Doge of Venus zouden kunnen, moet ook nog wat aan veranderd. D1 is echt het model, maar om die nu meteen aan te schaffen, zonder andere merken te kunnen proberen en met een paard wat waarschijnlijk weer uit het zadel gaat groeien moet ik daar echt even over nadenken. Het is niet het goedkoopste zadel.
Zadels van Ninon passen niet, Custom zie ik alleen maar grote, lange zadels mee (ook die met korte kussen). Nog geen een model gezien met oplopende kussens.

Belker in het topic [HAR] Wie heeft er een Custom zadel? heeft er eentje met verkorte kussens.
Jammer dat de top dressage niet past, deze zijn prijstechnisch wat leuker :) en inderdaad, de D1 is nou niet bepaalt goedkoop.
Custom heeft de prijzen op de site erbij staan en deze zitten rond de 2000-3000 euro, afhankelijk wat je zelf wilt. Ik zou gewoon eens een poging wagen. Volgens mij zit er in het topic ook iemand van custom zelf, leg daar je probleem eens voor.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:23

Equestor misschien?
Die zijn gericht op korte barokke paarden.
Ik heb specifiek voor de equestor gekozen vanwegecde schoudervrijheid brede boom en breed tussenkanaal. Mijn zadel is de equestor levada.

http://www.equestor.nl
Laatst bijgewerkt door Annem84 op 12-10-13 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:25

2005 schreef:

Deze is van Belker (verkorte kussens voor op haar pony) https://lh6.googleusercontent.com/-344m ... G_8982.JPG

ik zie geen groot en lang zadel :P voor de rest is alles bespreekbaar mogelijk, je kan vrijblijvend iemand laten komen voor advies. Je bent tot niets verplicht...no cure no pay bij Custom!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:39

Heb even gekeken. Mooi zadel die D1. Lijkt zo op het eerste gezicht op mijn nieuwe zadel. Een Schleese heb ik besteld. Met korte kussens en veel ruimte voor wervelkolom.
Qua prijs zal de Schleese ongetwijfeld niet lager liggen dan een D1(zag geen prijs), maar het zadel is wel altijd aan te passen (veranderend paard, nieuw paard).
Kan een foto plaatsen als je mijn model zadel wilt zien?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:56

Afbeelding
Dacht ik plaats gelijk maar even een plaatje. Kun je het zien. Speciaal voor mijn rondgeribte volbloed met errug korte rug. Woensdag wordt ie pas gemaakt op m'n paard.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:06

Hoor ik meer van sleesche zadels.
Ben er nog niet uit wat er zo bijzonder aan is. Ook nog niet serieus ingelezen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:09

Er staan heel veel filmpjes op YouTube. Of Google op Saddlefit 4 Life.
Ik ga geen promopraatje houden, tijdens het testen van het zadel was de reactie van mijn paard voldoende :-)

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:09

anatomica zadel in een woord geweldig!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 10:10

Ik heb nu gelukkig een zadel wat redelijk ligt, maar ze groeit eruit. Kieffer, Equestor, allemaal al gehad. De korte Custom zal ook niet passen, nog teveel kussen. Het is echt lastig, al zoveel zadelmakers gehad. Ben bang dat het toch een D1 wordt.

Is Schleese zonder lucht?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:11

Ja Schleese is zonder lucht.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:13

Thorrowgood

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:24

Jaguar zadel ? Dat heeft franse kussens.. Wel een curved boom, ik weet niet of je dat nodig hebt ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:26

Amvbeek schreef:
Equestor misschien?
Die zijn gericht op korte barokke paarden.
Ik heb specifiek voor de equestor gekozen vanwegecde schoudervrijheid brede boom en breed tussenkanaal. Mijn zadel is de equestor levada.

http://www.equestor.nl

Yep ik heb ook voor mijn rond geribte met korte rug merens een Equestor David Wishpelaer dressuurzadel. Ben hier tevreden over. Voor mijn rug zit hij goed maar mijn instructrice komt er met pijn in de rug vanaf. Daar moet je dus wel even goed op letten want niet iedereen zit hier fijn op.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 12:05

Ik heb een cobra/ harry dabbs / jaguar die knelt op de trapius. Verder wel ideaal kort zadel!