Wat voor bitloos hoofdstel gebruiken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Madje1992

Wat voor bitloos hoofdstel gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 20:56

Mijn paard heeft heel snel last van bruine smurie die uit haar mond komt. En deze komt alleen aan de rechterkant.
Nou dacht ik dat dit opgedroogd bloed is, en dat dit komt door het bit.
Helaas heeft kan ik echter nergens een plek vinden waar het is ontstaan.
Nu wil ik een tijdje zonder bit gaan rijden, alleen weet ik niet wat voor hoofdstel ik moet nemen.
Mijn instructice weet dit ook niet, die heeft altijd gereden met bitten en zich nooit verdiept in het bitloos rijden.
Nou vroeg ik me af wat jullie zouden aanraden.
Of dat er misschien iets van een service is hiervoor??

Sorry als dit verkeerd staat

Yanne_RP

Re: Wat voor bitloos hoofdstel gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:04

Zowiezo raad ik je een sidepull werking aan. Hier heb ik een aantal jaar ervaring mee en blijf het de fijnste werking vinden vergeleken met kaakgekruist of kingekruist. Je hebt veel verschillende hoofdstellen met sidepull werking, dit gaat dan natuurlijk meer om je eigen smaak en wat je zelf mooi vindt. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:12

Net als met bitten heeft ieder paard zijn eigen voorkeur. Het is dus echt een kwestie van proberen waar je paard het beste mee uit de voeten kan.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:38

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 08:35

Ik heb de Fra Dietsji, die is kaakgekruist. Hij bevalt goed maar ik wil er nog een kingekruist model bij om eens te kijken hoe ze daar op reageert.

Sannee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:26

Ik heb het met een kingekruist model geprobeerd. Mijn hafje reageerde er best aardig op maar een paar keer schudden met zn hoofd en hij was los..

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:58

sommige shops hebben een soort probeer service, je kunt dan allerlei hoofdstellen proberen en dan kun je zien welke je het fijnst vind.
verder verkoop ik ook wel wat touwhalster die kin- of kaakgekruist zijn die ook sidepullringen hebben zodat je het beide kunt proberen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:04

Ik rijd mijn beide paarden al jaren met een kingekruist hoofdstel en daar lopen ze heel fijn op.
Absoluut geen last van communinicatiestoornissen. ;)

Afbeelding

Overigens lijkt het me wel verstandig dat je toch verder onderzoek doet naar die smurrie uit zijn mond, want ook met bit hoort dat niet.
Kan van alles in de mond zijn, misschien een ontstoken kies of tand, dus echt wel iets wat je moet laten nakijken door je DA nu je aangeeft dat dit al langer duurt.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:09

Staat je pony op stal? Misschien komt de smurrie door het stro eten? Zelf rij ik met kingekruist en mijn haf loopt hier fijn op.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:13

Ik rij ook kingekruisd, ik kan het alleen maar aanraden :) Wel merkte ik dat het voor mijn paarden moeilijk was om ineens over te stappen van bit naar kingekruisd. Mijn ervaring is dat de meeste paarden heel goed reageren op de overgang van bit naar kaakgekruisd, en dat het van daar uit makkelijker is om over te stappen op andere bitloze optomingen.

Van sidepull ben ik geen fan, daar liep mijn paard uiteindelijk helemaal niet lekker op.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:21

Je moet idd een beetje testen wat voor jou het beste werkt. :j

Ik ben begonnen met gewoon halster maar dat werkte niet echt, daarna ben ik overgegaan op kaakgekruist. Reageren ze prima op, maar daar kan ik geen dressuur mee doen (aan de teugel ed). Daarna heb ik touwhalster geprobeerd maar vindt ik niet echt fijn ivm dunne draadjes en teugels onderaan het halster en niet aan zijkant. En daarna heb ik de hackamore geprobeerd van mijn vriendin, en daar ben ik met juist gebruik echt voorstander van. Daarmee kan ik hem ook lekker van voor naar achter rijden en dat hij lekker zakt.

Toch denk ik dat ieder paard anders reageert op bitloos en niet iedereen is voorstander van een bepaalde optoming.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:59

Snadrem schreef:
Ik rij ook kingekruisd, ik kan het alleen maar aanraden :) Wel merkte ik dat het voor mijn paarden moeilijk was om ineens over te stappen van bit naar kingekruisd. Mijn ervaring is dat de meeste paarden heel goed reageren op de overgang van bit naar kaakgekruisd, en dat het van daar uit makkelijker is om over te stappen op andere bitloze optomingen.

Van sidepull ben ik geen fan, daar liep mijn paard uiteindelijk helemaal niet lekker op.

Zal ook echt per paard verschillen denk ik, de mijne hoefden niet te wennen aan bitloos. Maar misschien scheelt het dat ik western rijd, dus sowieso al met veel minder teugelkontakt dan met engels. ;)
Onze ruin kan gewoon tijdens 1 rijsessie omschakelen zonder probleem: mijn man rijdt hem met scharenbit en als ik hem daarna bitloos nog even rijd en uitstap maakt dat geen verschil qua nageven, sturen etc.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 17:52

Ze heeft er niet altijd last van. Maar wel alleen wanneer ze het bit in heeft.
Dus ik denk zelf dat het komt door het bit. Maar daar zal ik de DA voor laten komen.

Heb al wel eens met een touwhalster en daar reageerde ze de eerst 2 keer goed op. Daarna liep ze er doorheen, en ben daar dus mee gestopt.
Tevens heb ik wel regelmatig met een gewoon halster gereden, daar doet ze het eigenlijk best goed op. Alleen vind ik dit er niet zo vriendelijk uit zien. Dus vandaar dat ik iets anders zoek.
Met het halster kan ik zo omschakelen van bit naar bitloos en van bitloos naar bit. Dat maakt dan niks uit, qua sturen en rem.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:33

Smurrie uit haar mond??

Dan begin je toch niet bij het bit er uithalen.. Dan bel je toch als eerste een bekwame paardentandarts?!
Er is zoveel wat je aan de buitenkant niet kan zien.....

Qua hoofdstel raad ik je de Rambo Micklem multibridle aan.

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:38

wij hebben kingekruisde hoofdstellen voor me IJslander vp's. ze reageren hier super op !

maarre ik ben ook wel benieuwd wat de bruine smurrie is..

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:40

Ik zou eerder aan de paardentandarts denken zo snel als mogelijk, als aan een bitloos hoofdstel