Samantha89 schreef:Maar het is toch ook aan jou en aan de zadelmaker om te kijken of dat de boom niet scheef is? Ik bedoel, toen ik 2 jaar geleden mijn zadelmaker liet komen had hij verschillende zadels in verschillende prijsklassen, ik had er een aantal geprobeerd waaronder ook de duurdere merkzadels. Ik had dus ook een zadel geprobeerd dat op de bok lekker zat, maar toen t zadel op m'n paard lag en ik ging erop voelde ik dat het zadel niet lekker lag, mijn zadelmaker keek er naar en die riep meteen afstappen want hij is scheef. Hij zei gelijk ik ga kijken of dat ik er wat aan kan doen en anders gaat het zadel de vuilnisbak in.
Het zadel wat ik nu heb is ooit een keer van mijn paard afgestuiterd, ik dus naar een ruitersport winkel gereden om de boom door hun zadelmaker na te laten kijken en die was, gelukkig!, helemaal correct.
Ik vind het heel rot, dat het paard wat jij beschrijft, die klachten heeft van een slecht zadel, maar als een boom scheef is voel je dat toch? Je voelt toch dat er iets niet goed is? Ik had dat laatst ook, mijn paard ging wat kwallen onder het zadel(deed tie sowiezo al) maar dit keer was het anders, toen ook gelijk een afspraak met de zadelmaker gemaakt en nu loopt tie weer als een trein.
Hier bedoel ik dus mee te zeggen dat een goedkoop zadel echt niet per definitie rommel is en dat je goed moet kijken/luisteren en voelen, en dan denk ik dat je een hoop leed al kan besparen(uitzonderingen daar gelaten, zoals hele harde paarden en flut zadelmakers, want die zijn er ook).
Als je een goede zadelmaker hebt, of zelfs een niet goede, dat zet die je er niet op als een zadel scheef is. Het wordt toch eerst op het paard gepast, dan is toch duidelijk als een zadel scheef is.
Veel mensen kunnen niet 'voelen' wanneer er iets met hun paard is. Kennis van me rijdt al jaren met een veel te smal zadel. Ze doet er jumpings mee ed. Paard heeft al 1000 keer proberen duidelijk te maken dat het haar pijn doet, maar nee, haar paard is fris, haar paard is koppig,... Zweep erop en klaar.
Mensen vertrouwen ook te snel op 'de zadelpasservices' van een ruitershop. Die hebben vaak niet eens een opleiding gehad, maar gewoon wat basic internetkennis en ervaring. Wil dat zeggen dat ze het altijd bij het juiste eind hebben?
Het gaat hier over waarom die zadels zo goedkoop zijn, wel omdat ze er goedkope bomen insteken. Die kunnen zorgen voor ernstige problemen. Dus als je zo een zadel wil kopen moet je er sowieso een erkende zadelpasser bij halen, en niet de eerste de beste.
Edit: een zadelpasser die dus niet alleen iets kent van het goed aanpassen, maar ook over de binnenkant van een zadel.