EKKIA

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SophieWaij

EKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:02

hallo hallo mensen :)

zo ik kreeg laatst bij een plaatselijke Epplejeck een gids van een van de leveranciers.
toen ben ik thuis uit pure verveling die gids gaan lezen (het is de gids van EKKIA le monde du cheval uitgave 11) en toek kwam ik erachter dat daar zowel westernzadels en engelse zadel instaan voor 300 euro! ook de rest was erg goedkoop. kan iemand mij uitleggen hoe dit kan?

Youri2

Re: EKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:04

Ze kopen het goedkoop in meschien

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:05

De kwaliteit van het gebruikte leer is waarschijnlijk niet zo goed. Zou daar geen zadel van willen hebben...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:10

Omdat het rommel is, geen goede bomen, geen kwaliteits leer. Als je zo'n zadel koopt is het in eerste plaats niet goed voor je paard, je eigen houding zal het ook niet ten goede komen en zo'n zadel is veel sneller stuk dan dat je een (tweedehands) beter merk zou kopen.
Zadels zijn niet iets wat je zo goedkoop moet kopen, hoofdstellen, halsters, dekjes,... daar kan je zoveel mogelijk op besparen. Maar een zadel moet echt van degelijke kwaliteit zijn.

Kunsstof zadels zijn vanaf een 500 euro degelijk, leren pas vanaf 900-1000. Hangt er wat vanaf, maar dat is een richtlijn zodat het logisch klinkt dat een leren zadel van 300 euro niets kan zijn.

(heeft verder niets met ekkia zelf te maken, zij verdelen het gewoon. Ekkia heeft ook heel veel zeer goede modellen)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:20

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb namelijk al 2 jaar een norton rexine kunststof vzh zadel en mijn ruin doet het er super onder. Ik heb afgelopen maand het zadel voor het eerst moeten laten opvullen en hij is helemaal nagekeken door de zadelmaker(waar ik dit zadel dus ook bij heb gekocht), ook toen ik ging rijden en het is gewoon een goed zadel, ondanks dat het zadel 180 euro kost(nieuw). Dus een goedkoop zadel hoeft echt geen rommel te zijn, anders had ik nu wel een mega foute houding en een verrot paard gehad volgens de beredenering van Leen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:29

2 jaar wil niets zeggen, ik ken een paard wat nu na 7 jaar pas klachten ondervind van een zadel een scheve boom had. Wat vaak voorkomt bij goedkope zadels. Na een onderzoek toen bleek dat de ruggenwervels aan een kant beschadigd waren. Hij liep nogsteeds normaal, en moesten ze het onderzoek niet hebben gedaan hadden ze het ook nooit te weten gekomen. Nu begint hij zichtbaar te lijden onder de klachten van toen.

Een gewone standaard boom, zonder zadel er rond kost rond de 100 euro. Een standaard he, dus geen goede met extra vering, blablabla. Hoe kunnen ze dan met een 'standaard' zadelboom nog voor 80 euro de rest van het zadel maken? Gewoon leren singelstoten kosten 40 euro voor 4, stel kunststof dus 20. Dan heb je nog 60 euro over. Daar moet je dan nog 2 zweetbladen aan elke kant mee maken, een zitting en kussens. En dan moet je er nog iets of wat winst op maken. Kan gewoon niet, dus ze steken daar een goedkope boom in. Is die scheef, oh maakt niet uit. Het is toch maar een goedkoop zadel.

En over de houding, was ook maar dat dat een mogelijkheid is. Veel goedkope zadels zijn totaal niet ergonomisch gemaakt, maargoed het kan zijn dat je iets anders zit waardoor je later rugklachten krijgt. Maar dan zal nooit iemand wijzen op een goedkoop zadel.

Koop liever een tweedehands beter merk, wat je vaak zelf voor minder als een nieuw goedkoop zadel vindt.
Daarbij, ben je al eens gaan wandelen in de bergen op schoenen van 10 euro? Of gaan rennen? Voor een of 2 keer zal het nog gaan, ondanks de blaren. Maar hoe meer je er op blijft lopen, hoe meer je gewrichten gaan afzien. Met schoenen van betere kwaliteit heb je dat probleem niet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:21

Waarom staat dit bij voeding en supplementen?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:02

Maar het is toch ook aan jou en aan de zadelmaker om te kijken of dat de boom niet scheef is? Ik bedoel, toen ik 2 jaar geleden mijn zadelmaker liet komen had hij verschillende zadels in verschillende prijsklassen, ik had er een aantal geprobeerd waaronder ook de duurdere merkzadels. Ik had dus ook een zadel geprobeerd dat op de bok lekker zat, maar toen t zadel op m'n paard lag en ik ging erop voelde ik dat het zadel niet lekker lag, mijn zadelmaker keek er naar en die riep meteen afstappen want hij is scheef. Hij zei gelijk ik ga kijken of dat ik er wat aan kan doen en anders gaat het zadel de vuilnisbak in.
Het zadel wat ik nu heb is ooit een keer van mijn paard afgestuiterd, ik dus naar een ruitersport winkel gereden om de boom door hun zadelmaker na te laten kijken en die was, gelukkig!, helemaal correct.

Ik vind het heel rot, dat het paard wat jij beschrijft, die klachten heeft van een slecht zadel, maar als een boom scheef is voel je dat toch? Je voelt toch dat er iets niet goed is? Ik had dat laatst ook, mijn paard ging wat kwallen onder het zadel(deed tie sowiezo al) maar dit keer was het anders, toen ook gelijk een afspraak met de zadelmaker gemaakt en nu loopt tie weer als een trein.

Hier bedoel ik dus mee te zeggen dat een goedkoop zadel echt niet per definitie rommel is en dat je goed moet kijken/luisteren en voelen, en dan denk ik dat je een hoop leed al kan besparen(uitzonderingen daar gelaten, zoals hele harde paarden en flut zadelmakers, want die zijn er ook).

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:45

Samantha89 schreef:
Maar het is toch ook aan jou en aan de zadelmaker om te kijken of dat de boom niet scheef is? Ik bedoel, toen ik 2 jaar geleden mijn zadelmaker liet komen had hij verschillende zadels in verschillende prijsklassen, ik had er een aantal geprobeerd waaronder ook de duurdere merkzadels. Ik had dus ook een zadel geprobeerd dat op de bok lekker zat, maar toen t zadel op m'n paard lag en ik ging erop voelde ik dat het zadel niet lekker lag, mijn zadelmaker keek er naar en die riep meteen afstappen want hij is scheef. Hij zei gelijk ik ga kijken of dat ik er wat aan kan doen en anders gaat het zadel de vuilnisbak in.
Het zadel wat ik nu heb is ooit een keer van mijn paard afgestuiterd, ik dus naar een ruitersport winkel gereden om de boom door hun zadelmaker na te laten kijken en die was, gelukkig!, helemaal correct.

Ik vind het heel rot, dat het paard wat jij beschrijft, die klachten heeft van een slecht zadel, maar als een boom scheef is voel je dat toch? Je voelt toch dat er iets niet goed is? Ik had dat laatst ook, mijn paard ging wat kwallen onder het zadel(deed tie sowiezo al) maar dit keer was het anders, toen ook gelijk een afspraak met de zadelmaker gemaakt en nu loopt tie weer als een trein.

Hier bedoel ik dus mee te zeggen dat een goedkoop zadel echt niet per definitie rommel is en dat je goed moet kijken/luisteren en voelen, en dan denk ik dat je een hoop leed al kan besparen(uitzonderingen daar gelaten, zoals hele harde paarden en flut zadelmakers, want die zijn er ook).

Als je een goede zadelmaker hebt, of zelfs een niet goede, dat zet die je er niet op als een zadel scheef is. Het wordt toch eerst op het paard gepast, dan is toch duidelijk als een zadel scheef is.

Veel mensen kunnen niet 'voelen' wanneer er iets met hun paard is. Kennis van me rijdt al jaren met een veel te smal zadel. Ze doet er jumpings mee ed. Paard heeft al 1000 keer proberen duidelijk te maken dat het haar pijn doet, maar nee, haar paard is fris, haar paard is koppig,... Zweep erop en klaar.

Mensen vertrouwen ook te snel op 'de zadelpasservices' van een ruitershop. Die hebben vaak niet eens een opleiding gehad, maar gewoon wat basic internetkennis en ervaring. Wil dat zeggen dat ze het altijd bij het juiste eind hebben?

Het gaat hier over waarom die zadels zo goedkoop zijn, wel omdat ze er goedkope bomen insteken. Die kunnen zorgen voor ernstige problemen. Dus als je zo een zadel wil kopen moet je er sowieso een erkende zadelpasser bij halen, en niet de eerste de beste.
Edit: een zadelpasser die dus niet alleen iets kent van het goed aanpassen, maar ook over de binnenkant van een zadel.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:14

Ik verplaats dit topic van VS naar HAR.