Zweetdekens voor beginners..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zweetdekens voor beginners..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:50

Wie heeft er een snelcursus voor dummies? :+

Vandaag voor het eerst een zweetdeken opgelegd bij mijn pony .. Is gewoon een goedkope geweest van de Lidl, bleek gelukkig wel te passen. Maar toch, ik weet het niet goed ...

Hoe werkt een zweetdeken? Ik bedoel: wat kan ik verwachten?
De zweetdeken heeft ruim een half uur op gelegen (pony op stal) maar had niet het idee dat die echt goed droogde. Had het idee dat hij zijn hals (waar geen deken was) makkelijker droogde dan zijn lichaam :=

Is het mogelijk om een paard op een half uur genoeg te laten opdrogen om deze weer buiten te zetten? Dit omdat hij toch niet zo happy is op stal als de andere nog buiten loopt (hij gaat dan naar iedere voorbijganger roepen in de hoop dat die hem dan buiten zet :+ :)) ) en ik heb ook niet altijd de tijd om nog een uur of langer op stal rond te hangen na het werk.

Ik weet dat er verschillende soorten zijn, fleece of wol, en dat je ze met & zonder hals hebt.
Wat is het beste? Wat is aan te raden? Is er een bepaald merk ofzo waar ik naar kan kijken? Of maakt het in principe niet uit. Morgen bv. ga ik naar de Decathlon, zijn deze dekens even goed als bepaalde "echte merken"? Of zit er toch echt verschil in?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:22

Misschien moet je de deken eerst een keer wassen. Een zweetdeken zorgt dat het vocht geabsorbeerd wordt en op de deken komt te liggen, zonder dat de pony het koud krijgt. Zelf geef ik de voorkeur aan droogstappen zonder deken, dit werkt imo sneller dan een zweetdeken opleggen, omdat ze haren dan aan de lucht kunnen drogen. Als de kans op kou vatten bestaat, doe ik wel een deken op. Dus bijvoorbeeld als het een tochtige plek is of er veel wind staat. Denk maar eens aan jezelf als je gezweten hebt en in de wind gaat staan. Ik heb een eenvoudig fleece halsdeken van pagony, werkt prima! Ik ben zelf niet kapot van de kwaliteit van de spullen van decathlon, maar misschien is dat een vooroordeel.

0000

Re: Zweetdekens voor beginners..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:28

Staat je pony verder wel onder een deken? Als hij niet gewend is aan een deken en je er na het werken, als hij warm is, ineens eentje oplegt zal hij inderdaad eerder natter dan droger worden omdat hij de warmte niet voldoende kwijt kan. Een pony die gewoon zijn wintervacht heeft, heeft geen deken nodig om onder op te drogen....

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:35

IK heb mijn paarden 24/7 buiten staan zonder deken. Ik rijd gewoon intensief. Ik stap ze uit, borstel de zweetplekken even met plastic borstel en ze gaan gewoon de wei weer in. Ik heb geen zweetdeken nodig!

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:36

Het klopt wat Tessebes zegt, een zweetdeken zorgt er voor dat het vocht geabsorbeerd wordt. Iets wat de paardenvacht eigenlijk prima zelf kan. Als je wilt, zou je hier eens kunnen kijken, daar staat heel mooi uitgelegd hoe paarden zichzelf warm houden: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm (halverwege de pagina staat iets over zweten).

Klein puntje: de paardenvacht werkt (in mijn optiek :-)) anders dan de mensenhuid, daarom zou ik voorzichtig zijn met het vergelijken van die twee en op basis van die vergelijking conclusies trekken.

(mocht je het willen weten: mijn paard staat zonder dekens en krijgt ze in principe ook niet op)
Laatst bijgewerkt door Azzelien op 10-10-13 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:37

Staat verder niet onder een deken neen, weet nog niet of dat zo gaat blijven of niet, moet ik even zien.

Als hij hard gewerkt heeft (onder het zadel of voor de koets) en dus goed bezweet dan wordt hij afgespoeld (warm water) en daarom doe ik hem dan een zweetdeken op. Hij is dan volledig nat en als ik hem dan zo op de paddock zet lijkt me dat ook niet gezond. Dus wil ik hem dan even op stal zetten met een zweetdeken zodat hij wat sneller droogt.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:38

Atent schreef:
IK heb mijn paarden 24/7 buiten staan zonder deken. Ik rijd gewoon intensief. Ik stap ze uit, borstel de zweetplekken even met plastic borstel en ze gaan gewoon de wei weer in. Ik heb geen zweetdeken nodig!

:j Bij mij net zo

/3 Paarden lopen nog buiten 24/7 zonder dekens

:list:2 nov komen ze op stal t/m 1 april en krijgen ze een 200 grams regendeken op

{:} En elke dag minimaal 6 uren buiten bij elkaar in de bak naast het rijden

Zweetdeken wordt weinig bij ons gebruikt
Laatst bijgewerkt door sporten op 10-10-13 13:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:39

Aha, dat is wel interessante info dat hij helemaal nat gemaakt wordt. Als ik de werking van de paardenvacht goed begrijp, zou dit er juist voor kunnen zorgen dat de manier waarop de vacht werkt, verstoord wordt. Immers, met afspuiten verbreek je de structuur van de vacht, anders dan regen, die echt bovenop een paard valt. Maar nogmaals, mijn optiek ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:40

Dus? Nooit meer natmaken? Gewoon uitstappen en "bezweet" terug in de paddock gooien?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:42

[***] schreef:
Staat verder niet onder een deken neen, weet nog niet of dat zo gaat blijven of niet, moet ik even zien.

Als hij hard gewerkt heeft (onder het zadel of voor de koets) en dus goed bezweet dan wordt hij afgespoeld (warm water) en daarom doe ik hem dan een zweetdeken op. Hij is dan volledig nat en als ik hem dan zo op de paddock zet lijkt me dat ook niet gezond. Dus wil ik hem dan even op stal zetten met een zweetdeken zodat hij wat sneller droogt.

Snap ik. Alleen dan is hij dus warm van het werken, warm van het water en vervolgens wordt die warmte opgesloten onder de deken wat hij niet is gewend. Misschien eens kijken wat er gebeurt als je hem met een handdoek wat droogwrijft en dan zonder deken ergens goed uit de wind/tocht laat opdrogen? Wat ik ook wel doe als ik de temperatuur zo net te laag vind om ze zonder deken te laten staan en het eigenlijk te warm is om lang eronder te blijven is een fleecedeken erop leggen, daarmee even flink over de rug en hals wrijven en dan na ongeveer 10 min de deken eraf halen en paard verder op laten drogen. Dan heb je ze niet drijfnat zonder deken staan en haal je de deken er toch op tijd af om het drogen niet te vertragen.

Lang verhaal kort :D Gewoon even proberen wat voor jou paard het beste werkt denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:44

Ok, dan ga ik dat eerst eens proberen voordat ik allerlei dekens aanschaf :Y)
Ik heb ook al zitten denken om hem inderdaad droog te wrijven en dan een half uurtje op stal te zetten, voordat ik hem terug in de paddock zet. Omdat zijn hals (die dus bloot was) sneller droog was dan zijn lichaam. Dus kan wel kloppen wat hier gezegd wordt :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:47

Vergelijk de vacht met een paard met zeer goed werkende sportkleding; als ik heel erg fanatiek sport en veel zweet, dan voert dag shirt het zweet direct af van de huid Naar buiten om te verdampen. Mijn huid blijft warm daardoor en ik krijg het ook niet snel koud na een goede cooling down. Echter heb ik geen vacht, dus heb de kleding nodig.
Een bezweet paard kun je daarom prima nat in de paddock zetten, de huid blijft zal warm blijven en het zweet langzaam via de vacht verdampen. Goed uitstappen zodat de adem rustig is en dan kan het paard prima zonder zweetdeken in de paddock staan! :) ook al is het paard zeiknat!

Ik gebruik al jaren geen zweetdeken meer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:55

Ok, dank je.
Doorgaans doe ik dat wel hoor, meestal zweet hij na het uitstappen enkel nog onder het zadel (behalve voor de koets, dat is toch anders werken :Y) ) en dan zet ik hem inderdaad zo weer in de paddock. Maar als hij echt hard gewerkt heeft zoals nu, en je ziet dan overal dat (al) opgedroogd zweet zitten ... dat spoel ik dan liever af eigenlijk... Maar misschien dan maar gewoon niet meer doen.. volgende dag een borstel erover en het is ook wel weer goed zeker? :+

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:58

dan vraag ik me af hoe doe je het met de zweetplek onder het zadel?
als je het zadel eraf haalt zit het zweet tot op de huid, de hals en de rest heeft geen tegendruk gehad en het zweet kan naar het oppervlak
maar juist de rug is erg gevoelig voor kou

doen jullie de zadelplek dan droog wrijven?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:59

Als ze erg veel zweet hebben pak ik een emmer water en borstel en borstel de harde plekken weg zoals bij het kopstuk, bakstukken, bij de singel. zweetmes erover en lekker de wei in

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:03

Mijn koudbloed staat ook 24/7 buiten, draagt ook nooit een deken en ik rijd ook in de winter gewoon door. Uiteraard stap ik goed uit, maar bezweet is 'ie regelmatig nog. Ik zet hem zo terug, geen enkel probleem. Ook de zweetplekken zijn geen probleem, dag erna een borstel erover (daar waar mijn tuig komt) en opgelost. :)
Ik wrijf de zadelpek ook niet droog (en die is relatief groot want westernzadel). Vooral na lange ritten check ik wel zijn rug even: is de zweetplek gelijkmatig en is ie niet gevoelig op zijn rug? Meer niet. :)

Een zweetdeken werkt in mijn optiek eigenlijk 'tegen' en zou ik slechts in uitzonderlijke gevallen gebruiken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:03

Ik gebruik het zweetmes voor de erg natte plekken :)

En de harde plekken borstel ik wel weg de dag erna, want vaak gaat hij toch rollen na een rit :')

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:04

Atent schreef:
Als ze erg veel zweet hebben pak ik een emmer water en borstel en borstel de harde plekken weg zoals bij het kopstuk, bakstukken, bij de singel. zweetmes erover en lekker de wei in

krijgt jouw paard geen last van de spieren onder het zadel?

mijn paard is daar best gevoelig op, ik ga dit jaar proberen de deken eraf te laten
maar onder mijn pad is hij goed nat na rijden, ik moet nog even bekijken hoe ik het gaat oplossen
ben ook bang dat hij straks met redelijke vacht het onder zweetdeken te warm krijgt en juist meer gaat zweten

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:05

Ik laat meestal de zweetdeken 5-10 min. het ergste vocht opnemen en daarna borstel in de zweetplekken even en gaat daarna gewoon weer de ei in... als de huid maar droog is dan s dat prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:06

Ok, dan is dat probleem ook alweer opgelost ... Wat maken we het ons toch moeilijk :Y) :+
Die van mij gaat ook meteen rollen zodra die in de paddock komt :j (vandaar dat ik hem nu even met deken op stal had gezet :P ).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:07

PaardNatuurlijk vat het duidelijk samen:

Zweetdekens

Zelf heb ik bij mijn paard Jack een tijdje een wollen zweetdeken gebruikt als hij bezweet was. Het werkte fantastisch, de deken zelf bleef nagenoeg droog, en aan de buitenkant van de deken ontstonden er allemaal kleine pareltjes vocht. Zo stond ik daar een keer geboeid naar te kijken, me af te vragen hoe dit werkte... tot ineens de absurde waarheid tot me doordrong... HOE werkt zo'n deken? De vezels hebben een capillaire werking, ze transporteren het vocht naar buiten, en dat vocht condenseert zodra het in aanraking komt met de koele buitenlucht. Daarom blijft het van onderen droog en wordt het aan de buitenkant nat. En van wat voor fantastisch high-tech materiaal is zo'n geweldige deken nou gemaakt? Nou, gewoon van wol... En wol is... de vacht van een dier! Niet van een paard, maar van een ander graasdier... Eh, wacht even, als schapenhaar een capillaire werking heeft, zou paardenhaar dat dan misschien ook hebben?

De keer daarop heb ik de zweetdeken weggelaten, en nauwlettend in de gaten gehouden wat er gebeurde... Inderdaad, de vacht van het paard is nat van het zweet... AAN DE BUITENKANT! De huid zelf is droog!
Ongemerkt was ik ook hier weer het slachtoffer geworden van antropomorfisme: "Als IK bezweet buiten ga staan zonder jas aan wordt ik ziek, dus dat zal bij een paard ook wel zo zijn." Nee dus, om verschillende redenen: Als IK bezweet raak wordt mijn huid nat, en tijdens het verdampen van het zweet wordt mijn huid rechtstreeks en in rap tempo afgekoeld. Als mijn paard bezweet raakt wordt het zweet door de capillaire werking van zijn eigen vacht naar buiten getransporteerd, en verdampt aan de buitenkant van de vacht. Zodra het paard het niet meer warm heeft houdt de zweetproductie op, de huid droogt zeer snel, maar niet door afkoelende verdamping zoals bij mij, maar door de capillaire werking. Dat de vacht aan de buitenkant nog nat is is net zo erg als wanneer mijn jas aan de buitenkant nat is. Niet dus...
Mensen en paarden zijn op dit gebied dus absoluut niet vergelijkbaar.

! Een paard is een vluchtdier. In al die duizenden generaties heeft het paard weten te overleven dankzij zijn vermogen om snel te kunnen vluchten. Het zou toch al te gek zijn als een paard, dankzij een enorme sprint, juist met succes is ontsnapt aan een roofdier, en dan vervolgens... dood gaat omdat het tijdens de succesvolle ontsnapping bezweet is geraakt en een fataal koudje opliep... Het zou een ongelooflijke evolutionaire blunder zijn geweest als het paard wel kan rennen maar er niet tegen kan om vervolgens bezweet rond te lopen.
Maar wij scheren de vacht van het paard af, en leggen er vervolgens de vacht van een schaap op. En waarom? Nou gewoon, omdat iedereen dat doet... Wie is er nou gek?
En dan komen we weer terug op de winterdekens, die worden gebruikt om de wintervacht tegen te gaan, de wintervacht die ongewenst is omdat het paard dan makkelijker bezweet raakt, en dat weer lastig is omdat we er heilig van overtuigd zijn dat het paard ziek wordt als hij bezweet rond loopt... Antropomorfisme ten top...

Onze paarden gaan dus bezweet en wel, hup, de wei op! Ze kunnen de inloopstal ingaan als ze denken dat ze het koud krijgen, maar dat doen ze niet. In plaats daarvan zoeken ze een zanderige plek op, gaan even fanatiek rollen, het zand neemt de overmaat aan vocht en zout op, het zand dat aan het paard blijft kleven droogt op, valt eraf, en neemt daarbij het zout uit het zweet mee. De volgende dag hebben we dan weer een schoon paard, waar geen spoortje ingedroogd zweet (is eigenlijk zout) meer op te bekennen is. En zonder borstelen of zo kan er zo weer een zadel op...
Overigens, we zijn nog nooit iemand tegengekomen die had meegemaakt dat een paard iets opliep door bezweet rond te lopen. Is het nog nodig om te zeggen dat onze eigen paarden nooit ziek zijn geworden of spierpijn hebben gekregen nadat we ze nat de wei op hebben gezet?

Dekens? Wij doen er niet meer aan...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:09

Is het vermogen van de vacht niet aangetast door onze bemoeienissen zoals grondig poetsen e.d.?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:10

Het lijkt mij ook niet verstandig om regelmatig grondig te poetsen als je paard 24/7 buiten staat. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:11

Ik poets bij voorkeur ook alleen de plekken die noodzakelijk zijn ivm harnachement. Met name in de winter. Dan zit er maar modder op de bips :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:13

En wat versta je onder grondig poetsen ... Hier gaat er wel elke dag een borstel over maar heb niet het idee dat dit de vacht verder aantast ofzo. Verder is het ook echt een buitenpaard zeg maar, zoals gezegd heb ik vandaag voor het eerst er een zweetdeken opgelegd, en buiten zijn eczeemdeken is dat alles wat erop gaat :+

Hmm, modder zou ik er toch wel afpoetsen moet ik zeggen :o (voor zover mogelijk, ik ga niet schrobben en schuren om alles zuiver te krijgen, dat dan weet niet :Y) ).